Lidovky.cz

Nehoda u Ústí: Vlak jel o 58 km v hodině rychleji

Česko

  18:30aktualizováno  29. června 7:05
ÚSTÍ NAD LABEM - Za nehodu zřejmě mohla nepřiměřená rychlost. Ze záznamu tachografu vyplynulo, že souprava typu CityElefant vjela na výhybku rychlostí 108 kilometrů v hodině, přitom směla jet jen 50. Informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce.

Vykolejený osobní vlak City Elefant foto: ČTK

Běžně se sice na tomto úseku smí jet až 120 km v hodině a až po půlkilometru následuje osmdesátka, ale tentokrát rychlost omezovalo i návěstidlo, které podle vyšetřovatelů nesvítilo zeleně, nýbrž signalizovalo strojvedoucímu, že má zpomalit a že bude najíždět na výhybku. To prý strojvedoucí nečekal, a tak signalizaci přehlédl.

Do ústecké Masarykovy nemocnice přivezly sanitky celkem osm zraněných. "Dva z nich utrpěli těžká zranění," popisuje tiskový mluvčí nemocnice Jiří Vondra. Jeden z nich má poraněnou hlavu a hrudník.

"Další tři mají tržné rány a pohmožděniny, další tři utrpěli šok," počítá Vondra. Nemocnice už další zraněné neočekává. "Ty počty se liší od informací hasičů, ale naši lékaři zřejmě ošetřovali cestující i na místě," dodává.

Vykolejený osobní vlak City Elefant 

K převrácené soupravě ihned vyjely tři jednotky hasičů. Společně se svými drážními kolegy provedly první průzkum vlaku. "Podle našich
informací se zranilo jedenáct lidí," informuje LN mluvčí ústeckých záchranářů Lukáš Marvan.

Nehoda i v Mladé Boleslavi

Druhá nehoda se stala na nádraží v Mladé Boleslavi, kde vykolejil v 18:05 nákladní vlak. Podle informací Drážní inspekce nebyl nikdo zraněn. Provoz na trati je přerušen, sdělil náměstek generálního inspektora Drážní inspekce.Jan Kučera.


Vlak jel atypicky po levé koleji
Drážní inspekce je zatím z nehody zmatená. "Sloup elektrického vedení prorazil kabinu, okenní příčky jsou zohýbané, je to jen změť plěchů, " popsal LN náměstek generálního inspektora Jan Kučera.


Souprava podle stop na trati vykolejila na výhybce, naklonila se doleva a předním vozem narazila do betonové zdi, která ji rozpárala. Potvrdil to náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Vlaku chybělo do cíle jen pár set metrů, na jižní výhybně v ústecké čtvrti Vaňov ale jeho cesta v 16:48 skončila předčasně. Jel atypicky po levé koleji a výhybka jej vykolejila. Po asi osmdesáti metrech se naklonil doleva, smetl závory i trolejový sloup a hliníková skříň řídícího vozu se začala trhat. Zbytek soupravy se naskládal za něj, ale unikl horšímu poškození.


View Larger Map

To, že vlak jel po levé koleji, na nehodu vliv nemělo, řekl Kolář. Trať je totiž takzvaně banalizovaná, tedy uzpůsobena pro jízdu po obou kolejích. "Strojvedoucí jsou na to zvyklí, návěstidla i zabezpečení také," řekl Kolář.


Nehoda způsobila problémy v dopravě
Kvůli nehodě byla uzavřená silnice mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi. V Ústí nad Labem se proto vytvořily husté kolony, policie už ale uzavírku otevřela. Nehoda způsobila komplikace i na samotné dráze.
V ústecké čtvrti Vaňov odpoledne vykolejil osobní vlak typu City Elefant jedoucího z Prahy do Ústí nad Labem

Mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla řekl, že se krátce po půlnoci podařilo obnovit provoz na jedné koleji. Opravené není trakční vedení, proto zde vlaky přetahují dieselové lokomotivy. Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové tak vlaky nabírají zpoždění. U rychlíků cestující musí počítat se zpožděním asi deset minut, u osobních vlaků pak ještě s o pět minut delším. Halla dodal, že druhá kolej se bude opravovat ještě několik dnů.

Výběr železničních neštěstí za poslední tři roky

20. června 2007 - Dva vlaky se srazily při posunování v železniční zastávce Černý Kříž na Prachaticku. Cestovalo v nich 105 lidí, 26 jich bylo lehce zraněno.

14. července 2007 - Na nádraží v Čerčanech na Benešovsku narazil rychlík jedoucí z Prahy do Českých Budějovic do odstaveného pantografu, jehož strojvedoucí zahynul. Jeho kolega z rychlíku byl zraněn. Lehce zraněno bylo zhruba 15 cestujících v rychlíku.

1. září 2007 - Dva motorové osobní vlaky se srazily mezi zastávkami Pražák a Svinětice u Vodňan na Strakonicku. V soupravách cestovalo celkem 25 lidí. Lehké zranění utrpělo 12 lidí a jedna žena byla zraněna středně těžce.

19. května 2008 - Lokomotiva společnosti ČD Cargo narazila v Moravanech na Pardubicku do osobního vlaku. V lokomotivě zahynul strojvedoucí. V osobním vlaku cestovalo 12 lidí, tři z nich byli lehce zraněni. Osobní vlak, který jel z Pardubic do České Třebové, se pomalu rozjížděl, když do něj zezadu lokomotiva narazila čtyřiceti- až padesátikilometrovou rychlostí. Nehodu patrně zavinil strojvedoucí lokomotivy, který nerespektoval zákaz jízdy na vjezdovém návěstidle.

8. srpna 2008 - Celkem osm mrtvých (šest lidí zahynulo na místě, dva později v nemocnici) a sedm desítek zraněných si vyžádala nehoda vlaku EuroCity ve Studénce na Novojičínsku. Vlak jedoucí z Krakova do Prahy v 10:30 narazil v rychlosti 90 kilometrů za hodinu ve Studénce do spadlé části mostní konstrukce.

3. září 2008 - Dva nákladní vlaky se časně ráno srazily na páteřní trati vedoucí z Prahy do Olomouce v úseku mezi Moravičany a Mohelnicí. Strojvedoucí jednoho z vlaků při srážce zemřel.

10. listopadu 2008 - Ve Ždírci nad Doubravou na Havlíčkobrodsku se srazily osobní a nákladní vlak. Zraněno bylo 13 lidí, z toho dva těžce.

16. února 2009 - Přes 40 zraněných si vyžádala čelní srážka osobních vlaků na jednokolejné trati v Paskově na Frýdecko-Místecku. Tři lidé utrpěli těžká zranění, zbývající cestující měli středně těžká nebo lehká poranění. Viníkem nehody byl strojvedoucí motorového vlaku, který jel směrem od Paskova do Ostravy, a nepočkal na příjezd osobního vlaku z Ostravy, s nímž se měl ve stanici křižovat.

Autoři: , ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.