Lidovky.cz

Už nejen padělky oblečení Adidas. Falšuje se i prášek Ariel nebo vložky Always

Česko

  6:00
PRAHA - Doba, kdy se padělatelé zaměřovali zejména na oblečení světových značek a hodinky, je už pryč. Celoevropský průzkum ukázal, že už v podstatě neexistuje sortiment, v němž by padělky chyběly. Falšuje se nejen drahé zboží, ale už i to levné. Jak v rozhovoru pro Lidovky.cz uvedla Jindřiška Kubelková z Generálního ředitelství cel, potvrzují to i zátahy v Česku. Mezi letošní úlovky celníků patří i značkové prací prášky nebo dámské vložky. Trendem letošní sezóny jsou pak sluchátka Beats.

Už nejen padělky oblečení Adidas. Falšuje se i prášek Ariel nebo vložky Always. foto: Koláž Šimon LNLidové noviny

Do rozhovoru se zapojili také Lubomír Grois z Celní správy a tisková mluvčí celníků Ivana Kurková.

Lidovky.cz Jak je to aktuálně s kvalitou padělků? Snaží se výrobci dodávat skutečně nerozpoznatelné kusy?
Kubelková: Kvalita padělků se neustále zlepšuje, tedy alespoň ten jejich vnější dojem. Proto originální výrobci vymýšlí, jak své zboží ochránit. Do oblečení třeba všijí nitě, které pod ultrafialovým světlem září. Nedávno jsme zabavili zboží, jednalo se o nějakou techniku, které jsme považovali za podezřelé. Kontaktovali jsme tedy majitele té ochranné značky, kteří přijeli, ale na místě nám nebyli schopni říct, zda se jedná o originál nebo padělek. Museli si zboží odvézt do laboratoří a až tam se zjistilo, že jsou to padělky.

Lidovky.cz  Lze v nabídce padělků vidět nějakou proměnu, co se týče značek? Dominuje stále Adidas a Nike nebo je teď gró v ještě dražších značkách?
Kubelková: Já bych řekla, že to je přesně naopak. Zpočátku se padělaly zejména ty dražší značky kabelek, oblečení či pásků, ale teď se bohužel setkáváme s tím, že jsou padělány i věci běžné domácí spotřeby, to znamená hygienické prostředky, kosmetické prostředky a obecně věci levnější. Když se dělal celoevropský průzkum, tak se zjistilo, že už v podstatě neexistuje zboží, které by se nepadělalo. To znamená prodávají se i neoriginální střešní krytiny, trámy, cihly... Takže než že by se padělaly stále dražší značky, tak se spíše sortiment padělků neustále rozšiřuje i na běžné zboží.

Zboží za 1,3 miliardy

Letos zatím Celní správa zabavila téměř 1,5 milionu kusů padělaného zboží, které by na trhu způsobilo majitelům ochranných známek škodu ve výši přes 1,3 miliardy korun. Zatím největší sklad padělaného zboží objevili celníci před měsícem v pražské tržnici SAPA. Zabavili téměř 60 tisíc kusů za čtvrt miliardy korun.

Lidovky.cz  Uvedla jste hygienické a kosmetické prostředky. To znamená, že se padělají i šampony, krémy, prací prášky?
Kubelková: Bohužel i tyto případy jsou. Momentálně mám v našem vzorkovém skladě k dispozici třeba padělky vložek Always. Nebo se často padělají žiletky, a to jak pro muže, tak pro ženy. U originálních je jejich ocel řezána laserem, ale když se podíváte pod mikroskopem na padělek, tak to je jako kdybyste se dívali na pilu. Žádná hladká plocha, což je pak samozřejmě i nebezpečné. Jenže člověk si řekne: Proč bych žiletky kupoval v drogerii, když u nás ve večerce je mají za polovic. Podobně je to s pracími prášky. Například Ariel patří mezi nejčastěji zajištěné padělané známky v Praze.

A další klasický případ jsou samozřejmě parfémy. Značka Naomi Campbell je nabízena jako Naomi Caramell. Nebo Hugo Boss je zas prodáván jako Hugo Boos. Ale i toto je pořád padělek.

Lidovky.cz  Takže ani drobná úprava značky jako třeba Abidas místo Adidas prodejce od pokuty neochrání?
Kubelková: Ne, takový výrobek vyvolává nebezpečí záměny. Je to nedovolená napodobenina.
Grois: Proto také někdy soudní řízení trvá tak dlouho, protože se musí posoudit, zda je ten název skutečně podobný a zaměnitelný nebo už je dostatečně vzdálený tomu originálnímu názvu, takže to uživatele nemůže mást.

Lidovky.cz  Můžete říct konkrétně, co je teď mezi padělky vyloženě trendy?
Kubelková: Tak minulý rok bylo období, kdy frčely elektronické cigarety a náplně do nich. Teď zase byla hodně aktuální sluchátka Beats, která se prodávají za několik tisíc korun. A jak se blíží Vánoce, tak nejvíce narážíme na teplé oblečení, hračky a také elektroniku. Co se týče sportovního zimního oblečení, tak se často padělají značky Jack Wolfskin nebo Northface.

Vietnamská tržnice Sapa

Kurková: Když letos probíhal fotbalový Superpohár, tak se k tomu rychle vychrlily tematické sportovní předměty. Oni se padělatelé umí velmi rychle přizpůsobit aktuálním trendům.

Lidovky.cz  Ještě nepadla žádná značka hodinek. Znamená to, že jsou padělky hodinek na ústupu?
Kubelková: To určitě říct nelze. Na hodinky Rolex nebo Breitling samozřejmě stále narážíme. Nebo Ice-watch, to je teď takový módní hit, tak ty se na tržištích nabízí také ve velkém množství.
Grois: V loňském roce jsme zajistili sklad hodinek a vzhledem k tomu, že šlo o skutečně luxusní věci, tak se škoda způsobená vlastníkům ochranných známek vyšplhala ke dvěma miliardám korun.

Lidovky.cz  Kromě Prahy, kde jsou dvě velké tržnice Holešovická a SAPA, se trhovci ve velkém stahují do příhraničí, kde těží ze zahraniční klientely. Prodávají se tam více jiné značky než v Praze?
Grois: Pokud se bavíme o příhraničí, tak to je výhradně ta část sousedící s Německem a Rakouskem. A Němci a Rakušané jsou svou mentalitou v tomto směru spíše konzervativní, takže při koupi oblečení tíhnou ke klasickým značkám jako Puma, Nike, Adidas, Tommy Hilfiger nebo Lacoste. U kožené galanterie zas mají rádi klasicky Burberry nebo Louis Vuitton, tedy zas ty luxusnější značky, ale zároveň tíhnou k těm už zavedeným.

Lidovky.cz  Celníci před měsícem odhalili na tržnici SAPA padělané zboží v hodnotě bezmála čtvrt miliardy korun. Odkud a jakým způsobem se k nám toto zboží dováží?
Grois: V tomto případě řada těch věcí pocházela z Turecka a zbytek z Asie. Obecně stále platí, že padělky pochází prakticky výhradně z Asie. Místo vyclení zásilky pak může být kdekoli v rámci EU. To je jedna možnost. Druhá možnost je, že se zboží vyrábí až u nás, tedy že na textil, který není označen, našijí chráněné logo.

VÍCE ČTĚTE ZDE:

Lidovky.cz  Tedy i u nás fungují podobné dílny, které známe z dokumentárních filmů o výrobě textilu v Asii? Daří se je odhalovat?
Grois: Vyhledávání těchto dílen se řeší v rámci trestního řízení.
Kurková: Zrovna minulý týden jsme zachytili čtyři takové stroje v malé dílně na Praze 4. Byla to taková menší padělatelská výrobna. Loga vyšívali, zažehlovali, nastřikovali sítotiskem a podobně. Za den byli schopni vyrobit tisíc kusů. Pracovali tam asiati, dva muži a dvě ženy.

Lidovky.cz  Nebylo by skutečně účinným bičem na padělatele, kdyby celníci chodili na kontroly co nejčastěji, třeba v týdenních intervalech? To by třeba prodejce nakonec odradilo od nabízení padělků, kdyby měli celníky stále v zádech.
Grois: Kontroly probíhají pravidelně. Máme vyčleněné pracovníky, kteří do terénu chodí pravidelně a je to v podstatě jejich činnost. Ale jde o to, že duševnímu vlastnictví (odhalování padělků) sice Celní správa věnuje hodně pozornosti, ale zároveň toho v kompetencích máme více. Třeba správu spotřebního zboží, kontrolu značení apod. Z toho důvodu jsme personálně omezeni. Nicméně i ti prodejci se přizpůsobují a třeba na Holešovické tržnici už obecně neuvidíte, že by na stánku ležel Adidas a značkové zboží obecně. Už je to tak, že pokud vás vyhodnotí, že jste potenciální kupující, tak si vás vyberou a doprovodí někam do zamčeného prostoru, kde vám skrytě nabídnou něco značkového. Ta jejich praxe se už posunula.

Kubelková: Před určitým obdobím byla situace na příhraničních tržnicích tak tristní, že tam měli celníci jeden čas opravdu dohled 24 hodin denně a skutečně došlo ke zlepšení. Některé stánky byly nuceny uzavřít. Následkem toho se prodej přesunul částečně do kamenných obchodů, což je pro Celní správu pozitivní, protože v kamenných obchodech můžeme dohledat, komu zboží patří. U stánku se vymlouvají, že daný prodejce jen zaskakuje za někoho, nebo stánek prostě opustí a nikdo se k němu nehlásí.

Lidovky.cz  Máte dojem, že tržnice ustupují, nebo je asijské zboží stále stejně žádané jako před rokem 2000? 
Kubelková: Já takový dojem, že by zájem o tržnice klesal, nemám. Když se jdete projít na Holešovickou tržnici, tak tam určitě není prázdno. A třeba v tom příhraničí se sice některé tržnice zavírají, ale jen proto, že oni se jen přesouvají do kamenných obchodů. Ale myslím si, že mladí lidé už se velmi dobře orientují a velmi dobře poznají, jestli jejich kamarád přijde v originální mikině Adidas nebo padělané. Když při různých akcích pořádáme výstavy zajištěných padělků, tak děláme soutěže na porovnávání originálů. A od těch mladých lidí je slyšet, že mají velmi dobré povědomí o tom, jak má vypadat originál.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.