Postupy při rekonstrukci v minulosti ostře kritizovali památkáři. Opravuje se takzvaná mostovka, část, po které se chodí. Pod dlažbu se dává hydroizolace, aby do mostu nezatékala dešťová voda.
Při tom se musejí odstranit všechny její vrstvy včetně staré izolace až na betonovou desku, kterou do mostu dali v 60. a 70. letech. Pak se na ní dávají podkladové a vyrovnávací vrstvy, stříkaná metakrylátová izolace, její kryt a nakonec dlažba.
"Velká část od Malé Strany je hotová," řekl Batal. Podle něj je pravděpodobné, že most měl původně určitou izolaci z jílu.
"Bylo tam jakési těsnění. Ale ty horní vrstvy pod dlažbou byly tak utažené, že vody pouštěly poměrně málo," řekl Balát. Firma SMP CZ, která most rekonstruuje, mění také zábradlí.
Karlův mostKarlův most, který je spolu s Pražským hradem zřejmě nejznámější památkou Prahy, nechal postavit Karel IV. Základní kámen k mostním pilířům byl položen 9. července 1357. |
Každý návštěvník, který si Karlův most přijde prohlédnout, dostane od stavitele malý kvádřík z kamene, který kameníci používají na opravu zábradlí mostu.
Rekonstrukce mostu začala v srpnu 2007. Postup prací ostře kritizovala památková inspekce ministerstva kultury, která loni v listopadu konstatovala, že práce na mostě výrazně narušily autenticitu této národní kulturní památky a Praha porušila památkový zákon.
Magistrát, který opravu zadal, ale s obviněními nesouhlasí. Praha se podle památkového odboru dopustila jen drobných provinění, za což odbor udělil Praze, tedy prakticky sám sobě, pokutu 54.000 korun.
Ale už kontrola památková inspekce ministerstva kultury koncem loňského roku shledala dva okruhy pochybení. První spočíval v přípravě a v nedodaných povoleních, druhý se týkal samotné opravy.
Údajně bylo nahrazeno více kamenných bloků, než doporučil diagnostický průzkum Přírodovědecké fakulty UK v Praze, a kritika také padala na způsob, jakým se při opravě opracovávaly kamenné součásti mostu.