"Vrtulníky v pondělí dosáhnou plné operační způsobilosti, nicméně sloužit začaly již v těchto dnech," řekl Fulík. Piloti se od počátku měsíce cvičili u amerických kolegů na základně Bagram. Cílem bylo především sladit postupy českých vojáků se standardy spojeneckých operací.
Stroje Mi-171Š mají po modernizaci zbrusu nové vybavení kokpitu, klasické "budíky" nahradily multifunkční displeje. Vrtulníky mají také speciální čidla, která dokážou samočinně odhalit rakety odpálené ze země a vypustit klamné cíle k jejich odlákání. Poprvé v historii české armády je na palubě dopravní helikoptéry přítomen střelec s kulometem.
"Co se týče pilotáže, není téměř žádný rozdíl v létání s modernizovanými stroji od těch původních. Díky lepšímu vybavení jsme ale ve větším bezpečí a je i kvalitnější příprava na samotný let," řekl jeden z pilotů, kteří se v Přerově připravují na misi ISAF.
Výcvik pilota vrtulníku: půl druhého roku
Výcvik podle něj trval rok a půl. Piloti se kromě létání na vylepšených strojích učí například postupy k přežití v případě sestřelení nebo poruchy. Vojáci za sebou mají cvičení ve vysokohorských oblastech Alp a Pyrenejí nebo prašných pouštních oblastech Izraele a Texasu.
Zázemí pro vrtulníkovou letku v posledních měsících loňského roku připravoval zvláštní tým. Jeho příslušníci na základně Šarana, kde letci působí, vybudovali například mobilní opravárenský hangár za 18 milionů korun nebo budovu pro přípravu osádek vrtulníků.
Česká republika původně slíbila Severoatlantické alianci nasazení tří modernizovaných vrtulníků v Afghánistánu ve druhé polovině roku 2009.
Úpravy strojů však postupem doby nabraly přibližně půlroční zpoždění. Armáda nevysílá vrtulníky do zahraniční mise poprvé. Její piloti už za sebou mají zkušenosti z misí v zemích bývalé Jugoslávie.