Lidovky.cz

Armáda má auta k boji za miliardy, chybí jí však řidiči

Afghánistán

  7:30
BOLETICE/PRAHA - Ministerstvo obrany divoce nakupovalo moderní vozidla za miliardy, vojsku ale chybí 70 lidí za volant.

Sednout za volant lehkého obrněnce Dingo 2 nevyžaduje jen běžné řidičské schopnosti, ale i dlouhé školení k ovládání všech potřebných systémů. foto: ČTK

Mohutná šestikolová tatrovka jede tak pomalu, jak jen to jde. Zdolává příkrý val a její řidič neustále sleduje, jestli se nárazníkem „nezapíchl“ do země. Nakonec překážku z hlíny a kamení určenou původně pro pandury vojenský náklaďák zvládl.

Kromě této nástrahy museli řidiči z protiletadlové brigády ze Strakonic v újezdu Boletice natrénovat třeba najíždění s tatrou na vagón, průjezd tunelem či zdolání hlubokého tankového okopu.

Hledají se řidiči

  • Miliardové nákupy ministerstva obrany, které si například bez výběrového řízení narychlo pořizovalo techniku do misí, jsou kritizovány nejen kvůli ceně, ale i pro jejich nekoncepčnost. Dlouhodobě se upozorňuje, že transportérů nebo lehkých obrněných vozidel má armáda příliš mnoho a nedokáže je uživit.
  • Pandur: podle první smlouvy si Češi měli pořídit 234 transportérů za 21 miliard korun, plán vlády Jiřího Paroubka byl ale nakonec zastaven, ministerstvo obrany uzavřelo smlouvu „jen“ na 107 pandurů za 14,4 miliardy.
  • Iveco LMV: v obchodu za 4 miliardy dostali vojáci 112 lehkých obrněnců určených hlavně do misí, armáda jich ale původně požadovala jen 19.
  • Dingo: 21 vozidel mělo urychleně uhasit potřeby českých vojáků v misi, zbrklý nákup ale nemyslel na všechno - auta mají nízký výkon.
  • Tatra ATS: 588 nových náklaďáků bylo třeba k profesionalizaci vojska.

Velitelé jsou výkonem mužů za volantem nadšeni, nálada po dvoudenním listopadovém cvičení by ale mohla být lepší.

Kalí ji fakt, že řidičů je v české armádě málo.

Generální štáb nyní spočítal, že v základnách v Čechách a na Moravě chybí sedmdesátka vojáků proškolených k řízení zhruba tří stovek používaných bojových vozidel.

Důvodů je hned několik.„Nedostatek řidičů souvisí i s nabídkou a poptávkou na trhu práce a konkurenceschopností armády,“ popisuje Jana Růžičková, mluvčí velení.

Soukromí dopravci totiž často přetáhnou vojáka do svých služeb.

Poměrně kuriózně měly ale nejcitelnější dopad na současný podstav divoké a podle mnohých předražené nákupy nové techniky.

Ať už šlo o obrněnce Pandur, lehká pěchotní vozidla Dingo a Iveco nebo moderní náklaďáky Tatra. „Ke každému druhu techniky musí mít řidič speciální znalosti,“ reaguje Růžičková.

Lehké obrněné vozidlo Dingo 2

Armáda ČR, vozidlo Iveco LMV

Získat je může český profesionální voják jen na jednom místě - ve vyškovské akademii. A moravské středisko hlásí na mnoho měsíců dopředu plnou kapacitu.

„Zařazování vojáků do řidičských kurzů je svízel. Jejich omezené kapacity zdaleka nestačí uspokojit naše požadavky,“ konstatuje Dalibor Zvonek, zástupce velitele strakonické základny, zatímco jeho podřízení trénují v Boleticích.

Generální štáb proto musel pro každou posádku sestavit speciální pořadník. První se do Vyškova dostanou vojáci, kteří se v nejbližší době chystají sloužit v Afghánistánu. Po nich přijde řada na záložníky. Ti v nejnutnějších případech nahrazují účastníky mise. Třeba při zranění.

A až jako poslední stojí ve frontě řidiči zajišťující každodenní provoz tuzemských jednotek.

Vojenské kolové bojové vozidlo pěchoty Pandur II

Recept: navléct do uniformy řidiče z povolání

Kromě vlastního systému se ale česká armáda spoléhá i na zájemce o službu z řad civilistů. Například na šestadvacetiletého Tomáše, který nyní dokončuje základní výcvik v kasárnách Dědice a od nového roku nastoupí v žatecké posádce. „V civilu jsem řídil kamion, ale chtěl jsem se stát vojákem,“ popisuje Tomáš.

A ozbrojený sbor jej podle všeho uvítal velmi srdečně. „O řidiče v současné době zájem máme, musí splňovat stejné požadavky jako ostatní, a navíc musí vlastnit odpovídající řidičské oprávnění,“ dodává Růžičková.

Protože v České republice navíc stále platí všeobecná branná povinnost a ministerstvo obrany dokončuje novou strategii mobilizace, v nejnutnějších případech by si mohlo potřebné řidiče či další specialisty i „povolat“.

Takový moment přijde třeba v okamžiku napadení státu nepřítelem nebo při živelné katastrofě. Pomoci by měli i amatéři v aktivních zálohách.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.