Lidovky.cz

Na místě nehody pendolina přejezd se závorami vůbec být neměl, tvrdí dopravní expert

Česko

  17:06
PRAHA - Kdyby se nešetřilo na bezpečnosti, mohlo se tragické srážce pendolina s kamionem zabránit. „Přejezd tam vůbec neměl být. Mohl by se tam postavit bezpečnější nadjezd nebo podjezd,“ tvrdí expert na dopravu Michal Drábek. Počet podobně nebezpečných úseků přitom odhaduje na desítky.

Ke srážce došlo na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami. foto: ČTK

Na železničním přejezdu ve Studénce se srazilo ve velké rychlosti pendolino s polským kamionem. Nehoda si vyžádala zatím nejméně dva životy a desítky lidí se zranily. Za nehodu může pravděpodobně řidič kamionu, který vjel na přejezd na červenou a pak ho na kolejišti uvěznily závory. K neštěstí přitom nemuselo podle dopravního experta Michala Drábka z Centra pro efektivní dopravu vůbec dojít. Stačilo, aby se za několik desítek milionů postavil nadjezd.

Lidovky.cz: Nešel by přejezd, u kterého se stala nehoda, ještě nějak zabezpečit?
U přejezdu tu bezpečnost už nezvýšíte. Každá technologie má své limity. Kdyby ten řidič kamionu alespoň poškodil závory, tak pendolino dostane signál a možná by včas zastavilo. To se ale nestalo.

Dva mrtví. Pendolino smetlo polský kamion, řidič byl v době nárazu v kabině

Lidovky.cz: Mluvíte o limitech přejezdů. Existuje systém, kterým se řidič může dostat přes koleje bezpečněji?
Přejezd tam vůbec neměl být. Mohl se tam postavit nadjezd nebo podjezd. V tom úseku se jezdí až 160 kilometrů v hodině a to je maximální rychlost, kde je ještě ze zákona možné ty přejezdy dávat. Už to ale není moc vhodné.

Lidovky.cz: Kolik by takové řešení stálo?
Přejezd stojí řádově miliony a nadjezd nebo podjezd vyjde na desítky milionů. Sice to stojí mnohem více, ale třeba u této trati se stejně vydělává dost peněz na poplatcích za dopravní cestu. Takhle se na to musí dívat. Ta trať nepřináší jen náklady ale i příjmy.

Lidovky.cz: V čem je vlastně úsek železnice, kde se stala ta tragická nehoda, tak specifický?
Kromě vysoké rychlosti vlaků je to velmi frekventovaná trasa. Tento koridor Praha-Ostrava je navíc jediným úsekem, kde jezdí i komerční dopravci. Je totiž velmi ekonomický výhodný a důležitý.

Zbytky kamionu na místě nehody.

Lidovky.cz: Tohle místo, jak už jste říkal, je takovou páteří železniční dopravy v Česku. Proč se tam tedy neinvestuje do větší bezpečnosti?
Vidím problém v managementu. Měli by si říct, co je důležité. Je bez debaty, že tam ten nadjezd měl být už dávno. V minulosti tam totiž došlo k řadě tragických nehod. Šly by na to vyčerpat třeba evropské peníze. Domnívám se, že na slovo bezpečnost budou v Evropské unii slyšet.

Lidovky.cz: Zákon přesto přejezd na podobných místech nezakazuje. Neznamená to, že se prostě stát snažil ušetřit?
Může to tak být. Ušetřit by se mohlo ale i jinde. Například se zabezpečují tratě, kde se moc nejezdí. Takových případů by se našla celá řada.

Nehoda ve Studénce - pendolino smetlo kamion stojící na železničním přejezdu.
22. července smetlo pendolino polský kamion stojící na železničním přejezdu u...

Lidovky.cz: Co jiné řešení. Po sklopení závor zbývá do příjezdu vlaku maximálně půl minuty. Nešla by ta doba prodloužit, aby měl řidič v nouzi skutečně čas něco udělat?
Pokud bychom tu dobu prodloužili, tak se výrazně sníží kapacita silnice. Pak tam bude větší část dne něco blikat a brzdit řidiče. Tohle není zrovna nejlepší cesta. 

Lidovky.cz: Je třeba v zahraničí běžné, aby byly přejezdy v místech, kde se jede až 160 kilometrů v hodině?
V každé zemi mají vlastní legislativu, ale řekl bych, že jsou tam spíš zvykem nadjezdy a podjezdy. Ty přejezdy tam na takových místech nevidí moc rádi.

Lidovky.cz: Kolik je podle vás v Česku podobných nebezpečných úseků, kde by se vyplatilo postavit nadjezd či podjezd?
Odhadoval bych to na desítky. Přesně zjištěné to ale nemám. U moderně budovaných koridorů se už dávají standardně nadjezdy. Je vždy důležité si říct, jaký význam daný koridor má.

Nehoda na železničním přejezdu ve Studénce

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.