Lidovky.cz

Renč za padesát tisíc? Jedině když točí pro Miloše Zemana

Česko

  7:00aktualizováno  13:18
PRAHA - Renč za padesát tisíc, nebo Jan a Zdeněk Svěrákovi úplně zdarma? Nad honoráři režisérských hvězd kroutí odborníci hlavou. Nejde ale jen o platy režisérů. Pozoruhodně nízké jsou i náklady na samotné klipy. Jak zjistil server Lidovky.cz, rozdíl mezi částkou odhadovanou experty a tou reálnou, jsou i stovky tisíc.

Zeman s Renčem při představení svého klipu foto: ZemanNaHrad.cz

Kandidáti se totiž s náklady na kampaň musí vejít do zákonného limitu 40 milionů korun. Lze proto předpokládat, že se budou snažit minimalizovat své výdaje za klipy, aby si ukrojili ze svého limitu co nejméně.

ČTĚTE VÍCE O PREZIDENTSKÝCH KLIPECH:

Tak si lze vysvětlit mimo jiné honorář Filipa Renče nebo náklady na volební spot Vladimíra Franze. Ten za klip zaplatil 4000 Kč, jeho reálnou cenu přitom jeho vlastní volební tým odhadl na 250 000 - 300 000 korun.

Kolik stojí Renč

Jedním z případů podhodnocení by mohl být klip Miloše Zemana, který vytvořil Filip Renč. Podle zdrojů z reklamního prostředí by se Renčův honorář za klip v komerční oblasti pohyboval v řádu statisíců. Pomineme-li náklady na režiséra, patří i samotný spot k těm nejdražším. "Reálná cena pro komerčního klienta by se pohybovala od jednoho a půl milionu korun výš," řekl serveru Lidovky.cz Eda Kauba ze společnosti Havas.

"Cena Zemanova klipu je reálně výrazně vyšší, než u ostatních kandidátů. Je natočen v několika externích a interních lokacích, jsou zde angažováni i herci - statisté, je zde vidět i dobrá a nákladná technika a postprodukce. To vše zvyšuje výslednou cenu." uvedl Kauba.

Zemanův volební tým přitom uvádí částku třetinovou a to včetně Renčova honoráře. "Výdaje na produkci spotu byly ve výši 550 000 Kč a panu Renčovi bylo zaplaceno 50 000 Kč." uvedla pro Lidovky.cz Kateřina Bimková.

Svěráci se nabídli sami. A zdarma

"Volební klip Karla Schwarzenberga je udělán také velice profesionálně," řekl Kauba. "Natočen byl v jedné interní lokaci, což výrazně snižuje náklady. Jeho reálná komerční cena by byla něco mezi 100 000 a 500 000 Kč, neberu-li v úvahu, že Zdeněk Svěrák si může říct za učinkování v reklamě přes jeden milion a Jan za režii několik set tisíc. Shrnul expert.

To, že se kandidáti budou držet minimální odhadované částky potvrdil i Schwarzenbergův volební tým. "Spot se Zdeňkem Svěrákem  stál celkem 99 tisíc včetně DPH. Jedná se jen o náklady na techniku a pronájem prostoru. Otec a syn Svěrákovi se nabídli k natočení klipu sami, jako podporovatelé." uvedl pro Lidovky.cz Marek Pražák, Schwarzenbergův mluvčí.

Zdeněk a Jan Svěrákovi

Je "reálná cena" realistická?

Jakub Hussar, mluvčí Vladimíra Franze, vidí povinnost zveřejnit reálnou cenu jako absurdní. "Když bych vyčíslil skutečnou tržní cenu spotu, bude se pohybovat okolo 250 000 - 300 000 Kč. Přijde mi ovšem zavádějící, uvádět jen tuto hodnotu, jelikož fyzicky jsme skutečně zaplatili pouze 500 korun za světla, 3000 korun za techniku a 500 korun  za několik málo rekvizit." řekl Hussar.

Podobně situaci vidí i mluvčí Jana Fischera, Jana Víšková, "Samozřejmě, když jdete do krámu a koupíte si rohlík ve slevě, tak uvádíte kolik vás stál po slevě, nikoliv před ní." uvedla Víšková. Fischer přitom jako jeden z mála nevykazoval žádné slevy při realizaci klipu. Odhadovaná a zaplacená částka se v jeho případě neliší (viz tabulka).

VÍCE O PREZIDENTSKÝCH KLIPECH:

Jak se bude nakonec "reálná cena" prezidentských klipů určovat, nikdo neví. Zákon je nastaven tak, aby nedocházelo k překročení finančního limitu.

Vladimír Franz ve svém volebním klipu

Je tak otázkou, zda by se neměl do "reálných nákladů" zahrnout i případný Renčův či Svěrákův honorář. Experti oslovení serverem Lidovky.cz se shodují, že určit reálnou cenu za prezidentské spoty bude pro úřady téměř nemožné. Prezidentská volba tak má před sebou další nepříjemný otazník.

KOLIK STÁLY PREZIDENTSKÉ KLIPY:

Reálná cena zaplacená kandidáty je uvedena v závorce. Částka uvedená kurzívou je odhadem experta.

  • Vladimír Franz: 250 000 -  300 000 korun          (oficiálně 4000 Kč)
  • Jan Fischer: 500 000                                        (oficiálně 500 000 Kč)
  • Karel Schwarzenberg: 100 000 - 500 000        (oficiálně 99 000 Kč)
  • Miloš Zeman: 1 500 000                                  (oficiálně 600 000 Kč)
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.