LN Jak vypadá současná letecká flotila v Rusku?
Záleží na tom, u jaké společnosti. Aeroflot nebo Transaero, které létají do Evropy, mají letouny srovnatelné s těmi našimi - hlavně airbusy a boeingy. Ovšem působí tam mnoho firem, které na vnitrostátních linkách používají staré letouny. Ty se dají pořídit hodně levně, ale do Evropy mají už omezený přístup. Rusku pomohl evropský výprodej Boeingů kvůli finanční krizi, hodně jich koupilo.
ČTĚTE VÍCE O TRAGÉDII: |
LN Kolik z ruských letadel ve vzduchu je starých?
To je přibližně polovina letadel na vnitrostátních linkách. Bavíme-li se o nákladní přepravě, tam je to většina.
LN Je ruský letecký park srovnatelný s českým?
Ne, podobný jsme měli před 15, 20 lety.
LN Má Rusko podobné letecké bezpečnostní standardy evropským?
S bezpečností udělali velký krok kupředu, ale pořád záleží na konkrétních letištích. Pokud jde o mezinárodní, kam létají velké světové společnosti, tam jsou srovnatelné. U menších vnitrostátních je to ale horší.
LN Co je tedy hlavním důvodem častých leteckých nehod v Rusku?
Aby si mohly konkurovat, šetří tam firmy úplně všude, jsem přesvědčen, že i na údržbě. Používají stroje, jimiž by cestující neměli létat. To v Evropě není možné, i low – costové aerolinky musí přísně dodržovat bezpečnostní pravidla.
Prohlédněte si fotogalerii z leteckého neštěstí |
LN U Jaroslavle spadl Jak-42, o jaký jde stroj?
To jsou stará letadla, která už nevyužívá nikdo jiný než Rusko a další bývalé sovětské země. Už se dlouho nevyrábí, v Rusku je ale hodně oblíbené, protože dokáže přistát i na letištích s horším povrchem.
LN Co se podle vás u Jaroslavle stalo?
Myslím, že nedošlo k vysazení motoru, letoun má tři. Muselo jít o kombinaci více faktorů, často jde o počasí, závadu a lidskou chybu.