Lidovky.cz

Mladí vědci chtějí konečně ‚pořádný volební průzkum‘, vybírají na něj online

Česko

  11:15
Praha - Podle čeho se lidé rozhodují u volební urny? Mladí sociologové, ekonomové a programátoři chystají v Česku unikátní předvolební průzkum, jaký pomohl třeba Donaldu Trumpovi.

Při shodě hlasů může o senátorovi rozhodnout počítač. foto: Lidovky.cz

Věří v chemtrails? Koho volili za prezidenta? Chodili do skauta? Vědí, co se stalo v roce 1918? Mají rádi mrkvovou zmrzlinu? S nadsázkou i takové drobnosti mohou ovlivnit preference voličů na konci skutečně nevázaně se rozjíždějící kampaně. Jak přemýšlí a podle čeho se skutečně rozhoduje český elektorát, chtějí zjistit studenti a učitelé katedry sociologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. A šli na to úplně jinak, než je v současných volebních průzkumech zvykem.

S heslem „K dobrým informacím o volebním rozhodování lidí by neměli mít přístup jen volební stratégové nejbohatších stran,“ se společně s technologicko-výzkumným startupem Behavio pustili do uspořádání prvního velkého českého předvolebního průzkumu založeného na behaviorálních vědách. Tedy nikoliv jen na kombinaci statistických údajů, ale skutečně hloubkového dotazníku, který míří především na to, co ovlivní rozhodování lidí.

Volební „tajná zbraň“

Až přijde zase krize, svěřte mi Evropu, vyzývá ekonom Richard Thaler

Alespoň tedy prvního veřejného průzkumu tohoto typu, behaviorální vědy v čele s behaviorální ekonomií jsou dnes stále populárnější všude na světě a pomocí psychologie a sociologie staví právě na zkoumání toho, podle čeho se lidé rozhodují. Při nákupu v obchodě, řízení auta, nebo třeba u volební urny. Hodně se o využití těchto metod mluví v souvislosti s prezidentskými volbami v USA, či hlasování o brexitu. Strany a jejich štáby se tím ale nechlubí a nechávají si tajnou zbraň přirozeně pro sebe.

Ne tak mladí sociologové, ekonomové a programátoři, mezi nimiž jsou i spoluzakladatelé hnutí Rekonstrukce státu. Na svůj projekt vybírají peníze na online serveru Hithit a podle úspěchu chtějí sebrat výsledky od dvakrát patnácti set, nebo dvakrát třítisíc respondentů. Plus další dvakrát tisíc, respektive čtyři tisícovky online. A to už je pořádný vzorek.

Navíc na pečlivém hloubkovém dotazníku, za který dostanou respondenti zaplaceno, na což padne většina financí, protože - jak zjistila právě behaviorální ekonomie - jen za peníze říkají lidé skutečně pravdu.

Čísla pro všechny

Výsledek může být nejen zajímavý, ale hlavně by mohl přesně ukázat, kdo se do sněmovny nakonec dostane a kdo magických pět procent nepřekročí, což může být opravdu zásadní, jak jinak než při našem rozhodování.

Navíc veškeré výsledky budou dostupné všem a zdarma. A aby se předešlo jakémukoliv ovlivňování, vybírají se peníze právě od lidí v rámci takzvaného crowdfundingu. Už po několika dnech přitom mají třetinu základní částky.

Kdo přispěje, dostane, jak je zvykem, nějakou symbolickou odměnu, ale hlavní odměnou má být inovativní průzkum sám.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.