Lidovky.cz

Máte jako řidič na kontě více přestupků? Zaplatíte jen za jeden

Česko

  10:29
PRAHA - Řidiči, kteří spáchají za tři měsíce více přestupků, by měli být potrestáni pouze za ten s nejvyšší sankcí. Počítá s tím návrh, který sněmovně zaslal Senát. Podle senátorů má taková změna zákona chránit řidiče před tím, aby přišli o řidičský průkaz za více drobnějších přestupků.
Policejní kontrola (ilustrační foto)

Policejní kontrola (ilustrační foto) foto: ČTK

Podobné sloučení přestupků platí už v současnosti, vztahuje se ale jenom na pokuty, nikoliv na trestné body. Ty jsou řidiči přidělovány za přestupky, po získání 12 trestných bodů přijde o řidičský průkaz. Za čtyři roky fungování bodového systému přišlo o řidičský průkaz poté, co nasbírali dvanáct bodů za dopravní přestupky, 27.486 řidičů.

"Klasický příklad je v Praze, když vás předvolá magistrát k projednání přestupků. Vytáhnou na vás třikrát překročení rychlosti o méně než 20 kilometrů a jednou přejetí semaforu na červenou," uvedl příklad autor návrhu senátor Jiří Žák (ODS). Doplnil, že podle nynějšího zákona dostane takový řidič pokutu za nejvyšší přestupek, ale za každý z nich dostane trestné body. Pokud by ale platil návrh, který předložili senátoři, dostal by řidič pokutu i počet trestných bodů pouze za jeden přestupek. "Je to myšleno jako ochrana před tím, když řidiči rok zpátky naměří tu a tam o tři, pět kilometrů více, abyste neodešel bez řidičského průkazu," dodal Žák.

Novela obsahuje mnoho dalších změn týkajících se silničního provozu. Například mění systém pokut a bodových ohodnocení přestupků. U některých nebezpečných přestupků by se měl počet bodů zvýšit, u těch banálnějších naopak snížit či dokonce zrušit. Řidiči, kteří mají v krvi do 0,3 promile by nebyli trestáni odebráním bodů. Hrozila by jim nanejvýš pokuta do 5000 korun.

Kontrola STK a větší možnosti pro invalidy
Policie by podle návrhu měla mít právo zastavit vozidlo a poslat ho do stanice technické kontroly (STK) na překontrolování jeho technického stavu. Pokud by pracovníci STK zjistili závadu, řidič by musel kontrolu uhradit.

Stanice přitom může být vzdálena nejvýše osm kilometrů. "Dává to možnost použít mobilní jednotky technické kontroly, týká se to hlavně kamionů, které tranzitují přes Českou republiku," dodal Žák.

Novela také dává možnost vozidlům označeným značkou invalidy či neslyšícího ve výjimečných případech stát i v místech, kde to není povoleno případně vjet do zákazu vjezdu či pěší zóny. Kamionům a nákladním vozidlům zakazuje v dopravní špičce jízdu v levém pruhu dálnice.

Návrh by nyní měla posoudit sněmovna. Předpokládá se, že poslanci přijdou s celou řadou pozměňujících návrhů. Například Věci veřejné už avizovaly, že chtějí uzákonit, aby chodec před přecházením silnice musel dávat znamení řidiči.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.