Lidovky.cz

Hodinu stará nehoda. A tabule za miliardy nic nevědí

Česko

  10:30
PRAHA - Digitální tabule na dálnicích dokážou přehlédnout nehodu, která způsobí kilometrové kolony. Jejich správci tvrdí, že je to kvůli nepružnosti policie. Ta naopak namítá, že nekoná druhá strana. Ministerstvo dopravy hodlá situaci urychleně řešit.

Ilustrační foto. foto: řsd.cz

Je pátek odpoledne a redaktoři LN se se svým vozem právě blíží k Olomouci. Zatím plynulou cestu z Ostravy do Prahy náhle přeruší dopravní hlášení rádia. "Na dvoustém sedmnáctém kilometru došlo k nehodě a tvoří se tu dlouhé kolony," zní z reproduktoru.

Zatímco podobná dopravní hlášení se cestou k místu havárie opakují ještě několikrát a přinášejí stále více podrobností, digitální tabule, které mezitím podjíždíme, řidičům doporučují pouze to, aby dodržovali bezpečné odstupy či povolenou rychlost. Od prvního rozhlasového hlášení uplyne téměř hodina, a cedule, které by měly mít informaci jako první, stále nic nevědí.

Co dokážou tabule

Jednotný systém dopravních informací má za cíl informovat řidiče o aktuálním dění na silnicích. 
Jeho centrální mozek (Národní dopravní informační centrum) sídlí v Ostravě. Pomocí kamer, meteorologických čidel a zpráv od policie, hasičů a záchranky sbírá informace o počasí, nehodách či uzavírkách. 
Poté pomocí zhruba stovky digitálních cedulí tyto informace předává řidičům na dálnicích. Vybudování systému stálo více než dvě miliardy korun.

Jak je takové fatální selhání informačního systému za miliardy korun možné? Národní dopravní informační centrum (NDIC) v Ostravě, které digitální panely na dálnicích dálkově řídí, jakékoli vlastní pochybení odmítá. Informace prý na tabule přenáší ihned poté, co je od policie, hasičů či záchranky obdrží. Problém tkví podle lidí z NDIC právě v tom, jak rychle tyto informace dostanou. Nejhorší pověst má policie.

"Trvá jim to neúměrně dlouho. Mohou za to předepsané postupy, které musí policisté dodržet. Informaci o nehodě musí totiž vyplnit nejdříve do svého interního systému, pak totéž přepisují do dalšího programu, odesílají na prezidium a až to pak posílá informaci o nehodě k nám. Celý postup tak trvá 15 až 20 minut. Od hasičů či záchranky máme přitom echo během několika málo minut," popisuje průtahy jeden ze zaměstnanců NDIC.

Řidiči si pletou kilometry
Policie takovéto vysvětlení tvrdě odmítá. "My děláme v poskytování informací všechno, co je v našich silách. Není pravda, že by nám to trvalo dlouho. Snažíme se především informace upřesňovat přímo z místa. Řidiči si totiž často pletou kilometráž, a jejich prvotní zprávy jsou tak často zavádějící," ohradil se šéf české dopravní policie Leoš Tržil. Ten vidí viníka na druhé straně. "Informací mají v dopravním centru dost, vázne jejich distribuce. Zažil jsem situaci, kdy jsem stál v koloně a tabule nade mnou mně doporučovala, abych nepřekračoval rychlost," stěžuje si Tržil.

Hádky a vzájemné osočování obou institucí chce ukončit ministerstvo dopravy. Během několika týdnů hodlá svolat jednání, na kterém chce popsaný problém vyřešit.

"Uvědomujeme si, že digitální tabule na dálnicích nepřinášejí vždy aktuální informace. Chceme to změnit. O nápravě situace budeme jednat v horizontu týdnů," slibuje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.