„Například zajímavé je přiblížení na přistání v Eilatu. Zde je letiště umístěné v husté zástavbě hned vedle přístavu. Při vizuálním přiblížení přelétáváte nezvykle nízko nad tyčícími se nákladními jeřáby a těsně před dosednutím doslova hladíte střechu nákupního centra,“ popisuje Milan Laniak, pilot a velitel třináctičlenného českého kontingentu na Sinaji.
Pyramidy prý měli šanci zahlédnou jen párkrát.Domů na kbelskou základnu se po půlroční operaci v misi vrátili před několika dny. Ve vzduchu tam strávili 348 hodin, provedli 222 letů, přepravili 5480 osob apřes 140 tun materiálu.Kromě transportu lidí a věcí měli Češi za úkol verifikační lety nad egyptsko-izraelskou hranicí. Ve výšce mezi 150 a 300 metry dohlížejí pozorovatelé z letadla na dodržování podmínek stanovených mírovou smlouvu mezi oběma zeměmi.
Všudypřítomná střelba
„Standardní mise v trvání pěti hodin letu je velmi zajímavá, ale také náročná. Vyčerpávající let, v průběhu kterého detailně poznáte zemi i její historická místa,“ přibližuje dále Laniak pro magazín ministerstva obrany.
Tlak na psychiku vojáků představuje i zhoršená bezpečnostní situace v Egyptě. Střelbu a výbuchy poblíž jejich základny slyší každý den.
První dlouhodobé nasazení kromě pilotů detailně prověřilo i samotné letouny CASA. Teplé a suché egyptské podnebí systémům vyhovuje.Technici se ale museli vypořádat s vysokou prašností. Promazávat a čistit jednotlivé komponenty je nutné mnohem častěji a více než v Česku.„
Asi největším rozdílem oproti běžné údržbě je vnitřní promývání motorů, které se na Sinaji musí dělat každý měsíc,“ tlumočí Vladimír Lukovský z ministerstva obrany.Mandát české armádě vyprší letos 31. prosince. Nicméně už dnes plánovači potvrzují, že by nad Sinajem chtěli zůstat i dál.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |