Lidovky.cz

Železniční tratě se rušit nebudou, nadšenci je zachránili

Česko

  16:24
PRAHA - Z jedenácti tratí, které před rokem železniční správci navrhli zrušit, je na odpis pouze jediná. Ostatní našly své zachránce. Má po nich jezdit náklad nebo výletníci.
Cestování vlakem - ilustrační foto.

Cestování vlakem - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Dřevěné pražce shnily, část kolejí lidé rozkradli a z nádražních budov jsou ruiny. Trať ze západočeského městečka Kralovice do nedalekých Mladotic se za čtrnáct let nepoužívání proměnila v neprostupnou džungli. Dřevo, kvůli jehož svozu v roce 1899 vznikla, by se dalo nyní těžit přímo na kolejích. Kvůli dezolátnímu stavu je dráha jedinou z jedenáctky ohrožených, které zvoní umíráček. Její oprava za 20 milionů korun je totiž pro případného zachránce moc drahá.

ČTĚTE TAKÉ:

Kralovická trať je ale v Česku výjimkou. V ostatních deseti případech kraje, obce, firmy a železniční nadšenci plánované rušení nedopustili. S dráhami mají rozličné plány. Většinou je chtějí využít k dopravě nákladu či na ně vyjet s výletními motoráky. Ve třech případech tu hodlají obnovit i pravidelnou osobní dopravu.

Stane se tak například v Horním Slavkově na Karlovarsku. „Kraj už nám přislíbil, že si na části trati osobní dopravu objedná. Chtěli bychom sem přesunout ale hlavně nákladní dopravu. Trať by využívala firma, která vyrábí vagony, a vozil by se po ní také písek,“ popisuje renesanci dráhy starostka Horního Slavkova Jana Vildumetzová. Mluví ale jen o části trati z Horního Slavkova do Krásného Jezu. Zbytek dráhy ze Slavkova do Lokte se kvůli vysokým nákladům nikomu opravovat nechce. Ze stejných důvodů jako kralovická trať proto spěje do záhuby.

INFOGRAFIKA:

Poměrně netradiční využití čeká jihomoravskou dráhu z Čejče do Uhřic u Kyjova. O její zachování požádaly Moravské naftové doly, které po ní chtějí převážet ropu v cisternových vozech. Další kuriozitou je východočeská dráha Královec Žacléř, kterou chce pro praktickou výuku využívat České vysoké učení technické.

Záchrany se dočkaly i slepé příhraniční dráhy z Aše na státní hranici a z Broumova do Otovic. V obou případech se tu počítá s navázáním na německou, respektive polskou síť. Jezdit by tu měly jak nákladní tak osobní vlaky.

Další tratě poslouží už jen turistickému ruchu a zamíří na ně výletní motoráky. Takové provozuje firma KŽC Doprava, která se přihlásila o čtyři ohrožené úseky. „Velký zájem o tyto tratě je důkazem, že přepravní potřeba na dráze nezanikla. I lokálky mají svůj potenciál a je škoda ho nevyužít,“ řekl jednatel firmy KŽC Bohumil Augusta.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.