Akce se zúčastnila pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Provoz tunelu Blanka je v prvních hodinách zcela bez problémů, sdělila mluvčí policie Andrea Zoulová. Do Blanky vjeli v sobotu kolem 14:40 první řidiči. Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Rychlost v rámci zkušebního provozu byla stanovena na 50 km/h. Stavba Blanky stála hlavní město i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Stavba komplexu začala za bývalého primátora Pavla Béma (ODS).
Otevření tunelu pro vozidla předcházelo slavnostní přestřižení pásky u vjezdu do Bubenečského tunelu na Letné. Toho se ujali kardinál Dominik Duka, primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), přítomní byli i zástupci firem, které se na stavbě tunelu podílely. „Já jsem rád, že se podařilo otevřít tunelový komplex Blanka. Hlavní je, že ta investice byla tímto ukončena a jako Praha se nyní můžeme začít věnovat dalším problémům,“ řekl Dolínek.
První vozy na Letenské pláni začaly vjíždět do tunelu ve směru od Letenského náměstí, první byla škodovka. O chvíli později se ve výjezdu vedle tramvajové smyčky na Špejcharu objevila první auta, která přijela z Pelc-Tyrolky, prvním byl starý Fiat Panda.
První hodiny provozu se obešly bez problémů. „Dosud jsme nezaznamenali žádné potíže. Naopak jsme překvapeni, že řidiči jsou velmi disciplinovaní a často ani nejezdí nejvyšší povolenou rychlostí,“ řekla večer Zoulová. Tunelem by mělo denně projet na 80 tisíc aut, město však odhaduje, že v prvních týdnech by to mohlo být pouze kolem 50 tisíc vozů.
Na otevření tunelu se přišly na Letnou i do Troje podívat desítky lidí, pěších i cyklistů. Ti si zprovoznění tunelu fotografovali i natáčeli na kamery. Řada řidičů, kteří se přijeli na tunel podívat, pak u vjezdu v Troji troubila. Uvnitř pak spousta z nich jela třicítkou a tunel si prohlížela. Několik minut po otevření tunelu se pak lidé rozešli. Podle zpravodajů ČTK na místě byl provoz plynulý a bez problémů.
V souvislosti se zprovozněním tunelu posílila své hlídky městská i státní policie. Policisté a strážníci hlídkují nejen u vjezdů a výjezdů z Blanky, ale v některých přilehlých ulicích.
Vychutnání jízdy znamená poplach
Tunel je řidičům otevřen už od odpoledne, aut projíždí poměrně dost. I když je zatím nejvyšší povolená rychlost jen 50 km/h, někteří řidiči jedou ještě výrazně pomaleji. „Automatické systémy to vyhodnocují jako nebezpečnou situaci a pomalu jedoucí auto hned hlásí na dispečink jako poplach. Policisté ho pak musí ručně odvolat, což jim přidělává práci,“ informuje reportér Českého rozhlasu, který situaci sleduje na centrálním dispečinku.
V minulosti město plánovalo vést tunelem některou z linek pražské MHD. Autobusy MHD však zatím tunelem jezdit nebudou. Zda a kdy vedení města zvažovanou autobusovou linku zavede, není jasné. Zřejmě se tak stane až v průběhu příštího roku.
Jak se promítne zprovoznění tunelu do pražské dopravy, zatím není jasné. Město v tuto chvíli nemá žádný ucelený a oficiálně schválený dokument, který by provoz analyzoval a navrhl úpravy v okolních ulicích.
Stavba tunelu započala před zhruba osmi lety a otevřena měla být již v roce 2011. Stavbu ale zkomplikovaly propady půdy, technické problémy s kabely nebo soudní pře města s dodavateli. Tunel, který se začal budovat za exprimátora Pavla Béma (ODS) vyjde Prahu i s napojením na Strahovský tunel na 43 miliard korun.
SLIBY A FAKTA
|