Lidovky.cz

Mrtvé z nehod by měla ukazovat televize, jde o prevenci, míní Huml

Česko

  15:50
PRAHA - Dopravní odborník, bývalý šéf středočeské dopravní policie a nyní poslanec za Věci veřejné Stanislav Huml tvrdí, že hrané scénky dopravních nehod nepůsobí dostatečně preventivně.

Smrtelná nehoda na dálnici D1 foto: ČTK/HZS

Bývalá tvář Novy se tak vyjádřila v on-line chatu se čtenáři serveru Lidovky.cz. "Viděl jsem za svou praxi tolik případů, že byste neuvěřil. Hrané kauzy typu "Nemyslíš - zaplatíš" neukazují ani zlomek reality. Většina těch obětí je bohužel nevinná a s pozůstalými cítím. Pokud se na jejich případu poučí ostatní, není to nic ponižujícího," uvedl Huml.

Dopravní odborník a bývalý šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.



Zároveň dodává, že názor rodiny obětí zná. "S mnoha pozůstalými jsem jednal a znám jejich názor. Byli a jsou aktivními v prevenci nehodovosti a chtějí se podílet na pomoci ostatním, aby jim se nestalo podobné. To je a byla moje filosofie, " vysvětluje Huml, proč nevidí na ukazování oběti tragických nehod v televizi nic špatného.

Rychlost na dálnici 160 km / h
Podle Humla by se také mohla zvýšit maximální rychlost na dálnici i na 160 kilometrů v hodině. Rovnou ale vyjmenoval několik podmínek: přehledné úseky, dobré povětrnostní podmínky a místa s méně hustým provozem. "Nebudu nijak tlačit na pilu při jejím prosazování," přiznal poslanec.

On-line rozhovor čtěte ZDE:

Dodává, že by nebylo od věci na exponovaných místech (zejména D1 na Vysočině) zakázat předjíždění kamionů. "Je to věc exekutivy, mají to v kompetenci," uvedl.

Přidělování SPZ
Dopravní expert by chtěl, aby přidělování 'espézetek' bylo přehlednější. V budoucnu by tak mohli řidiči dostat SPZ a tu mít po celou dobu života s možností ji přendavat z auta na auto.

Huml zmínil i to, že značky s atraktivními kombinacemi čísel se budou na návrh VV dražit. "Dražba není korupce. To je čistý zisk do státního rozpočtu. Korupce je, když stát dostane stejně peněz jako za kteroukoliv jinou značku a úředník inkasuje zájmovou," brání návrh na změnu zákona, kterou sám připravuje.

Osoba blízká
Huml má ještě jednu prioritu. Chtěl by prosadit zrušení institutu 'osoby blízké', respektive zabránit tomu, aby se řidiči vyhýbali zodpovědnosti. "Holandský model není v rozporu s ústavou a řeší to přes odpovědnost majitele vozu. Za přestupky, jimiž nebyla způsobena újma na zdraví ani škoda na majetku, jestliže totožnost řidiče nemohla být zjištěna na místě, nese odpovědnost registrovaný majitel vozidla, ledaže prokáže, že vozidlo bylo použito proti jeho vůli jinou osobou a použití vozidla nemohl zabránit, vozidlo pronajal jiné osobě nejméně na tři měsíce, nebo vozidlo prodal jiné osobě, která písemně převzala odpovědnost za používání vozidla," vysvětluje Huml.

Trestná úprava tachometru
Doravní odborník má v plánu i další body. Například trestání úpravy tachometru u ojetých vozů. "Budeme navrhovat, aby to byl trestný čin a pak může policie zasáhnout, důsledek může být i ztráta živnosti," plánuje Huml. Na programu jsou i tzv. řidičské průkazy na zkoušku a mávání chodce v případě, že chce přejít silnici.

V on-line rozhovoru padly i otázky lehčího rázu. Čtěnáři se například dozvěděli, že Huml o návratu k policii neuvažuje a že syn slouží u dopravní policie. Jeho první auto byla Škoda 110 R kupé a že před třiceti lety dostal stokorunovou pokutu za nezastavení na stopce.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.