Stačil první prázdninový víkend a do té doby velmi pozitivní statistiky nehodovosti se policistům rozsypaly pod rukama. Rázem řešili jeden z nejhorších začátků prázdnin v historii. Od pátku 2. do neděle 4. července 2010 se na silnicích zabilo 17 lidí. I když poté tempo smrtelných nehod poněkud zvolnilo, stejně se loňské prázdniny zařadily se 170 mrtvými mezi ty vůbec nejhorší.
Letos si policisté chtějí podobnou zkušenost odpustit, a proto už osm dní před začátkem července bijí na poplach. "V průběhu letních prázdnin bude probíhat řada dopravněbezpečnostních akcí.
Počet mrtvých za červenec a srpen2005 123 2006 152 2007 122 2008 204 2009 150 2010 170 |
Policisté mají podle ní ještě jeden cíl, hodlají předejít zvýšenému počtu nehod o prázdninových víkendech. Právě v těchto dnech by měl být na silnici větší počet hlídek.
Plán to není nový, v podstatě totéž říkali i loni. Tehdy oznámili, že mají připraveny desítky krajských a stovky regionálních akcí. "Kritické jsou hlavně první čtyři víkendy prázdnin," řekl před rokem šéf dopravky Leoš Tržil.
Ani letos vedení dopravky samotné akce plánovat nebude. To raději svěří jednotlivým krajským ředitelstvím. Například ve Zlíně tak mají na první prázdninové dny jasný plán. "Nehodláme se předhánět v počtech pokut, ale hlavní pro nás bude, abychom na silnicích byli vidět. Jen tak si řidiči dají pozor," říká šéf dopravky Zlínského kraje Štěpán Zachara.
Hlavní zabiják? Únava
Ani masivní nasazení policistů na silnicích ale nemusí pomoci. Mnoho prázdninových nehod se totiž stane bez jakéhokoli porušení pravidel silničního provozu. Jedním z hlavních důvodů zvýšené prázdninové nehodovosti je únava z vedra nebo příliš dlouhého řízení.
O nebezpečí na českých silnicích čtěte: |
Řidiči často přecení své síly. Ačkoli během roku jezdí se svým vozem jen na krátké vzdálenosti, na počátku července sednou do auta a na jeden zátah se pokouší ujet až tisíc kilometrů. Netrénovaný a nedostatečně odpočatý motorista ale takovou porci nemůže zvládnout.
Vliv únavy na řidičské schopnosti nedávno zkoumali i výzkumníci Českého vysokého učení technického. Na jejich simulátoru se vystřídaly tři desítky osob, které před testem 24 hodin nespaly. Jejich úkolem bylo pouze to, aby se držely ve svém jízdním pruhu. Výsledek? Více než polovina čáru přejela. Uspěli prakticky jen profesionální řidiči – buď taxikáři nebo šoféři kamionů.