Lidovky.cz

Byznys snů? 20 let 80 milionů ročně od dopravního podniku

Česko

  13:02
PRAHA - Více jak 25 procent z každé SMS jízdenky inkasuje společnost Crowsnest. Ročně přitom proteče pražským dopravním podnikem za tuto službu kolem 300 milionů. Nestandardní smlouvu přitom prakticky nelze vypovědět a může trvat až do roku 2028.

SMS jízdenka foto: Lidové noviny

Pražský dopravní podnik snižuje náklady a ruší spoje. Desítky milionů, které mu unikají skrze nevýhodné smlouvy s dodavateli služeb, ho ale netrápí. Například přes SMS jízdenky ročně proteče kolem tří set milionů korun, ze kterých podle zjištění deníku MF DNES putuje 25,6 procent na účet společnosti Crowsnet. Díky tomu jen loni přistálo na účtech firmy necelých 80 milionů.

PSALI JSME:

Nestandardní dohoda zajistí firmě, za kterou údajně stojí právnická kancelář Šachta & Partners, vskutku pohádkové zisky. Smlouvu navíc v podstatě nejde ze strany dopravního podniku vypovědět. Desetiletá smlouva, která běží od roku 2008 se totiž automaticky prodlouží až do roku 2028. Stačí k tomu, aby se jedna ze stran rozhodla dál spolupracovat. A společnost Crowsnest nemá důvod se svého zlatého vejce zbavovat.

Bývalý generální ředitel dopravního podniku na výši odměny pro provozovatele SMS jízdenek nevidí nic špatného. "To je otázkou dohody obou smluvních stran. Cena se průběžně upravuje, klesala. Tento projekt nám zvýšil výnosy, a navíc si tuto službu cestující oblíbili," řekl MF DNES Martin Dvořák.

Crowsnest: Je to obvyklá cena

Podíl připadající zprostředkovateli dosahoval v roce 2007 na začátku projektu dokonce až 46 procent. Lidé z branže nad takovou provizí kroutí nevěřícně hlavou. "Odměna pro poskytovatele se u obdobných služeb pohybuje kolem 10 až 15 procent," řekl listu například publicista Jan Lodl, který se zabývá službami placení pomocí SMS.

Společnost Crowsnest se k výši odměn s ohledem na smluvní pokutu nechtěla příliš vyjadřovat. "Odměna je obvyklá i v jiných projektech SMS jízdenek a u SMS parkovného," řekla deníku Jana Jež, která smlouvu za Crowsnet podepsala.

ČTĚTE TAKÉ:

Jméno kanceláře Šachta & Partners už se vyskytlo například v kauze údajného vyvádění peněz na Britské Panenské ostrovy z dodávek jízdenek pro pražskou MHD od firmy Neograph. Její název se objevil také v souvislosti s firmou Bitmedia, které prý DPP platí milionové licenční poplatky za obrazovky na stěnách pražského metra.

INFOGRAFIKA:

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.