Lidovky.cz

Schwarzenbergova telefonická kampaň? U protistrany narazí, říká politolog

Česko

  12:36
PRAHA - "Naposledy to zkoušel Václav Klaus a to moc nefungovalo. Ale Klaus používal záznam, nemluvil tam živý člověk. Otázkou tedy je, jak samotný telefonát bude vypadat a hlavně komu Schwarzenbergův volební tým bude volat," říká o plánované telefonické kampani Schwarzenbergova týmu politolog Otto Eibl z Masarykovy univerzity.

Karel Schwarzenberg foto: ČTK

Jako první v Česku použila telefonní kampaň ODS v roce 1998, tehdy lidem volal automat, který přehrával nahraný vzkaz předsedy strany Václava Klause.

"Budou volat přímo podporovatelé a VIP osobnosti, nikoli automat," odpověděl serveru Lidovky.cz mluvčí Karla Schwarzenberga Marek Pražák na otázku, zda bude volební telefonát vypadat podobně jako ten Klausův.

ČTĚTE VŠE O VOLBÁCH:

Stejnou metodu se snažila využít také sociální demokracie při parlamentních volbách v roce 2010. Jen v Praze tehdy ČSSD chtěla obvolat na čtvrt milionu pevných linek. To však ve Schwarzenbergově případě podle Pražáka nehrozí. "Je to pro nás doplněk kampaně," tvrdí mluvčí.

Je to jako říkat škodovkáři, ať si jde koupit BMW, míní v rozhovoru pro server Lidovky.cz politolog Otto Eibl z Masarykovy univerzity

Lidovky.cz: Volební tým Karla Schwarzenberga bude po vzoru amerických kampaní obvolávat voliče. Myslíte si, že to bude fungovat?
Když to zkoušel Václav Klaus, tak to moc nefungovalo. Ale Klaus používal záznam, nemluvil tam živý člověk. Otázkou tedy je, jak samotný telefonát bude vypadat a hlavně komu Schwarzenbergův volební tým bude volat. Pokud zavolá lidem, kteří již v prvním kole Schwarzenberga volili, mohlo by to mít jakýsi mobilizační efekt, ve smyslu "ještě není konec, je třeba přijít i ve druhém kole". V tom případě si myslím, že by to mohlo být i poměrně úspěšné. Avšak pokud by to zkoušeli na protistranu, mohli by narazit.

NEPŘEHLÉDNĚTE:
Schwarzenberg oslovil mladé, placku se Zemanem nikdo nosit nebude

Lidovky.cz: Proč Schwarzenbergův štáb tento způsob kampaně zvolil, když se v Česku v minulosti neosvědčil?
Tým TOP09 a lidé kolem něj mají rádi americké kampaně. Často se jimi inspirují. Naposledy v krajských volbách používala strana kampaň "Door to door", což je také čistě americká záležitost.

Volební štáb Zemana netrpělivě očekává výsledky

Lidovky.cz: Neriskuje Schwarzenberg, že svými telefonáty vzbudí v lidech averzi?
Nevím, jestli bych řekl, že je to risk. Pokud se jeho tým omezí na pražské obvody a místa, kde uspěl, může to mít úspěch. Ti lidé mohou získat pocit, že o ně Schwarzenbergův tým má zájem. Jinou věcí ale je, když zavolají přesvědčenému voliči Miloše Zemana. Cílit na ně dle mého není dobrý krok. Nemyslím si, že by k té voličské konverzi mělo dojít. Je to jako říkat škodovkáři, ať si jde koupit BMW.

Lidovky.cz: Jak na Schwarzenbergovu kampaň může zareagovat Zemanův tým?
Miloš Zeman doposud nepoužíval ty nejmodernější prostředky. V pondělí jsme slyšeli, že se jeho tým chystá více využívat sociální sítě. Cítí, že jim něco uniklo a že tento segment zanedbali. Na kvalitní a účinnou kampaň na sociálních sítích je už ale podle mě pozdě.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.