Lidovky.cz

Český úlet. Bodový systém zmírní postih za telefonování v autě

Česko

  18:00
PRAHA - Česko hodlá zjemnit bodový systém na špatném místě. Senátorská novela chce ubrat trestný bod za telefonování za volantem. Trend v Evropě je ale opačný. Britové staví tento přestupek naroveň jízdě s 0,8 promile alkoholu v těle.
Telefonování v autě - ilustrační foto

Telefonování v autě - ilustrační foto foto: Shutterstock

Jsou to téměř přesně tři roky, co bývalý pražský radní Martin Langmajer zavinil tragickou nehodu na rychlostní silnici R4 u Dobříše. Se svým terénním vozem tehdy ve vysoké rychlosti předjížděl odstavným pruhem, kde zezadu vlétl do stojícího či pomalu jedoucího auta. Jeho mladá řidička na místě zemřela. Kromě zjevně agresivního stylu jízdy radního k nehodě dopomohla ještě jedna okolnost -Langmajer po celou dobu telefonoval.

I když telefonování za jízdy bez sady handsfree zaviní ročně skoro 10 tisíc nehod, senátoři a poslanci ho považují za drobnější přestupek a chtějí snižovat jeho bodové ohodnocení. Senátorská novela silničního zákona, která prochází schvalovacím procesem v Poslanecké sněmovně, navrhuje snížit sankci za telefonování ze tří trestných bodů na dva.

Svět

Řízení s telefonem u ucha je téměř celoplanetární přestupek. Kromě EU ho postihují také například v Jihoafrické republice, na Tchaj-wanu, v Jižní Koreji, Jordánsku, Singapuru, Hong-Kongu, Izraeli či Chile. Tolerován je v některých státech USA. Sankce za něj nehrozí například v Illinois.

Česko jde však v tomto případě přímo opačnou cestou než Evropská unie. Evropská komise totiž na rozdíl od českých zákonodárců považuje telefonování za volantem za jeden z nejnebezpečnějších přestupků. Dokládá to i řadou studií.

"Riziko dopravní nehody je čtyřikrát vyšší, když řidič telefonuje, než když se plně věnuje řízení," cituje z jedné z nich dopravní expert Jaroslav Hořín. "Při použití mobilního telefonu řidičem za jízdy se jeho reakční doba zvyšuje o 0,5 až 1,5 sekundy, což při rychlosti 110 kilometrů za hodinu představuje prodloužení zábrzdné vzdálenosti o 14 metrů," pokračuje Hořín.

Ještě dál jsou Britové, kteří ve svých výzkumech prokazují, že telefonování za jízdy je stejným rizikem jako řízení s 0,8 promile alkoholu v těle. "Telefonování za jízdy prokazatelně snižuje ovládání vozidla řidičem, ovlivňuje jeho reakční dobu, dodržování dovolené a bezpečné rychlosti, vzdálenosti mezi vozidly či sledování a vnímání dopravního značení," píše se v závěrech britského výzkumného pracoviště Transport Research Laboratory.

Úlevy se chystají i za alkohol za volantem
Co na to čeští poslanci? "Je to dost nešťastné. Vím, že trend v Evropě je opačný. Musíme s tím něco udělat. Věřím, že se ta revize bodového systému ještě podaří v druhém čtení ve sněmovně," slibuje dopravní expert Věcí veřejných a šéf meziresortní dopravní skupiny Stanislav Huml.

Není to však jediná věc, kde jde senátorský návrh na úpravu silničních pravidel přímo proti směřování Unie. Další ukázkou českého postupu proti proudu je návrh na zrušení bodové sankce pro řidiče, kteří nadýchají do 0,3 promile alkoholu. Ti by měli do budoucna dostat jen pokutu. Tento návrh zazněl jen několik týdnů poté, co se tři země EU rozhodly své alkoholové limity snížit. Například Finsko až na 0,2 promile.

Jak se v cizině trestá telefonování v autě

Telefonování bez sady handsfree je trestné ve všech státech Evropské unie. Jak ho kde postihují?

Velká Británie - hodnotí tento přestupek jako jeden z vážných. Řidičům za něj hrozí 3 trestné body (z celkových dvanácti) a pokuta až 60 liber
Španělsko - pokuta až 300 eur 
Francie - pokuta 35 eur a dva trestné body
Slovensko - pokuta až 133 eur
Rakousko - pokuta 72 eur
Polsko - pokuta 200 zlotých
Německo - pokuta 40 eur a jeden trestný bod
Nizozemsko - pokuta 130 eur
Belgie - pokuta 120 eur

Pokuty za telefonování v autě ale hrozí i v zemích mimo Unii: Norsko - pokuta až 5000 norských korun 
Švýcarsko - pokuta 100 švýcarských franků
Japonsko - pokuta až 50 tisíc jenů a hrozba tří měsíců ve vězení 
Austrálie - pokuta až 200 dolarů

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.