Ač se s novými technologiemi kriminální činy stále „inovují“, způsoby kapesních krádeží zůstávají stejné. Lidé se navíc stále častěji chrání různými zabezpečeními, aby se nestali obětí případné trestné činnosti. V loňském roce došlo k poklesu majetkové kriminality. U kapesních krádeží je však trend opačný – v roce 2015 byl zaznamenán jejich nárůst.
Česká policie proto připravila novou kampaň, která má upozornit na chování lidí, které nahrává kapesním zlodějům. Druhů této kriminality je několik a v kampani je podle oficiálních stránek Policie ČR představují barevné postavy s příznačnými názvy a popisem ke způsobu kradení.
Šmátralka Tlačenicová má upozornit na krádeže cenností ze zadních kapes kalhot. Telefony a peněženky se na těchto místech často stávají terčem zlodějů.
Chňapavka Batohová symbolizuje krádeže částé v přeplněných dopravních prostředcích. Zloději využívají toho, že lidé nevěnují pozornost svým batohům a nerušeně tak odcizují cennosti.
Dlouhoprsťák Stolní čeká na odložené věci – zejména telefony – na stolech barů, restaurací a jiných veřejných míst.
Soutěž o nejlepší reklamu vyhrál klip pro Škodu Auto o kradení kol |
Před Pětiprsťákem dopravním nejsou v bezpečí ani kabelky a tašky přes rameno. Zloději využívají zejména momentů, jako je vystupování či nastupování, kdy se natlačí na svou oběť.
Lehkoživka Nákupní poukazuje na to, že se krádežím nevyhnou ani nákupní košíky v obchodech. Lidé by v nich proto neměli bez dozoru nechávat tašky s cennostmi.
Postavičky budou lidi varovat v prostředcích hromadné dopravy, na pražském magistrátu či na policejních stanicích. Policie zároveň nabízí možnost vylepení plakátů v prostorách firem, společnosti a dalších organizací.