Lidovky.cz

Praha se dočkala. Po letech odkladů byl tunel Blanka slavnostně otevřen

Česko

  14:37aktualizováno  14:59
PRAHA - Představitelé Prahy v sobotu přestřižením pásky slavnostně otevřeli tunelový komplex Blanka. Tunel měl být zprovozněn již před čtyřmi lety, jeho otevření ale komplikovaly stavební i technické potíže.

Představitelé Prahy přestřižením pásky otevřeli 19. září na pražské Letné tunel Blanka. foto: ČTK

Akce se zúčastnila pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Provoz tunelu Blanka je v prvních hodinách zcela bez problémů, sdělila mluvčí policie Andrea Zoulová. Do Blanky vjeli v sobotu kolem 14:40 první řidiči. Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Rychlost v rámci zkušebního provozu byla stanovena na 50 km/h. Stavba Blanky stála hlavní město i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Stavba komplexu začala za bývalého primátora Pavla Béma (ODS).

Představitelé Prahy přestřižením pásky otevřeli 19. září na pražské Letné tunel...
Při cvičení spolupracovaly všechny záchranné složky.

Otevření tunelu pro vozidla předcházelo slavnostní přestřižení pásky u vjezdu do Bubenečského tunelu na Letné. Toho se ujali kardinál Dominik Duka, primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), přítomní byli i zástupci firem, které se na stavbě tunelu podílely. „Já jsem rád, že se podařilo otevřít tunelový komplex Blanka. Hlavní je, že ta investice byla tímto ukončena a jako Praha se nyní můžeme začít věnovat dalším problémům,“ řekl Dolínek.

Prvním, kdo projel Blankou byl Ital Franco v oprýskaném fiatu. Na fotografii obklopen novináři.

První vozy na Letenské pláni začaly vjíždět do tunelu ve směru od Letenského náměstí, první byla škodovka. O chvíli později se ve výjezdu vedle tramvajové smyčky na Špejcharu objevila první auta, která přijela z Pelc-Tyrolky, prvním byl starý Fiat Panda.

První hodiny provozu se obešly bez problémů. „Dosud jsme nezaznamenali žádné potíže. Naopak jsme překvapeni, že řidiči jsou velmi disciplinovaní a často ani nejezdí nejvyšší povolenou rychlostí,“ řekla večer Zoulová. Tunelem by mělo denně projet na 80 tisíc aut, město však odhaduje, že v prvních týdnech by to mohlo být pouze kolem 50 tisíc vozů.

Na otevření tunelu se přišly na Letnou i do Troje podívat desítky lidí, pěších i cyklistů. Ti si zprovoznění tunelu fotografovali i natáčeli na kamery. Řada řidičů, kteří se přijeli na tunel podívat, pak u vjezdu v Troji troubila. Uvnitř pak spousta z nich jela třicítkou a tunel si prohlížela. Několik minut po otevření tunelu se pak lidé rozešli. Podle zpravodajů ČTK na místě byl provoz plynulý a bez problémů.

V souvislosti se zprovozněním tunelu posílila své hlídky městská i státní policie. Policisté a strážníci hlídkují nejen u vjezdů a výjezdů z Blanky, ale v některých přilehlých ulicích.

Vychutnání jízdy znamená poplach

Tunel je řidičům otevřen už od odpoledne, aut projíždí poměrně dost. I když je zatím nejvyšší povolená rychlost jen 50 km/h, někteří řidiči jedou ještě výrazně pomaleji. „Automatické systémy to vyhodnocují jako nebezpečnou situaci a pomalu jedoucí auto hned hlásí na dispečink jako poplach. Policisté ho pak musí ručně odvolat, což jim přidělává práci,“ informuje reportér Českého rozhlasu, který situaci sleduje na centrálním dispečinku.

V minulosti město plánovalo vést tunelem některou z linek pražské MHD. Autobusy MHD však zatím tunelem jezdit nebudou. Zda a kdy vedení města zvažovanou autobusovou linku zavede, není jasné. Zřejmě se tak stane až v průběhu příštího roku.

Jak se promítne zprovoznění tunelu do pražské dopravy, zatím není jasné. Město v tuto chvíli nemá žádný ucelený a oficiálně schválený dokument, který by provoz analyzoval a navrhl úpravy v okolních ulicích.

Stavba tunelu započala před zhruba osmi lety a otevřena měla být již v roce 2011. Stavbu ale zkomplikovaly propady půdy, technické problémy s kabely nebo soudní pře města s dodavateli. Tunel, který se začal budovat za exprimátora Pavla Béma (ODS) vyjde Prahu i s napojením na Strahovský tunel na 43 miliard korun.

SLIBY A FAKTA

  • Tunel měl lidem původně sloužit už v roce 2011. Rozhodčí soud ale řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav a správcem stavby, firmou IDS.
  • 26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
  • Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
  • 9. srpna 2011- Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
  • Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října 2014).
  • Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
  • 15. srpna 2014 - Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
  • 30. září 2014 - Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
  • 17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně neotevře. Nouza ovšem ještě 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
  • 14. listopadu 2014 - Tehdejší kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
  • 21. listopadu 2014 - Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.
  • 23. února 2015 - Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řekl, že Praha zřejmě opět odloží otevření tunelového komplexu Blanka. Musí totiž vyměnit kabely technického zabezpečení, které zničila voda.
  • 8. dubna 2015 - Firma IDS spolu s pražskými radními vyhlašuje nový termín otevření: 15. září. V případě příznivých okolností dokonce 20. srpna.
  • 30. července 2015 - Otevření komplexu se odkládá o dalších pět dnů na 20. září. Především kvůli napnutému programu technických a komisionálních zkoušek.
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.