Záznam, který v neděli odvysílala Česká televize v pořadu 168 hodin, zachytil učitelku rozdělující studentům papírky s předem vybranými otázkami, které studenti následně pokládali hlavě státu. V předem připravených otázkách vidí Bělobrádek (KDU-ČSL) paralelu s obdobím před rokem 1989.
Musím přiznat,že beseda z vinařské školy mě vrátily o 26 let zpátky. Děsivě mrazivé #168hodin https://t.co/0sg10dECA2
— Pavel Bělobrádek (@PavelBelobradek) 1. Únor 2016
Podobně okomentoval besedu i předseda ODS Petr Fiala. „Nejsme před rokem 89, aby byli studenti nuceni pokládat předem sjednané otázky. Nedůstojné pro studenty, učitele, i pro prezidenta,“ uvedl na svém twitterovém účtu.
Nejsme před r. 89, aby byli studenti nuceni pokládat předem sjednané otázky. Nedůstojné pro studenty, učitele, i pro prezidenta. #168hodin
— Petr Fiala (@P_Fiala) 1. Únor 2016
Ředitelka školy Ivana Machovcová však odmítá, že by témata předem vybraných otázek vycházela z něčeho jiného, než ze zájmů studentů. „Šlo o první a druhé ročníky, starší žáci byli na mezinárodní soutěži. Proto jsem požádala učitelku občanské nauky, aby se s nimi na debatu připravila. Jakým způsobem bude probíhat jsem nevěděla. Otázky vycházely z témat, o které studenti v rámci výuky občanské nauky projevili zájem a dle mého názoru nebyly nijak nevhodné,“ okomentovala pro Lidovky.cz průběh debaty Machovcová. Na samotné debatě už přítomna byla.
Nezletilí kuřáci
Vyjádření učitelky Petry Manišové, která se studenty témata připravila se v pondělí získat nepodařilo. Chvějící se hlas a nejistotu při čtení otázek přisuzuje ředitelka školy k nervozitě studentů.
„Pane prezidente, vy sám jste se již několikrát vyjádřil negativně směrem k České televizi. Uměl byste nám vysvětlit, proč televize, na kterou lidé platí nemalé koncesionářské poplatky, předkládá lidem informace stejně manipulativně a neobjektivně jako jiná masmédia? A lze tomu nějak zabránit?,“ zněl například jeden z dotazů.
„Rád bych se zeptal na důvod, proč se v Evropě politici zpronevěřili svým občanům - voličům, proč rozhodují proti jejich přání a vůli a také proti zákonům. Kdo na tom má zájem a zda jsou politici něčím nuceni k takovým rozhodnutím,“ zeptal se další student.
Zájem mají studenti podle všeho i o protikuřácký zákon. „Neříkám, že všichni, ale minimálně jedna třetina studentů této školy jsou kuřáci,“ čte jeden z přítomných chlapců. Následuje otázka zda bude hlava státu protikuřácký zákon vetovat.
A co děti?
„Pane prezidente, máte připravený návrh mezinárodní smlouvy, podle níž by děti z České republiky a s českým občanstvím byly v Norsku vydávány svým rodičům, jak dlouho předpokládáte, že bude prosazení této smlouvy trvat?“ čte jiný chlapec s výrazným přeřekem.
Studenti tak mají očividně zájem také o témata, na kterých staví Zeman svou politickou image. „Miloš Zeman je přesně takový, jak o něm tvrdí jeho příznivci – lidový prezident,“ vyznala se nakonec na webu školy Manišová, která besedu i rozdělování dotazů mezi studenty řídila.