Lidovky.cz

Připravte se: nová podoba finančních úřadů se dotkne všech

Česko

  14:30
Změny finančních úřadů se dotknou všech. Nejsilněji to už v lednu pocítí vlastníci nemovitostí, kteří budou odevzdávat daňová přiznání. Ti by si měli ověřit, na jaký úřad je mají vlastně donést, aby nebyli nepříjemně překvapeni. Výklad zákona může být totiž lehce zavádějící.
Majetkové přiznání (ilustrační foto).

Majetkové přiznání (ilustrační foto). foto: Lidové noviny

Ministerstvo financí tvrdí, že změny daňové správy dělá především v zájmu lidí, má díky nim dojít k zjednodušení celého procesu. Mluvčí Občanského sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR Aneta Červenková to vidí trochu jinak. 

"Dojem je rozpačitý. Vypadá to, že pokud bude mít někdo nemovitosti v různých krajích, bude muset stále jednat se správci daní v těch daných krajích, sjednocení nebude rozhodně úplné," vysvětluje. 

Zmatky v pojmech

Červenková rovněž váhá, na kolik je zákon srozumitelný: "Zavádí nový pojem místo pobytu, nikoliv místo hlášeného trvalého pobytu ani místo bydliště, takže není jasné, jaký výklad tohoto pojmu bude." Že místo pobytu skutečně znamená trvalý pobyt či sídlo, zjistíte až po nastudování daňového řádu. "Sjednocení správy daní z nemovitostí je ale správné," dodává. 

Vlastníci nemovitostí (pozemků a staveb), kteří v lednu půjdou odevzdat daňové přiznání, by si tedy měli ověřit, na jaký úřad ho mají vlastně donést.

Do současné doby platilo, že správu daně z nemovitostí provádí ten finanční úřad, v jehož územní působnosti se nemovitost nachází. Tedy máte-li dům třeba v Tanvaldu, jednali jste s finančním úřadem v Tanvaldu.

Jak to bude od Nového roku

Tento princip úřady od ledna zachovají, doplní ho druhým kritériem - místem vašeho trvalého pobytu, v případě firem sídla. V rámci jednoho kraje tedy budete daňová přiznání za všechny vaše nemovitosti, ať již leží v kterémkoliv městě či obci toho daného kraje, odevzdávat na jediném územním pracovišti (finanční úřady se přejmenují na územní pracoviště, z hlediska poplatníka to nic nemění), pod které podle svého trvalého bydliště či sídla spadáte.

Zde najdete podrobnější informace i algoritmus

Máte-li například trvalý pobyt v Liberci a vlastníte nemovitosti v Turnově, Semilech a Jilemnici - daňové přiznání za všechny odevzdáte pouze na libereckém úřadě. V případě, že by vám nevyhovovalo určené místo, kam máte chodit odevzdávat přiznání, můžete podat žádost o přesun a určit si v rámci kraje, kam byste chtěli svůj spis poslat.

Celá věc se komplikuje, pokud máte trvalé bydliště či sídlo v jiném kraji, než kde vlastníte nemovitosti. 

Tedy například máte trvalé bydliště v Praze, ale nemovitost vlastníte v Olomouckém kraji. Otázka, pod které územní pracoviště vlastně spadáte, se řeší tzv. algoritmem, který se liší podle toho, zda se jedná o fyzické osoby či právnické a jestli jsou vlastníci staveb či pozemků.

Na co si ještě dát pozor

  • Díky restrukturalizaci dochází rovněž ke změně čísel bankovních účtů finančních úřadů.
  • Nový tvar bude tvořen z předčíslí bankovního účtu, z matrikové části a z kódu banky. Pokud máte nastavený trvalý příkaz, informujte se tedy podrobněji, kam máte vlastně platby nově zasílat.

Jak jsou přípravy daleko?

"Fyzické stěhování spisů mezi finančními úřady ještě probíhá, většina spisů však již byla přestěhována, jejich celkový počet přesahuje 500 tisíc," uvedla mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Homolová. 

Jak celá změna úřadů probíhá?

  • Nejen, že změnou struktury dochází k přesouvání fyzických spisů, zároveň musí být vše přeneseno i v elektronické podobě.
  • K začátku ledna musí být rovněž dokončena nová verze ADISU (Automatizovaný daňový informační systém) - systému, který finanční úřady využívají ke správě daňových subjektů. Zakázku na jeho novou podobu Ministerstvo financí zadalo firmě IBM.

Program ADIS je prý zatím v přípravě, na počátku roku by měl být plně funkční, testovat se tedy bude prakticky až naostro. Homolová vysvětlila, že jiný postup není možný, protože dochází k systémové změně při spravování dat. "Zatímco nyní pracují dosavadní finanční úřady s  lokálními databázemi, v příštím roce budou finanční úřady a jejich územní pracoviště pracovat s krajskými."

"Je nutné počítat s tím, že se změny dotknout všech poplatníků. Od ledna ovlivní například placení daní, doručování, vedení spisů apod.," vysvětlovala dále mluvčí.

ČTĚTE DÁLE:

Na straně druhé zůstane zachována současná dostupnost a rozsah služeb poskytovaných dnešními finančními úřady. "Například na každém územním pracovišti zůstane pokladna pro daňové příjmy, podatelna, na každém územním pracovišti bude možno získat informace k plnění daňových povinností apod.," sdělila Homolová.

Pokud by vše nebylo včas hotovo nebo plně funkční, úřednice by byly pravděpodobně nuceny vyplňovat s poplatníky přiznání ručně. 

Změny ve struktuře finanční správy

V současné době je struktura třístupňová:

  • Generální finanční ředitelství
  • 8 finančních ředitelství, která mimo jiné vyřizují vaše odvolání, pokud mu nevyhoví finanční úřad nižší instance
  • 199 finančních úřadů

Od 1.1.2013 nabývá účinnosti zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky. Ten určuje novou dvoustupňovou podobu následovně:

  • Generální finanční ředitelství – beze změny
  • 14 finančních krajských úřadů
  • 199 územních pracovišť, což jsou z pohledu laika stále klasické finanční úřady, pouze se změnil název. Jejich počet není ještě pevně stanoven, menší úřady by mohly zaniknout, pokud jim nebude udělena výjimka 
  • Odvolací finanční ředitelství, které bude vyřizovat odvolání z celé České republiky, pokud mu nevyhoví úřad nižší instance
  • Specializovaný finanční úřad – ten již funguje od roku 2012
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.