Lidovky.cz

Polský kamion blokoval Ostravu, jel bez povolení

Česko

  23:25aktualizováno  12. října 15:59
OSTRAVA - Kamion s nadměrným nákladem havaroval v úterý večer v Ostravě na dálnici D1. Obří ocelový kotel uvízl pod mostem přes dálnici. Vyprostit se jej podařilo až po poledni. Vinou nehody v Ostravě a na Opavsku kolabovala doprava.

Nehoda nákaldního auta - ilustrační foto. foto: Michal SängerČTK

Uzavřen byl i most na hlavní trase mezi Ostravou a Hlučínskem či Opavou. Doprava na něm byla obnovena zhruba ve 14:00, když konstrukci prohlédl statik a nenašel žádné narušení. Na dálnici byl zhruba v 15:00 obnoven provoz v pravém jízdním pruhu ve směru na Prahu, levý pruh a směr na Bohumín zůstávají uzavřené. Polská přepravní firma porušila povolení vydané pro transport. Náklad byl vyšší a řidič se odklonil od schválené trasy.

Kamion porušil povolení

Polská přepravní společnost Metrans podle Martina Nováka z ministerstva dopravy porušila povolení, které jí ministerstvo vydalo. "Vydali jsme povolení pro tři soupravy s výškou dvakrát 4,2 metru a jednu 4,9 metru.

Náklad, který v Ostravě havaroval, byl ale vysoký 5,05 metru. Navíc se odchýlil od trasy. Tím porušil vydané rozhodnutí. Dopravci za to hrozí pokuta až půl milionu korun," řekl Novák. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové má most v Ostravě-Přívoze v nejnižším bodě výšku 4,8 metru.

Majitel polské firmy Metrans Zygmunt Osiecki tvrdí, že most, pod kterým kamion uvízl, je v místě vjezdu vyšší než na výjezdu. "Je to tam špatně označené a to zmátlo českou firmu, která naše vozidlo doprovázela," řekl Osiecki.

Problémy s vyproštěním

Tahač s nákladem obřího kotle uvízl pod mostem přes dálnici v Ostravě-Přívoze v úterý okolo 20:00. O tři hodiny později byla dálnice uzavřena. Ráno hasiči začali tahač vyprošťovat. Těžká technika ale selhávala a skruž uvízlou pod mostem se dlouho nepodařilo vysunout. Hasiči uspěli až s pomocí speciální těžké techniky. "Skruž bude pomocí techniky naložena a z místa odvezena. Omezení dopravy potrvá ještě hodiny," řekla mluvčí ostravské policie Gabrila Holčáková.

Podle řidičů, kteří v ranních hodinách uvízli v koloně, se například z Hlučína do Ostravy nedalo téměř dostat. Ucpané byly obce Ludgeřovice i Petřkovice. Dlouhá kolona se vytvořila i ve směru z Hlučína na Ostrvu-Porubu. "Zkoušel jsem to přes Petřkovice, musel jsem se vrátit.

Chtěl jsem jet přes Děhylov, bylo to to samé. Z Hlučína je kolona až do Ostravy-Poruby. Nakonec jsem byl úspěšný přes Polsko. Cestu do práce normálně i ve špičce zvládám za půl hodiny. Dnes to byly téměř dvě hodiny," řekl jeden z řidičů.

Ostravský dopravní podnik informoval, že kvůli nárůstu provozu na objízdných trasách a tvoření kolon se některé autobusové a trolejbusové linky zpožďovaly oproti jízdnímu řádu i o desítky minut. "S ohledem na významnost neprůjezdné silnice se postupně zahlcovaly i komunikace v jiných částech města, což mělo vliv také na pravidelnost MHD prakticky v celém městě," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Podobná situace se v polovině září stala u Brandýsa nad Labem. Nadměrný náklad tam na dva dny zablokoval rychlostní silnice R10 směrem na Liberec.

Tahač s obří nádobou se nevešel pod mýtnou bránu. Kamion s nákladem přijel podle plánu k mýtnici a mostku. Naplánovaná překládka ale nedopadla podle připraveného plánu. Přepravce totiž zjistil, že jeřáby náklad nedokážou ve zúženém prostoru zvednout, a povolal proto na místo jiné. Dva dny pak trvalo, než se podařilo náklad přeložit a podsunout pod mýtnicí a silničním mostem.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.