Lidovky.cz

Policie chce tolerovat alkohol za volantem

Česko

  7:00
PRAHA - Strach ze zbytečného papírování a vyšších výdajů vede policii k překvapivému kroku. Při dechových kontrolách řidičů hodlá tolerovat malé množství alkoholu. Kolik? 0,24 promile. To je hodnota, kterou má v krvi dospělý muž zhruba půl hodiny po dopití jednoho desetistupňového piva.
Dechová zkouška - ilustrační foto.

Dechová zkouška - ilustrační foto. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Policisté nechtějí nic jiného než to, co už několik měsíců platí pro přestupkové odbory na úřadech. Ty už dnes takhle nízké překročení zákazu alkoholu odkládají. Pokud se člověk nepřizná, že před jízdou pil.

Práce policie, která musí ze zákona vyřídit jakýkoli případ řidiče s alkoholem, je tak prakticky zbytečná. Zatímco policisté papírují, na řidiče stejně žádný postih nečeká. Policie navíc od Nového roku provádí dechovou zkoušku při každé silniční kontrole. Alkoholových případů proto razantně přibývá.

Policie nechce iniciovat změnu zákona. Ten přitom jasně říká, že v Česku platí nulový limit alkoholu. "Asi by to nebylo dobré. Budeme ale hledat jakékoli jiné řešení tohoto problému," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil. O žádném konkrétním řešení ale mluvil nechtěl.

Kvůli jasnému znění zákona by v této chvíli nestačil ani interní pokyn policejním hlídkám k tolerování nízkých hladin alkoholu. Policie tak podle informací LN připravuje šalamounské řešení.

Pomoci by jí měl Český metrologický institut, který testuje přístroje na měření alkoholu. Ten by mohl uvést, že naměřená hodnota pod 0,24 promile není průkazná. Pak by mohl teprve následovat zmíněný pokyn dopravním policistům, kteří by hodnoty pod 0,24 promile začali ignorovat.

Byla by to podobná situace, jaká je v současnosti při měření rychlosti. I když řidič nesmí oficiálně překročit stanovenou povolenou rychlost ani o kilometr v hodině, jistá tolerance tu funguje. Policisté většinou neřeší případy překročení rychlosti o 10 procent. Důvodem je také možná odchylka přístroje.

Určitou míru tolerance by přivítali i ředitelé krajských dopravek. "O toleranci okolo 0,2 promile se mluví již hodně dlouho. Nám by se to samozřejmě zamlouvalo," říká šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula. Není divu. Případy s malým množstvím alkoholu totiž policistům neúměrně přidělávají mnohdy zbytečnou práci.

První problém je papírování. Postup je takový, že při naměření malého množství alkoholu se dechová zkouška za pět minut opakuje. Když řidič po této době už nenadýchá, policista stejně musí sepsat záznam o tom, že dechová zkouška proběhla. Vcelku zbytečně papíruje i tehdy, pokud řidič nadýchá malé množství alkoholu a nepřizná se, že před jízdou pil. "Takové případy totiž přestupkový odbor, kam případy posíláme, často odkládá a neřeší je," vysvětluje Švrčula.

Pokud navíc řidič podstoupí krevní test a ten alkohol neprokáže, náklady 700 korun platí policie.

Policii se tak může kontrola řidiče se zanedbatelným množstvím alkoholu docela prodražit.

K zavedení tolerance chce policie přistoupit nejdříve na konci ledna. V té době totiž bude mít k dispozici první výsledky častějších kontrol na alkohol. Vedení dopravní policie bude vědět, kolik alkoholových případů v porovnání s loňským rokem přibylo. A hlavně hodlá zjistit, jaký podíl tvoří případy s malým množstvím alkoholu do 0,24 promile. "Musíme mít představu, kolik takových případů vůbec je. Teprve poté bychom začali řešit nějaká konkrétní opatření," říká šéf dopravní policie Tržil.

Přestupkové odbory případy řidičů s malým množstvím alkoholu neřeší už od léta. Tehdy jim to interním pokynem nařídilo ministerstvo dopravy. To se opíralo o zkušenosti soudních znalců, kteří tvrdili, že hladina alkoholu do 0,24 promile nemusí být nutně způsobena alkoholem. Navíc experti napadli přesnost měření alkotesteru Dräger. Soudní znalec v oboru toxikologie Jaroslav Zikmund, který tehdy laboratorně porovnával promile v krvi podnapilých osob vzhledem k předchozím policejním měřením, dospěl k závěru, že odchylky se mohou pohybovat v rozmezí jedno až dvě promile. "Mám provedeno tisíc měření, kde jsem došel k tomu, že odchylky mohou být až plus 0,7 promile, ale i 2,3 promile," řekl tehdy Zikmund deníku MF Dnes.

Od prvního ledna nutí policisté dýchat při silniční kontrole každého řidiče. Dopravní policisté tak chtějí předejít vysokému počtu obětí spojených s alkoholem. Jen v minulém roce jich bylo okolo devadesáti. A toto číslo se rok od roku zvyšuje. Kvůli častějším kontrolám už padlo trestní oznámení Šéf dopravní policie Leoš Tržil si už za častější dechové zkoušky vysloužil trestní oznámení. Podal ho na něj senátor Vladimír Dryml (ČSSD). Dryml uvedl, že chování dopravní policie považuje přinejmenším za šikanu. "Jde o zásah do osobních práv občanů," dodal. Opatření podle něj nemá oporu nejen v českém zákoně, ale ani ve směrnicích Evropské unie. Tržil zatím odmítl trestní oznámení jakkoli řešit. "Nebudu to nijak komentovat. Nic o tom nevím," řekl šéf dopravní policie.

Za odmítnutí dechové zkoušky hrozí vysoké sankce - pokuta až padesát tisíc korun a zákaz řízení auta až na dva roky.

Jízdu pod vlivem alkoholu a drog budou moci soudy trestat až ročním vězením, při opakování deliktu může jít hříšník do vězení až na tři roky.

Pokud je dechová zkouška pozitivní, čeká řidiče odborné měření, jehož výsledek je už možné použít jako důkaz u soudu. Řidiči už tedy nemusí podstoupit odběr krve, pokud o něj sami nepožádají - poté s nimi policisté na krevní test musí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.