Lidovky.cz

Smutný rekord: včera zemřelo 12 lidí. Potvrdil se tak český paradox

Česko

  18:37aktualizováno  19:52
PRAHA - Riziko, že řidiči přijdou při dopravní nehodě o život, je nejvyšší v zemích východní Evropy. Týká se to bohužel také Česka. Tragický vstup tuzemských řidičů do prázdninových dní odpovídá dlouhodobým policejním statistikám.

Svíčky na místě dopravní nehody foto: ČTK

Tragická bilance v ČR

Datum 9.7. se zapsalo do černé silniční historie jako zatím nejtragičtější den v letošním roce.

Na silnicích zemřelo během dne nejméně 11 lidí. Tři z nich byli motorkáři.

9. červenec překonal dosud nejhorší bilanci v úterý 29. června a v pátek 2. července, kdy shodně zahynulo osm lidí.

Řeč čísel je nelítostná: celkový počet dopravních nehod v přepočtu na obyvatele je sice v Česku výrazně nižší než třeba v sousedním Rakousku či Německu, když už ale ke kolizi dojde, riziko úmrtí je v tuzemsku naopak znatelně vyšší než ve většině států EU.

Když v Česku dojde ke kolizi, často končí pro řidiče tragicky Tento závěr potvrdil i nedávný celoevropský výzkum, který letos v červnu zveřejnil Rakouský dopravní klub (VCÖ). Podle jeho údajů připadá v Česku na milion obyvatel ročně 2148 dopravních nehod, což zemi řadí na osmnácté místo mezi státy evropské sedmadvacítky plus Chorvatska, Švýcarska a Norska. Více bourají například i Britové (2869), Italové (3647), Němci (3791) nebo právě Rakušané, kteří s takřka 4500 nehodami žebříček spolu s Chorvaty uzavírají.

Jako by jinde řidiči "uměli" bourat
Pokud se ale porovnají následky dopravních nehod, vypadá to, jako by ve starých členských státech EU řidiči takzvaně "uměli" bourat. Ačkoliv Rakousko eviduje více než dvojnásobek dopravních nehod než Česko, loni při nich na rakouských silnicích zemřelo v přepočtu na milion obyvatel 76 osob, zatímco v Česku 103.

Čtěte také:


A podobně to vypadá i v dalších starých zemích Evropské unie. Ve Velké Británii, kde řidiči bourají mnohem více než v Česku, si nehody vyžádaly v přepočtu na milion obyvatel "jen" 43 mrtvých. Britové, patřící mezi nejčastěji bourající řidiče, se tak paradoxně umístili na samé špičce žebříčku nejnižšího množství obětí dopravních nehod. Lépe jsou na tom jen Nizozemci (41 mrtvých).

Trend bývalého komunistického bloku
Z údajů, které Rakouský dopravní klub převzal z oficiální dopravní statistiky EU, lze vysledovat i jakýsi obecný trend či závěr, velmi nelichotivý pro všechny země bývalého komunistického bloku.
V Polsku, v Česku, Estonsku, Rumunsku nebo Slovensku sice policie eviduje méně nehod než ve většině starých zemí unie, jakmile se ale porovnává počet obětí, žebříček se obrací.

Bulhaři se například mohou chlubit za loňský rok jen tisícovkou dopravních nehod, což řadí zemi hned za lídra tabulky Dánsko (757). Když se ale hodnotí počet mrtvých na silnicích, Bulhaři rázem v evropském srovnání padají dolů, protože na tisícovku dopravních nehod připadá 139 obětí na životech.

Podobně, i když ne tak dramaticky, vypadají dopravní statistiky z Česka. V Česku připadá na 2148 nehod 103 mrtvých, zatímco v Německu při takřka dvojnásobku nehod zahynulo "jen" 51 lidí.

Rakouský dopravní klub spočítal, jak často umírají lidé na evropských silnicích v přepočtu na milion obyvatel. Z ročních statistik vychází nejhůře východní Evropa, včetně ČR.

Tragický začátek prázdnin

V pátek v noci na Bruntálsku havaroval 28letý motocyklista, podle mluvčího moravskoslezských záchranářů Lukáše Hampla nepřežil střet s osobním automobilem u Horního Benešova. Přes maximální snahu celkem čtyř zkušených lékařů a tří týmů záchranné služby nebylo možné život zraněného zachránit.

Podle předběžných informací v pátek při dopravních nehodách zahynulo deset lidí, jedenáctým byl cyklista, kterého našli mrtvého ráno na Chomutovsku. Dosud nejhorší bilance byla v úterý 29. června a v pátek 2. července, kdy shodně zahynulo osm lidí. Při prvním prázdninovém víkendu prodlouženém o dva sváteční dny si nehody vyžádaly celkem 26 obětí. Od 1.června zahynulo 42 lidí.

zdroj: ČTK

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.