Na železničním přejezdu ve Studénce se srazilo ve velké rychlosti pendolino s polským kamionem. Nehoda si vyžádala zatím nejméně dva životy a desítky lidí se zranily. Za nehodu může pravděpodobně řidič kamionu, který vjel na přejezd na červenou a pak ho na kolejišti uvěznily závory. K neštěstí přitom nemuselo podle dopravního experta Michala Drábka z Centra pro efektivní dopravu vůbec dojít. Stačilo, aby se za několik desítek milionů postavil nadjezd.
Lidovky.cz: Nešel by přejezd, u kterého se stala nehoda, ještě nějak zabezpečit?
U přejezdu tu bezpečnost už nezvýšíte. Každá technologie má své limity. Kdyby ten řidič kamionu alespoň poškodil závory, tak pendolino dostane signál a možná by včas zastavilo. To se ale nestalo.
Dva mrtví. Pendolino smetlo polský kamion, řidič byl v době nárazu v kabině |
Lidovky.cz: Mluvíte o limitech přejezdů. Existuje systém, kterým se řidič může dostat přes koleje bezpečněji?
Přejezd tam vůbec neměl být. Mohl se tam postavit nadjezd nebo podjezd. V tom úseku se jezdí až 160 kilometrů v hodině a to je maximální rychlost, kde je ještě ze zákona možné ty přejezdy dávat. Už to ale není moc vhodné.
Lidovky.cz: Kolik by takové řešení stálo?
Přejezd stojí řádově miliony a nadjezd nebo podjezd vyjde na desítky milionů. Sice to stojí mnohem více, ale třeba u této trati se stejně vydělává dost peněz na poplatcích za dopravní cestu. Takhle se na to musí dívat. Ta trať nepřináší jen náklady ale i příjmy.
Lidovky.cz: V čem je vlastně úsek železnice, kde se stala ta tragická nehoda, tak specifický?
Kromě vysoké rychlosti vlaků je to velmi frekventovaná trasa. Tento koridor Praha-Ostrava je navíc jediným úsekem, kde jezdí i komerční dopravci. Je totiž velmi ekonomický výhodný a důležitý.
Lidovky.cz: Tohle místo, jak už jste říkal, je takovou páteří železniční dopravy v Česku. Proč se tam tedy neinvestuje do větší bezpečnosti?
Vidím problém v managementu. Měli by si říct, co je důležité. Je bez debaty, že tam ten nadjezd měl být už dávno. V minulosti tam totiž došlo k řadě tragických nehod. Šly by na to vyčerpat třeba evropské peníze. Domnívám se, že na slovo bezpečnost budou v Evropské unii slyšet.
Lidovky.cz: Zákon přesto přejezd na podobných místech nezakazuje. Neznamená to, že se prostě stát snažil ušetřit?
Může to tak být. Ušetřit by se mohlo ale i jinde. Například se zabezpečují tratě, kde se moc nejezdí. Takových případů by se našla celá řada.
Lidovky.cz: Co jiné řešení. Po sklopení závor zbývá do příjezdu vlaku maximálně půl minuty. Nešla by ta doba prodloužit, aby měl řidič v nouzi skutečně čas něco udělat?
Pokud bychom tu dobu prodloužili, tak se výrazně sníží kapacita silnice. Pak tam bude větší část dne něco blikat a brzdit řidiče. Tohle není zrovna nejlepší cesta.
Lidovky.cz: Je třeba v zahraničí běžné, aby byly přejezdy v místech, kde se jede až 160 kilometrů v hodině?
V každé zemi mají vlastní legislativu, ale řekl bych, že jsou tam spíš zvykem nadjezdy a podjezdy. Ty přejezdy tam na takových místech nevidí moc rádi.
Lidovky.cz: Kolik je podle vás v Česku podobných nebezpečných úseků, kde by se vyplatilo postavit nadjezd či podjezd?
Odhadoval bych to na desítky. Přesně zjištěné to ale nemám. U moderně budovaných koridorů se už dávají standardně nadjezdy. Je vždy důležité si říct, jaký význam daný koridor má.