Lidovky.cz

Papež Českem pojede dvěma papamobily. Čistě bílými a pancéřovanými

Česko

  0:01
PRAHA - Říká se o něm, že je to nejčastěji létající automobil na světě. Žádný jiný vůz si totiž jeho majitel tak často neposílá přes půl zeměkoule, aby s ním na místě objel jeden blok domů. Bílý Mercedes-Benz ML 430, celému světu známý jako papamobil, se už v sobotu projede i po pražské dlažbě.

Papamobil foto: ČTK

V Česku jsou v tuto chvíli papamobily hned dva. Jeden v Praze a­ druhý v Brně. Ten pražský vyrazí na cestu v sobotu odpoledne a­ pojede z Karmelitské ulice od kostela Panny Marie Vítězné (Pražské jezulátko) přes Most Legií k sídlu Apoštolské nunciatury ve Voršilské ulici. Ještě pár dní před papežovým příletem probíhala na vatikánském velvyslanectví zkouška, zda se papamobil vůbec vejde do tamních vrat. Nakonec se vešel.

Brněnský papežský speciál se dočká v neděli. Český řidič a bodyguard v jedné osobě Jan Zachrdla s ním projede davem věřících na brněnském letišti v Tuřanech. Třetí cesta papamobilem čeká papeže v pondělí ve Staré Boleslavi. Z prosklené kukaně bude moci zamávat lidem seřazeným podél cesty ze svatováclavské baziliky na Proboštskou louku. Jinak se bude papež přemisťovat po Česku buď letadlem či luxusní limuzínou audi.

Papamobil Benedikta XVI.

Čtyřtunový bílý papamobil má několik základních poznávacích prvků. Především průhlednou kukaň na zádi vozu z neprůstřelného třícentimetrového plexiskla. Do své buňky papež nastupuje zadními dveřmi po výsuvných schůdkách. K dispozici je ale i speciální hydraulická plošina.

V kabině sedí papež v bílé koženém a anatomicky tvarovaném křesle. Má k dispozici i mikrofon se zesilovačem. Prostřednictvím něho může komunikovat s řidičem i s davy věřících. V kukani není během vyjížďky sám. Naproti němu sedí dva jeho pobočníci.

Konstruktéři papamobilu mysleli především na to, že tímto vozem bude jezdit jeden z nejstřeženějších lidí planety. Kromě zmíněného neprůstřelného skla tak nechybí pancéřování na boku vozu a na podvozku. V případě poruchy na elektrické instalaci vozu je v zájmu bezpečnosti papeže nutné zajistit, aby i přesto rychle odjel. Spínací skřínka papamobilu má proto rezervní tlačítko, jímž se dá motor nastartovat zvláštním okruhem.

Osmiválcový motor, který papežův automobil pohání, má výkon 272 koní. Žádnou závratnou rychlostí ale papamobil jezdit nemůže, maximální povolená je osmdesátka. Papamobil má dokonce i poznávací značku ­- SCV 1. Jde o zkratku italského názvu státu Vatikán (Statto della Citta del Vaticano).

Vůbec první papamobil vznikl před třiceti lety a připomíná spíše nákladní auto. Není divu. Zkonstruovala ho polská firma Star, která náklaďáky vyrábí. V roce 1979 se ještě papež neskrýval za neprůstřelným sklem. To se stalo standardem až dva roky poté. V květnu 1981 se stal totiž Jan Pavel II. terčem atantátu, ke kterému došlo během běžné odpolední vatikánské audience. Nynější papamobily nesou značku mercedes, se kterou má Vatikán dlouhodobou smlouvu už od třicátých let.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.