Lidovky.cz

Každý desátý řidič jezdí nepřipoutaný. Nejčastěji majitel drahého vozu

Česko

  17:01
PRAHA - Muž za volantem drahého mercedesu, audi či BMW. To je ukázkový příklad člověka, který se ve svém voze nepoutá bezpečnostním pásem. Tento miniprofil vychází z velkého průzkumu BESIP, který zkoumal, jak dodržují povinné připoutávání za volantem obyvatelé hlavního města.
Bezpečnostní pásy - ilustrační foto.

Bezpečnostní pásy - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Na konci června vyrazily ministerské hlídky na deset míst Prahy, aby po dobu deseti hodin pozorovaly projíždějící vozy a snažily se rozpoznat, zda mají jejich řidiči pás.

Historie pásů

Bezpečnostní pásy byly poprvé využity v letecké dopravě v roce 1913. Do aut se rozšířily ve 30. letech dvacátého století. Prvním sériově vyráběným vozem, který měl ve své výbavě pásy, byl v roce 1948 americký Tucker Sedan. První automobilkou, která zahrnula pásy do standardní výbavy svých vozů, byla firma Volvo. Stalo se tak v roce 1959.

Povinné bezpečnostní pásy ve všech vozech zavedla jako první Austrálie. Česko následovalo v roce 1967, kdy byly pásy povinné jen mimo obec a na předních sedadlech (pokud na nich pásy byly). Od roku 1990 se musí Češi pásat i v obci. V případě, že tak neučiní, hrozí jim 2 trestné body a až dvou tisícová pokuta

Kontroloři napočítali celkem 9420 řidičů, nepřipoutaná z nich byla zhruba desetina – přesně 985. "Celkové číslo pro nás není velkým překvapením. Naprosto totiž potvrzuje naše dlouhodobé statistiky, které mluví o stejném podílu šoférů, kteří nepoužívají pásy," hodnotí první závěr průzkumu šéfka BESIP Zuzana Ambrožová.

Průzkum šel ale dál a zabýval se i charakteristikou hříšníků. Drtivou většinu nepřipásaných tvořili muži. Z 985 jich bylo 899, tedy celých 91 procent. I toto zjištění podle Ambrožové nijak nevybočuje ze zaběhnutých kolejí. "Muži jsou podle všech možných průzkumů tou agresivnější částí řidičů. Ženy jsou zodpovědnější a obezřetnější. Výsledek průzkumu to jen potvrzuje," tvrdí Ambrožová.

Tu překvapuje jen poslední zjištění. A to že tendenci nepoutat se ve svých vozech mají majitelé drahých automobilů. Z průzkumu vyšly nejhůře šoféři německých značek mercedes, audi a BMW. Nejlépe naopak řidiči fiatů.

"Stejné typy vozidel, tedy mercedesy či audi, se objevují i v našich průzkumech na agresivitu jízdy. Dá se tak vyvodit, že právě šoféři těchto vozů jsou tou nejvíce nebezpečnou skupinou motoristů na našich silnicích," myslí si šéfka BESIP.

Podle dopravního odborníka Jaroslava Hořína si nepřipoutaní řidiči drahých vozů počínají značně nerozumně. "Věří, že je jejich auto bezpečné, ale podceňují součinnost bezpečnostního pásu a airbagu. Jinak řečeno bez pásu je může airbag i zabít," míní Hořín.

Pražský průzkum je jakýmsi pilotním projektem. V budoucnu by chtěl BESIP zkontrolovat, jak se poutají lidé i v jiných městech republiky. Podobné ministerské akce by poté měly předcházet policejním zátahům, při kterých by byli hříšníci ihned pokutování.

Za nezapnutý pás jim nyní hrozí dva trestné body a až dvoutisícová pokuta. Novela silničního zákona, která v tuto chvíli prochází schvalovacím procesem, by trest měla ještě o jeden bod zpřísnit. Za nepřipásání dítěte by řidiči hrozily dokonce body čtyři.

Češi se v posledních letech velmi zlepšili v dodržování poutání na předních sedadlech, stále si však nezvykli poutat se i na zadních sedačkách. V celoevropských srovnáních jsou v této kapitole na chvostu.

Jak pražští řidiči (ne)používají pásy

Ministerstvo dopravy zmapovalo, jak pražští řidiči dodržují povinnost používání bezpečnostních pásů. Hlídky se rozmístily do 10 lokalit v hlavním městě, kde po dobu 10 hodin pozorovaly projíždějící auta.

Celkem zkontrolovaly: 9420 řidičů osobních vozů, z nichž 985 nebylo připoutáno Nařízení o povinném poutání tak nerespektuje zhruba každý desátý pražský motorista.

Z 985 nepřipoutaných řidičů bylo: 899 mužů – 91,3% a 86 žen – 8,7% Sledoval se i žebříček hříšníků podle značek vozů, ve kterých jeli. Naprosto nejvíce případů (340) jde na vrub řidičů škodovek, což je ale způsobeno tím, že jich bylo v ulicích nejvíce. Když se zohlední počet registrovaných vozů jednotlivých značek, nejhůře dopadli řidiči značek Mercedes, Audi a BMW.

Lokalita / počet projetých aut / poměr k počtu projetých aut (v%)

Perlová 80 / 23,5
nábř. Edvarda Beneše 123 / 14,6
Klimentská 123 / 14,1
Wilsonova 116 / 13,5
Anděl 116 / 10,2
Národní divadlo 100 / 10,1
Florenc 38 / 9,3
Malostranské nám. 67 / 8,6
Palackého nám. 93 / 7,7
Karlovo nám. 129 / 6,5

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.