Výměna léku v lékárně za jeho legální náhradu je svázána s přísnými pravidly. „Pacientovi může být takto nabízen pouze lék, který má co do účinnosti a bezpečnosti tytéž vlastnosti jako přípravek předepsaný lékařem, obsahuje stejnou léčivou látku, má stejnou lékovou formu a cestu podání. Jde o takzvané generikum,“ popisuje Martin Hrdlík z advokátní kanceláře KPMG Legal.
„Lékárník by vždy měl pacienta o možnosti záměny informovat,“ upozorňuje Filip Vrubel z kanceláře Ambruz & Dark Deloitte Legal. Se změnou však musí zákazník souhlasit, jen pak je ji možné provést. „Pokud však lékař na předpisu vyznačil nemožnost vydání jiného přípravku, není vydání jiného léku možné, byť by pacient s tímto postupem souhlasil,“ upozorňuje Hrdlík. Pro pravidla platí ale také několik výjimek.
Když už s výměnou jednou souhlasíte, nemůžete si ji následně rozmyslet. „Pokud vydala lékárna pacientovi jiný léčivý přípravek po domluvě jako generickou substituci, pak vůči lékárně není možnost požadovat jeho vrácení, jelikož lékárna neví, jak léčivý přípravek pacient skladoval,“ vysvětluje Ladislav Krňávek, vedoucí lékárník v jedné z tuzemských sítí lékáren.