Lidovky.cz

Ledovka komplikuje dopravu. Brno i Praha bez tramvají, ve vlacích zůstaly tisíce lidí

Česko

  15:24aktualizováno  22:07
PŘEROV - Dopravu v celé republice komplikovala ledovka, na některých místech se i lámaly stromy. Silničáři proto nabádají motoristy k maximální opatrnosti. Velké problémy jsou i na železnici, desítky spojů nabraly až čtyřhodinová zpoždění. Počasí působí největší potíže na Moravě, třeba na Přerovsku byl kvůli ledovce vyhlášen kalamitní stav a v Brně i dalších městech kolabovala hromadná doprava.

Problémy byly i na železnici, mnohé vlaky nabraly velké zpoždění. foto: ČTK

Už ráno kvůli počasí přibylo dopravních nehod, přes den se mnohde objevil mrznoucí déšť. Problémy s ledovkou podle meteorologů budou až do úterního večera. Mrznoucí déšť je nejsilnější na Moravě, kde je situace vážná, ale ledovka se objevuje i v Čechách. Kromě silnic a chodníků namrzají také stromy a elektrická vedení.

ČTĚTE TAKÉ:

Některé železnice stojí

Aktuálně z Prahy

  • Po mnohahodinovém výpadku zaviněném ledovkou se ve zkušebním provozu v 15:00 rozjely první tramvaje.
  • Linka číslo 9 zatím jezdí mezi vozovnou Motol a vozovnou Žižkov.
  • Provoz byl kvůli namrzlým trolejím výrazně omezen už v pondělí večer. V úterý ráno tramvaje vůbec nevyjely.
  • Pražský dopravní podnik podle dispečerů podobný výpadek kvůli počasí zatím nezažil.
  • Kdy se rozjedou další tramvaje, není jasné.
  • Ledovka zastavila provoz tramvají i v dalších městech ČR, nejezdí také řada vlaků.
  • Kvůli komplikacím v dopravě se už dvakrát sešel krizový štáb magistrátu. Další je naplánován na 18:00.
  • Ještě dopoledne zůstávala v ulicích stát asi stovka tramvají. Dopravní podnik je postupně odtahuje do vozoven.
  • Náhradní dopravu zajišťuje stovka autobusů.
  • Meteorologové podle primátorky Adriany Krnáčové uvedli, že by se situace měla postupně zlepšovat.
  • Informace dostávají lidé přes sociální sítě, prostřednictvím hlášení v metru a infolinky, na kterou magistrát dopoledne zaznamenal přes stovku telefonátů. "Myslím, že informovanost máme zvládnutou," uvedla po dopoledním jednání štábu. Magistrát využil i sirény.
  • Cestující v ulicích a na sociálních sítích ale celý den diskutovali o tom, že informací mají málo. Hlavně po ránu na zastávkách informace zcela chyběly. "Zastávky objíždějí tři skupiny dispečerů, kteří tam informace dávají," vysvětlil dopoledne mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.
  • Informace znějí z rozhlasu ve stanicích metra. Například na Dejvické, kterou pro cestu z letiště používají cizinci jedoucí do centra, byly ale jenom v češtině. Po 13:30 nasadil podnik necelou padesátku informátorů.
  • Cestující si stěžovali i na dlouhé intervaly náhradních autobusů. Na autobusy na mnoha místech čekali dvacet minut, někde i hodinu, a proto byly přeplněné. Část lidí proto raději dojela k nejbližší stanici metra autem, nebo vyrazila pěšky. Lidé, kteří se při ranní cestě nemusejí spoléhat na tramvaje, se do práce dostali většinou včas. Vagony metra ale byly plnější než obvykle.

Kvůli námraze na trolejích nabraly vlaky v Česku až čtyřhodinová zpoždění, které se dotklo desítek spojů, včetně mezinárodních rychlíků. Vážná je situace hlavně na Moravě, problémy se dotkly i hlavního koridoru mezi Prahou a Ostravou a počasí zkomplikovalo také dopravu v okolí Prahy. ČTK to řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Zároveň vzniká ledovka na silnicích, takže většinou není možné vypravit náhradní autobusovou dopravu. Dráhy proto posílají na tratě dieselové lokomotivy.

Například mezinárodní vlak jedoucí ze Žiliny do Prahy nabral podle informací železničářů zpoždění o délce čtyři hodiny a 20 minut, vlak jedoucí do hlavního města z Bohumína přesně čtyři hodiny a spoj z Vídně téměř tři hodiny. Podle cestující právě z vlaku z Vídně do Prahy měl spoj dorazit do cíle v 19:21, ale ve 20:50 byl ještě v Chocni na Orlickoústecku. Vlak jede sníženou rychlostí, asi 40 kilometrů za hodinu, topení hřeje a průvodčí lidi ve vlaku o situaci na trati průběžně informují, řekla ČTK cestující.

„Když je trolej namrzlá, tak sběrač nejede po drátě, ale po ledu. Elektrické lokomotivy proto ztrácejí energii,“ popsal situaci Joklík. Počasí podle něj ovlivní desítky spojů, regionálních i dálkových. „Soupravy zůstaly stát ve stanicích, ale i na širé trati. Posíláme za nimi dieselové lokomotivy, které je mají namrzlým úsekem protáhnout. Protáhnout všechny ovšem bude trvat hodiny,“ doplnil. Ve vlacích zůstaly uvězněny až tisíce cestujících.

Ledovka

  • Ledovka vzniká jako průvodní jev mrznoucího deště nebo mrznoucího mrholení, kdy dopadají na zemský povrch kapičky přechlazené vody anebo kapičky dopadají na povrch o teplotě pod nulou.
  • Taková voda při dopadu okamžitě zmrzne a vytváří se ledovka, která bývá na rozdíl od náledí čirá a především mnohdy naprosto hladká.
  • Oproti náledí vzniká ledovka nejen na silnicích, ale i na větvích a podobně.

„Velké problémy s námrazou jsou hlavně na střední Moravě - tedy na Přerovsku, Olomoucku a Prostějovsku. Potíže se ale objevily také třeba na Brněnsku či Svitavsku,“ uvedl mluvčí. Problémy jsou rovněž na frekventovaném železničním koridoru spojujícím Prahu s Olomoucí a Ostravou, který kromě vnitrostátních spojů využívají i mezinárodní vlaky. „Připravujeme se taky na problémy v Praze a okolí, kde se začíná tvořit námraza. Prosíme proto cestující, aby nejezdili vlaky, pokud to není nezbytné,“ řekl.

Kvůli současným značným problémům s ledovkou na silnicích podle Joklíka není možné nasadit místo vlaků autobusy, takže naftové lokomotivy jsou jedinou možnou pomocí. „Dalším problémem pro vlak, který zůstane kvůli námraze bez elektřiny, je to, že nemůže ani topit,“ dodal.

Ledovka ve Zlíně zastavila trolejbusy:

Na hlavním koridoru omezila námraza dopravu například v úseku Kolín - Velim ve středních Čechách, Česká Třebová - Březová nad Svitavou v Pardubickém kraji nebo Olomouc hlavní nádraží - Lipník nad Bečvou v Olomouckém kraji. Problémy se objevily mimo jiné také na trati spojující Brno s Přerovem a Bohumínem nebo na spojnici Přerova s Břeclaví. Námraza ztížila železniční dopravu i třeba mezi brněnským hlavním nádražím a Skalicemi nad Svitavou na Blanensku nebo spojení z Brna do Havlíčkova Brodu.

Doprava zkolabovala i v Brně

Městská hromadná doprava kolabovala i v Brně. Místo 160 tramvají a trolejbusů vyjely odpoledne do ulic náhradní autobusy, není jich však dost. Podobnou situaci podle mluvčí Dopravního podniku města Brna Lindy Hailichové nepamatují ani zkušení dispečeři. Firma žádá veřejnost, aby v úterý omezila jízdy MHD. Její vedení očekává, že problémy přetrvají.

„Tramvajové a trolejbusové linky jsou z většiny doslova paralyzovány. S občasnými výpadky se dají využít tramvajové linky 6, 8 a 9. Linka 8 ale jede pouze na Novolíšeňskou,“ uvedla Hailichová. V Brně je jedenáct tramvajových linek. Trasy, které jsou průjezdné, budou do rána projíždět speciální tramvaje, které shazují námrazu z trolejí.

V průběhu pondělí 1. prosince se v Olomouci vlivem deště a nízkých teplot...
Námraza na vedení i vozovce znemožnila 1. prosince průjezd trolejbusů sídlištěm...
V průběhu pondělí 1. prosince se v Olomouci vlivem deště a nízkých teplot...
V průběhu pondělí 1. prosince se v Olomouci vlivem deště a nízkých teplot...

Podnik počítá s tím, že od rána nasadí desítky autobusů do ulic, které nahradí tramvaje a trolejbusy. Posílí i čety svých zaměstnanců - tzv. drátařů, kteří čistí troleje.

Na některých místech troleje vlivem námrazy zkratovaly. Tramvaje se kvůli tomu před 15:00 zastavily i na rušném dopravním uzlu v Joštově a České ulici, výpadek trval několik desítek minut. Před 17:00 zkratovaly troleje nad tramvajovou tratí linky číslo 1 u zastávky Bráfova.

Tramvaje nyní vůbec nejezdí v úsecích Novolíšeňská-Mifkova, Krásného-Stránská skála a Rakovecká-Ečerova, informoval Dopravní podnik města Brna na svém facebookovém profilu.

Pracovníci podniku musejí troleje manuálně čistit, stále se však vytváří nová námraza. Všechny záložní autobusy jsou nasazeny do provozu, přesto musejí cestující na některých místech počítat se zpožděním až 60 minut. Většina vozidel na linkách elektrické trakce se pohybuje zcela mimo pravidelný jízdní řád.

Počasí přidává práci i záchranářům, kteří měli extrémně mnoho hlášených nehod a úrazů. „Všechna zranění lze klasifikovat jako lehčí až středně těžká. Většina úrazů souvisí s náledím, jde především o úrazy končetin,“ uvedla záchranná služba na svém webu.

Dopravu na Pražském okruhu zkomplikovala série nehod

  • Dopravu na Pražském okruhu zkomplikovala série nehod dohromady 11 aut nedaleko Lochkovského tunelu. Jedna z nehod si vyžádala lehké zranění. ČTK to řekla mluvčí pražské policie Andrea Zoulová. Zda tato havárie souvisí s počasím, zatím podle policie není jasné, podle silničářů se ale na okruhu ledovka objevila.
  • Na okruhu se kolem 15:00 staly čtyři nehody. Dvakrát se srazila dvě auta, při další nehodě tři vozy a při poslední čtyři. Srážka čtyř osobních aut si podle mluvčí pražské záchranné služby Jiřiny Ernestové vyžádala jedno lehké zranění, ostatní nehody se obešly bez následků na zdraví.
  • Havárie Pražský okruh částečně zablokovaly, takže se v úseku mezi napojením na dálnice D5 a D1 tvoří kolony. Nehoda se stala po 15:00 také v severozápadní části okruhu mezi Řepy a Ruzyní. Srazila se dvě osobní auta, zraněn nebyl nikdo.

Dopravní problémy na Pražském okruhu:

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.