Právě toto omezení by mohlo ve finále celý plán pohřbít. Proti podobnému zvýhodňování jen určité části obyvatel se v minulosti postavily české soudy.
„Úprava ceny v jakékoliv oblasti v Brně jen pro Brňany je v přímém rozporu s Listinou základních práv a svobod. Navrhovaná forma v podobě ‚daru‘ pro občany s místem trvalého bydliště v Brně je jednoznačně diskriminační,“ kritizuje záměr brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD). Domnívá se, že jde od zelených pouze o trik před říjnovými komunálními volbami.
Diskriminace? Nesmysl, hájí se Strana zelených
Tomu se zelení brání. „Rozhodně nelze mluvit o diskriminaci, když město pomáhá svým občanům. To by potom bylo diskriminační i to, když dá obec příspěvek na nově narozené děti,“ říká starostka brněnského Nového Lískovce a šéfka Strany zelených Jana Drápalová. Podle ní je návrh i v souladu se zákonem o obcích.
O tom, zda jde o porušení Listiny práv a svobod, není přesvědčen ani odborník na ústavní právo Jan Kysela. „Bude záležet na argumentech u soudu. Za smysluplný se dá považovat ten, že Brňané oproti obyvatelům jiných měst odvádí městu vyšší daně, čímž dotují i městskou dopravu. Bude ovšem otázkou, zda to soud uzná,“ tvrdí. Kysela nicméně poukázal na verdikt Nejvyššího správního soudu, který v roce 2006 rozhodl, že dopravní podniky slevu nesmějí podmiňovat trvalým bydlištěm cestujících kvůli tomu, že jde o diskriminaci. Dopravou proti smogu Zelení se hájí, že jejich návrh diskriminační není. Nezavádí totiž praxi dvojích cen, kterou soud kritizoval na případu Hradce Králové. „Lidé, kteří do Brna pravidelně dojíždějí z okolí, si o obdobný příspěvek budou moci zažádat ve svých obcích,“ dodává ekolog a zastupitel za zelené Martin Ander.
Plán počítá se zlevněním ročních jízdenek ze současných 4750 korun na 2500. Strach z úbytku peněz městské pokladně Ander vyvrací zkušenostmi z Vídně, kde se snížení ceny kompenzovalo vyšším počtem zákazníků dopravního podniku. „Brňanům by se nákup šalinkarty vyplatil už tehdy, použijí-li MHD alespoň jednou týdně,“ přibližuje Ander. Pokud by potom roční kartu vlastnili, městskou dopravou by obyvatelé jezdili častěji,“ slibuje si.
Životní prostředí by profitovalo tím, že by se zredukoval počet aut ve městě. Právě nekvalitní ovzduší totiž Brno dlouhodobě pálí. Dle mezinárodních studií patří vedle Ostravy a Mostu k nejznečištěnějším v republice, na což upozorňují i samotní Brňané – například iniciativa Dejchej Brno.