Kraj chce zrušit některé nevyužívané dotované linky. Někteří starostové se však bouří a tvrdí, že mezi adepty na zrušení jsou i vytížené linky. Rath řekl, že Ropid byl jednou z firem, která tyto využívané linky navrhla na zrušení. Mluvčí Ropidu Filip Drápal obvinění ale odmítá.
Drastické škrty i neztrátových linek
Středočeský kraj plánuje od února zrušit některé autobusové spoje, které dosud dotuje. Starostové několika obcí s návrhem nesouhlasí, škrty jsou podle nich drastické a zahrnují i neztrátové linky. Proti rušení linek vystoupili zastupitelé za ODS v čele s bývalým hejtmanem Petrem Bendlem, kteří kvůli tomu požadují mimořádné jednání zastupitelstva.
Čtěte také |
Rath již v pondělí řekl, že linky, které by mohly být zrušeny, navrhovali sami dopravci. Podle něj ale dostali zadání vybrat nevyužívané linky nebo ty, které jsou souběžné například s železničním spojem. Pokud tedy vybrali linky, které jsou velmi vytížené, pak může podle hejtmana jít o podvod. Na rentabilní spoje totiž podle hejtmana neměli dopravci nárok žádat o příspěvek od kraje.
Chyba je na straně dopravců, tvrdí Rath
"Bohužel, někteří soukromí autobusoví dopravci udělali hrubou chybu, my už jsme to zjistili, a skutečně víceméně ten celý proces zasabotovali. Přímo se týká například Ropidu, což je pražský podnik, který začal vybírat spoje, které jsou velmi důležité, čili ta chyba se už našla a byla jednoznačně na straně těch autodopravců, kteří v podstatě neplnili zadání, které od kraje dostali," řekl Rath.
Tuto informaci mu prý sdělili jeho podřízení. Podle nich se jim k tomu přiznal přímo zástupce Ropidu. "To znamená, je vidět, že tady ten dopravce nedbal prostě našich pokynů, choval se zcela svévolně a my z toho samozřejmě vyvodíme patřičné důsledky," dodal Rath. Ujistil, že v ostatních obdobných případech udělá kraj vše pro to, aby taková linka zůstala zachována.
Je to nemysl, zní z Ropidu
"Ropid toto nařčení odmítá, považuje ho za nesmysl, protože nikdo z nás neměl jakýkoli zájem něco sabotovat," řekl mluvčí Drápal. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy, jak zní plný název organizace, se podle něj naopak od listopadu snažil upozornit, že omezení linek v takovémto rozsahu je pro veřejnou dopravu likvidační.
Rath také zopakoval, že kraj chce v příštím roce vypsat soutěž na všechny krajem objednávané linky. Vybrat chce nejlevnějšího dopravce pro pasažéry i pro samotný kraj.