Lidovky.cz

Řidič měl prorazit závory a ujet, hodnotí vlakové neštěstí ve Studénce expert

Česko

  12:20
PRAHA - Řidič kamionu měl prorazit závory, jen tak se mohl vyhnout tragické srážce s pendolinem, hodnotí havarii ve Studénce, která si zatím vyžádala dva životy instruktor autoškoly Petr Crkva. K incidentu podle něj hlavně nemuselo vůbec dojít. „Nejdřív svítí světla a až poté se spustí závory. Neměl se tam vůbec dostat,“ připomíná.

Dva muži zemřeli, dalších pět lidí je zraněno těžce, z toho tři jsou stále v přímém ohrožení života. Osm lidí je zraněno lehce. foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Na železničním přejezdu ve Studénce se srazilo pendolino s kamionem. Nehoda si vyžádala zatím nejméně dva životy a desítky lidí se zranily. Za nehodu může pravděpodobně řidič kamionu, který vjel na přejezd na červenou a pak ho na železničním přejezdu uvěznily závory. Jak mohl v danou situaci zareagovat? Server Lidovky.cz se zeptal experta na školení profesionálních řidičů Petra Crkvy.

Lidovky.cz: Jak by měl řidič kamionu zareagovat, pokud se dostane na přejezd a sklopí se mu závory?
Zjednoduším to. Nikdy by se mu něco podobného nemělo stát. A platí to jak pro kolo, osobní auto tak i ten kamion. Musel vidět výstrahu už před tím, než tam vjel, protože nejdříve začnou svítit světla a teprve pak se spustí závory. Zatím to vypadá tak, že je to chyba toho řidiče. 

Strojvedoucí pendolina je po nárazu těžce zraněn.
Premiér Bohuslav Sobotka, ministr vnitra Milan Chovanec a hejtman...

Lidovky.cz: Do té situace se ale i tak dostal, zatím se neví přesně proč. Jak mohl tedy zareagovat?
Na jeho místě bych tu závoru prostě prorazil. Co by mohl udělat jiného? Přece nezabiji ty lidi ve vlaku.

Lidovky.cz: Školí se nějak profesionálové, aby zachovali i v kritických situacích chladnou hlavu a zabránili blížícímu se neštěstí?
Řidič kamionu musí podle předpisů na pravidelná dopravně psychologická vyšetření.

Lidovky.cz: A jak vypadají?
Dělá se tam inteligenční test, pak osobnostní test a taky se zkoumají reakční doby. Musí projít i pozornostním testem. Ale i tak je to pouze simulace, která se realitě nevyrovná. Ještě jednou upozorňuji, že by se do takové situace neměl nikdy dostat. Jestli někdo najede do kolejiště se závorami, tak je to blázen a nemá co dělat za volantem. Možná tam ale bylo i zdravotní selhání. Takové případy už také byly.

Lidovky.cz: Sice ještě není po vyšetřování, ale kdyby měl nehodu skutečně plně na svědomí řidič, může se takový člověk ještě v branži profesně uplatnit?
Zřejmě bude čelit trestní odpovědnosti. Bude to asi řešeno jako obecní ohrožení a neúmyslné zabití. Může dostat tak deset let. Jestli ještě z toho místa utekl, tak je to k tomu i opuštění místa nehody. Asi ho čeká nepodmíněný trest.

Řešení kritických situací na železničních přejezdech

  • Výstražná světla mají vždy přednost před závorami.
  • Vždy je důležité zachovat klid. Po spuštění závor přijede vlak během pár desítek vteřin. Na reakci tedy není moc času.
  • Závory může během uvíznutí nadzdvihnout například spolujezdec.
  • S osobním autem se pod nimi dá projet. Cenou je maximálně pár škrábanců či ulomená anténa.
  • Prolomit závoru jde velmi snadno. Dokáže to i rychle jedoucí cyklista. Největším nepřítelem je tak psychika řidiče.
  • Pokud nemůže řidič použít ani jednu možnost, je jedinou šancí opuštění vozu.
  • Nebezpečné je i otevírání závor. Řidič nesmí jet, dokud výstražná světla nezhasnou. 
  • Každý přejezd má své číslo. Pokud na něm řidič uvízne, měl by zavolat na číslo 112 a nehodu nahlásit.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.