Lidovky.cz

Volby na Vysočině rozhodnou i o Dukovanech

Česko

  7:00
JIHLAVA - Bramborářský kraj, říká se o Vysočině. A právě zemědělství je jedním z oborů, které potřebují největší pomoc. A odvahu bude žádat i výrok o Dukovanech.

Jaderná elektrárna Dukovany. foto: Tomáš HájekLidové noviny

Při svém vzniku to byl nejvíce zpochybňovaný kraj. Napůl v Čechách, napůl na Moravě, vytržený ze tří rozdílných regionů. Teď má jako jediný dva politiky ve funkci místopředsedů Poslanecké sněmovny - Miroslavu Němcovou z ODS a lidovce Jana Kasala.

Ale zároveň je jedním z těch, kde na hejtmanství je sociální demokracie u moci díky dohodě s komunisty. Lidem to však nepomáhá. "Jsme snad poslední místo v republice, kde není ani zárodek nějakého integrovaného dopravního systému," stěžuje si Pavel Vrána z Jihlavy. Problém je právě v tom, že zatímco ostatní kraje mají své přirozené centrum, Jihlava se jím zatím spíše snaží být. Pelhřimovsko tíhne stále k Budějovicím, Havlíčkobrodsko k východočeských městům a východní část kraje k Brněnsku.

Kraj v číslech

* Kraji Vysočina klesla v dubnu nezaměstnanost na 9,6 procenta, celorepublikový průměr je přitom 9,2 procenta. Situace se zlepšila ve všech okresech.
* Největšími zaměstnavateli v kraji jsou jihlavský Bosch Diesel a žďárský Žďas.
* V kraji se do tří let několikanásobně zvýší výsadba geneticky modifikovaných brambor.

Právě vylepšení dopravní infrastruktury je společně s nezaměstnaností jedním z nejčastějších témat politiků. Kraj protíná dálnice D1, ale tu všichni spíše znají z Nohavicovy písničky Ladovská zima. A z vlastních zážitků s nešvary počasí na ní. Stejně tak síť vlaků kraji příliš nepomáhá.

Volby - kraj Vysočina

Pro východní část kraje budou do budoucna klíčová další rozhodnutí o energetické koncepci České republiky. Jaderná elektrárna Dukovany, která leží v okrese Třebíč, totiž spěje do druhé poloviny své existence a politici budou muset učinit radikální rozhodnutí - zda umožní, aby na volných pozemcích vedle ní začaly vznikat nové bloky, které ty stávající nahradí. Většina stran však spíše mluví o dokončení Temelína. Právě energetika však dává mnoha lidem na Třebíčsku přímo i nepřímo práci.

Důležitá je také otázka oblastí o něco severněji - uranových dolů v Dolní Rožínce. Ty jsou zatím otevřeny pro dotěžení existujících zásob, rozhodnutí o nich bude klíčové pro zaměstnanost v okolí.

Pro "vnitřní" část Vysočiny je zásadní cestovní ruch. Jeho potenciál kraj stále neumí naplno využít, a to má tři památky se statusem UNESCO - Telč, Třebíč a kostel Zelená hora u Žďáru nad Sázavou.

Volební speciál - kraj Vysočina

"Mám pocit, že se tu ale střídá víc lidí z tuzemska než cizinců," shodují se i lidé v Třebíči. Tamní židovská čtvrť i bazilika jsou romantickými místy, ale chybí jí soustředěnější propagace v zahraničí. Vysočina se totiž právě svou polohou na rozhraní Čech a Moravy dostává částečně do izolace. Zatímco ostatní moravské kraje se spojují ke společné propagaci a propojují své nabídky, Vysočina se drží v povzdálí a mnoho projektů vynechala.

Volební lídři v kraji Vysočina.

Pro mnoho lidí tak zůstává především krajem chat a chalup, hlubokých lesů a několika významných přírodních lokalit. Zástupci zemědělských oborů přitom míní, že právě proto je ideální pro agroturistiku. A farmy či rodinné ranče začínají zkoušet, co více zaujme, zda domácí buchty, sýry, prodej jehněčího, či připojení na internet.

V poslední době také přibývá podnikatelů, kteří se snaží turisty nalákat, aby krásy kraje, kde se netřeba bát moc vysokých kopců ani únavných nížin, poznávali z koňského hřbetu nebo ze sedla kola. Poměrně dobře značená síť cyklostezek a tras pro běžkaře přitahuje ročně už desetitisíce lidí, možnosti by však byly mnohem větší.

Kraj se navíc musí vyrovnat s tím, že některé krajské instituce mu chybí, až letos dostal vlastní policejní ředitelství, plnohodnotný krajský soud ještě nemá a některé instituce má společné s Jihočeským nebo Jihomoravským krajem. Na změny nejsou peníze. Měnit se nemusí jen jedno: v kriminalitě se dlouhodobě drží na spodních, nejlepších příčkách žebříčku.

"Jsme snad poslední místo v republice, kde není ani zárodek nějakého integrovaného dopravního systému."

Další díl, tentokrát o Sředočeském kraji, si přečtěte v pátek 14.května

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.