Lidovky.cz

Začal soud s údajnými viníky tragédie ve Studénce

Česko

  9:07
OSTRAVA - Novojičínský okresní soud začal řešit okolnosti železničního neštěstí ve Studénce, při němž v srpnu 2008 zemřelo osm lidí a desítky dalších byly zraněny. Obžalováno je deset lidí hlavně ze stavebních firem, a to z obecného ohrožení z nedbalosti, za což jim hrozí tři až deset let vězení. Proces zahájil státní zástupce čtením 62 stran dlouhé obžaloby.

Pohled na místo železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, kde rychlík EuroCity vrazil do zříceného silničního mostu. Trosky zasáhly dva osobní vagony. foto: ČTK

Na lavici obžalovaných usedli tři pracovníci společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia) Petr Janouškovec, Michal Foniok a Jiří Vlach. Ta zakázku na opravu mostu získala. Část prací jako subdodávku zajišťovala firma Bögl a Krýsl. Obžalobě čelí pět jejich zaměstnanců - Miroslav Kovalík, Zdeněk Malý, Oldřich Magnusek, Marek Krejčiřík a Michal Adam.

Odpovědnost za neštěstí podle policie nese i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje. V přípravném řízení podle dostupných informací vypovídali jen dva obžalovaní. Zbývající využili svého práva a nevypovídali.

TRAGÉDIE U STUDÉNKY

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Osm minut po 08:30 soudce novojičínského okresního soudu Jaromír Pšenica zahájil proces. Státní zástupce Aleš Kopal přečetl obžalobu, která čítá 62 stran. Přednes trval přibližně 1,5 hodiny. Během této doby shrnul žalobce provinění jednotlivých obžalovaných. Hovořil o řadě chyb při přípravě stavby, v projektu i při samotné rekonstrukci.

Obžalovaní z řad manažerů podle něj nezajistili bezpečné prostředí pro práci. Podle obžaloby tak příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali.

Konstrukce byla nakloněna a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení. Zahájení procesu dnes sledovali účastníci nehody i příbuzní obětí. Dorazil i otec třiadvacetileté Polky, která nehodu nepřežila. "Česky nerozumím.

O VINÍKOVI ROZHODNE SOUD


Nemáme tlumočníka," řekl Kazimierz Litvin ČTK. "Byl to šlendrián prvního stupně. Zemřelo osm lidí a mezi nimi i náš milovaný syn. Musí být potrestáni," svěřila se novinářům Lenka Fierlová. Pavlína Bulušková, matka mladíka, který při nehodě přišel o obě nohy, si myslí, že viníkem nejsou jednotlivci. "Zavinily to ty stavební firmy," řekla.

V jednací síni sedí i Jiří Jícha, který vedl vyšetřovací tým Comenius. "Odvedli jsme svou práci a nyní to už je na soudu," řekl. Dodal, že sledovat bude celý proces. Proces sice řídí soudce novojičínského okresního soudu, jednání se ale z kapacitních důvodů koná v budově Krajského soudu Ostrava. Dnešní den a úterý má soud vyčleněn na výslech obžalovaných. Pak budou následovat výslechy soudních znalců a svědků. Kdy padne rozsudek, není známo.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.