Lidovky.cz

Gripeny do ciziny? Ne, chybí jim certifikát

Česko

  19:14
PRAHA - Zprávu o tom, že čáslavské gripeny pomohly v boji na druhém konci světa, si Češi ještě nejméně čtyři roky nikde nepřečtou. Podle armádního generálního štábu je na vině výrobce letounů.

Z francouzské cisterny mohou gripeny palivo nasát, podobně jako ze švédské. Ale třeba z americké ne. Chybí jim certifikát foto: Lidové noviny

"Podstatným faktorem je absence certifikace stroje JAS-39 Gripen k doplňování paliva za letu od ostatních letectev. Tuto certifikaci zabezpečuje výrobce u států, jež mají ve své výzbroji letouny tankery. Nyní jsou gripeny certifikovány kromě švédského letectva pouze ozbrojenými silami Francie," vysvětluje Jana Růžičková z generálního štábu.

To znamená, že české stíhačky by při mezinárodních operacích mohly ve vzduchu dočerpávat jen ze švédského či francouzského tankeru. Proč na tenhle omezující fakt Česko nemyslelo, když sepisovalo podmínky pronájmu? "Stroje jsou primárně předurčeny k ochraně českého vzdušného prostoru, nepočítá se s jejich nasazením na větší vzdálenosti," reaguje Růžičková.

Čtěte také

Češi prý nemají pravdu
Podle švédské strany, která čtrnáctku stíhaček pronajímá, ovšem nemá česká armáda pravdu. "Gripen je kompatibilní s několika různými tankery americké armády i NATO," tvrdí Bengt Littke, ředitel programu Gripen pro Českou republiku. Oslovení experti ovšem tvrdí něco jiného. "Gripeny teoreticky mohou dočerpávat, ale třeba americké letectvo vyžaduje speciální certifikaci, aby nenastaly potíže. A toto povolení gripeny nemají," říká třeba letecký odborník Michal Zdobinský.

Na kurz pro piloty nejsou peníze
I když mají čeští stíhací piloti vůbec poprvé v historii k dispozici stroje se zařízením k čerpání za letu, v praxi si je nevyzkouší.

Osmisetkilometrový taktický dolet gripenu s výzbrojí prý pro všechny úkoly v rámci ochrany českého vzdušného prostoru stačí.
"Vzhledem k omezenému počtu letových hodin nemůže být tankování za letu ani náplní základních přeškolovacích výcviků nad Švédskem," říká velitel čáslavské stíhací letky Jaroslav Míka.

Čtěte také

Generální štáb dodává, že pokud by se čeští piloti chtěli naučit doplňovat palivo ve vzduchu, musela by je armáda vyslat na speciální školení do zahraničí. Ale na to teď nejsou peníze.
Je otázkou, jestli po roce 2014, kdy končí současný pronájem čtrnácti stíhaček, bude Česká republika chtít, aby její stroje mohly létat při mezinárodních misích, a tudíž i dočerpávat palivo během letu. Podle náměstka ministra obrany Jiřího Šedivého je to věc politické diskuse, sama armáda zatím jasno nemá.


zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.