Lidovky.cz

Do Asie ne. Restaurátoři nesouhlasí s půjčením Slovanské epopeje

USA

  13:00
PRAHA - Restaurátoři nesouhlasí s tím, aby se Slovanská epopej Alfonse Muchy zapůjčila na výstavy do asijských zemí. Obávají se toho, že se plátna i přes nejmodernější technologické vybavení transportních boxů poškodí. Odvolávají se na historickou zkušenost a řadu negativních vlivů.

Alfons Mucha: Slovanská epopej - z expozice ve Veletržním paláci, 2015. Přísaha „omladiny“ pod slovanskou lípou 1926 (nedokončeno), vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 480 cm foto: NG Prague

Praha - vlastník pláten - i přes kritiku restaurátorů trvá na tom, že Slovanská epopej poputuje na zahraniční výstavy, plány města tak zůstávají beze změny.

Přišel o Muchovu Epopej, teď jde zámek v Moravském Krumlově do dražby

„Nechat epopej cestovat považujeme za logické, neboť jejím cílem je propagovat Českou republiku a hlavní město Prahu, která je vlastníkem obrazů,“ sdělil radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice).

Odborníci žádají ministerstvo kultury, aby s ohledem na nezpochybnitelné ohrožení díla a zachování světově unikátního obrazového cyklu pro další generace nevydalo s vývozem této movité kulturní památky do zahraničí souhlas.

Slovanská epopej: Husitský král Jiří z Poděbrad (1462)
Alfons Mucha: Slovanská epopej - z expozice ve Veletržním paláci, 2015.

Dílo bylo podle akademické malířky Zuzany Polákové vystavováno více než dvacetkrát v České republice i v cizině, poprvé v roce 1919 v Klementinu. Už v roce 1936 ale pražská městská rada nedoporučila epopej vůbec na výstavy zapůjčovat, protože vzhledem ke své technice a k obrovským rozměrům při transportu velmi trpí.Pražští radní začátkem června schválili, že epopej zapůjčí do Číny.

Výstava bude následovat po japonském turné a uskuteční se od poloviny příštího roku do poloviny roku 2018. Čínská strana za to zaplatí zhruba 2,7 milionu korun (100 tisíc eur) a také náklady na transport, balení a pojištění. Restaurátoři ale upozorňují na to, že není známo, kdy přesně by se dílo do vlasti mělo vrátit zpět. Zápůjční částku navíc považují za směšnou.

„Každá manipulace s dílem znamená, že jej musíte navíjet na válec. Ohýbáním dochází k mechanickému poškození malby, vznikají praskliny a dílo se musí následně restaurovat,“ upozornil ve čtvrtek akademický malíř Karel Stretti z Akademie výtvarných umění v Praze.

V Praze má být legendární Muchovo dílo vystaveno do konce roku. Z Číny by se podle plánů obrazy mohly přemístit na výstavy v Jižní Koreji a v USA.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.