Lidovky.cz

Pracovat při studiu? Vyplatí se to, oponují Klausovi úspěšní obchodníci

Česko

  7:00
PRAHA - Přijde vhod, když studenti už na vysoké škole proniknou do praxe, shodují se úspěšní manažeři, podnikatelé a odborníci, které oslovil server Lidovky.cz. Většina se tak rozchází s názorem bývalého prezidenta Václava Klause, kterého "deprimuje", že skoro každý student má vedle studia zaměstnání.

Karel Janeček foto: MAFRA: Tomáš KristLidové noviny

Karel Janeček, podniká a je zakladatel Nadačního fondu proti korupci, absolvent Matematicko-fyzikální fakulty UK v Praze a dalších škol.

  • "Myslím si, že je prospěšné se už při škole o něco snažit. I já jsem se už během studií zabýval prací a byznysem."

ČTĚTE VÍCE:

Tomáš Čupr, zakladatel Slevomat.cz a DameJidlo.cz, vysokou školu nedokončil

  • "Dokud české vysoké školy nebudou poskytovat relevantní vzdělání potřebné pro uplatnění v praxi, tak bude vždy výhodnější při škole (nebo místo školy) pracovat. Reformu vysokoškolského systému potřebujeme jako sůl."

Patrik Choleva, "Finanční ředitel roku 2012", pracuje ve společnosti Skanska, absolvent Slezské univerzity a dalších škol

  • "Při studiu jsem pracoval pouze v letních měsících, a to v zahraničí kvůli jazykům. Plně do pracovního poměru jsem vstoupil až po ukončení studií. Myslím tím standardní vysokou školu, ne nástavbová manažerská studia, která jsem studoval při práci o víkendech.

    A zároveň si nemyslím, že je nevyhnutelné pracovat během studia. Jako důležité ale vidím již během studia si vytvářet vztah s budoucím zaměstnavatelem, a to formou praxí či účastí na různých projektech. Zaměstnavatelé již dnes hledají aktivní a zapálené studenty, kteří posléze u nich nastoupí."

Jakub Lohniský, podnikatel (Le Premier) a bloger, vystudoval ekonomii a mediální studia

  • "Václav Klaus je tak trochu mimo realitu. Nicméně celý svůj profesní život žil z eráru a státních peněz, takže z tohoto pohledu jeho názorům rozumím. Vyrůstal a studoval ve zcela jiné době, nemusel absolvovat desítky pohovorů, aby pak mohl s titulem ing. pracovat za dvacet tisíc hrubého. Dnešní rychlý svět si prostě žádá něco jiného. Pokud chce absolvent uspět na trhu práce, tak pracovat při studiu, zvláště pak ekonomické vysoké školy, musí. Jinak se stejně jako Klaus ocitne mimo realitu a s diplomem si bude tak leda moci zatopit v kamnech."

Tomáš Pardubický, generální ředitel FINEPu

"S panem exprezidentem Klausem souhlasím, že určitá část studentů VŠE zůstává téměř nedotčena ekonomickým způsobem myšlení. Na rozdíl od něj však nevidím jako příčinu práci při škole, ale spíše způsob výuky, který se jen pomalu mění. Pro výše uvedené hodnocení mám tři důvody:

Tomáš Pardubický, generální ředitel FINEP Holding, SE

1. Při škole jsem pracoval ve vedení eBanky. Naprosto zodpovědně mohu prohlásit, že značnou část výuky jsem pochopil jen díky zkušenostem z praxe. Přesně si pamatuji např. otázku u jedné zkoušky – metoda Activity Based Costing. Ve škole snůška definic, v praxi zásadní otázka cenotvorby. Z tohoto pohledu bych tedy řekl, že práce při škole je vhodná, slučuje-li se se studovaným oborem.

2. Část studia VŠE jsem absolvoval na finské ekonomické škole Turun Kauppakorkeakoulu. V polistopadové Praze často kantor napsal skripta, ta nám přečetl na přednášce a z nich následně zkoušel. Ve Finsku jsme dostali seznam knih na semestr, přednášky byly k této literatuře doplňkové, nikoliv zaměnitelné. Navíc jsme u každého předmětu tvořili týmy studentů na případové studie, samozřejmostí byla příprava ve volném čase. Nedovedu si představit, že by mi v Turku vedle školy a studentských party zbyl čas na práci. Nutno dodat, že moji severští (i ostatní západoevropští) spolužáci nosili v kapse kreditní kartu svých rodičů.

3. Již několik let spolupracuji s VŠE na občasných přednáškách. Je stále běžnější propojení praxe a teorie přímo na akademické půdě. Po rozhovorech se studenty i pedagogy mám však pocit, že je stále co zlepšovat.
 
Práci při vysoké škole podporuji, je-li v rozumném rozsahu a pokud možno blízko studované specializaci. Myslím, že je fajn, pokud si studenti na skripta a pivo vydělají sami."

Jaromír Řánek, ředitel marketingu ve společnosti Alza.cz, absolvent VŠE

  • "Pracoval jsem při vysoké škole vždycky. Studoval jsem Vysokou školu ekonomickou, konkrétně zahraniční obchod, a pracovní zkušenosti jsem získával přímo v oblasti obchodu."

Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis, která provozuje řadu e-shopů, například Parfemy.cz či Krasa.cz. Studoval lékařskou informatiku.

  • "Vysokou školu jsem nedokončil. Při škole jsem nepracoval, protože mi to její náročnost nedovolovala. Ale u méně náročných oborů považuji pracovní zkušenosti například na částečný úvazek za prospěšné."

Anketa

Měli by se vysokoškoláci věnovat pouze studiu?

Ano, studium musí být priroítou 1519
Ne, je to utopie. Studenti nemohou spoléhat jen na rodiče 9344
Nedokážu se rozhodnout 128

Lukáš Codr, herní vývojář

Má bakalářský titul z výpočetní techniky na Fakultě elektrotechnické ČVUT a tiul MBA z DePaul University v Chicagu. Během studia pracoval pro české herní magazíny (GameStar, Level, Bonusweb, GamePage) a věnoval se vývoji her (Illusion Softworks, 2K Czech). V současné době žije v Číně a pracuje coby producent v 2K Games Shanghai, kde má na starosti vývoj vysokorozpočtových her pro mobilní platformy (Civilization, NBA, NHL...).

Lukáš Codr

Lidovky.cz  Pracoval jste už během studia na vysoké škole?
Při škole jsem pracoval od svých šestnácti let. V naprosté většině případů šlo o práci přímo v oboru – ať již v „obecném“ IT, nebo později přímo v branži počítačových her. Zatímco na gymnáziu měla má práce spíš podobu brigád nebo přivýdělků, od druhého ročníku VŠ šlo vždy o práci na plný úvazek, navíc doplňovanou několika externími projekty. Do školy jsem tak k velké nevoli vyučujících docházel velmi sporadicky.

Lidovky.cz  Znamená to tedy, že práci při studiu považujete za přínosnou pro další kariéru?
Své současné uplatnění bych si nedokázal bez práce při studiu ani představit. Kontakt s praxí je v našem oboru naprosto klíčový, protože se technologie i obchodní modely vyvíjí tak rychle, že současné VŠ nedokážou studentům předat užitečné vědomosti. Na druhou stranu je vhodné odnést si z VŠ kvalitní teoretický základ, díky kterému lze praxi mnohem rychleji pochopit. Jsem proto zastáncem „zlaté střední cesty“, kdy si člověk zorganizuje čas tak, aby studium vedle práce zvládnul a mohl věnovat aspoň několika klíčovým předmětům dostatečnou pozornost.

Lidovky.cz  Vaši spolužáci tedy pracovali také už během školy? Popřípadě je patrný rozdíl oproti těm, kteří se drželi hlavně školy? 
Během studia VŠ nějakým způsobem pracovali v podstatě všichni spolužáci. Část z nich mimo obor čistě coby přivýdělek a část již v té době pracovala v oboru, případně rozjížděla své vlastní firmy. Bylo zajímavé během výuky sledovat naprosto odlišné myšlení těchto dvou skupin – kdo se již potkal s relevantní praxí, používal při řešení problemů velmi kreativní postupy a dokázal domýšlet věci do důsledků. Většina spolužáků z této skupiny má v současnosti svoje prosperující firmy, případně pracuje ve vedení velkých nadnárodních společností. Nyní, cca deset let po ukončení VŠ, je jejich kariéra přibližně o pět let dál, než u “čistých” absolventů.

Autoři: , ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.