Lidovky.cz

Nový Batman bojuje ve velkém formátu

Kultura

  10:34
LOS ANGELES - Do premiéry Temného rytíře, dalšího ze série filmů o Batmanovi, zbývá půl roku. Režisér Christopher Nolan však představil úvodní sekvenci už teď, aby ukázal, jak jeho film vypadá ve velkoformátovém kině IMAX.

Batman. foto: Warner BrosReprofoto

„Normálně ukázky ze svých filmů takhle dlouho před premiérou nepouštím, ale je těžké lidem vysvětlit, jak obrovský kvalitativní rozdíl je mezi normálním obrazem a IMAXem,“ uvedl projekci režisér, spoluscenárista a koproducent Christopher Nolan. „A proč zrovna tuhle scénu? Bude to prolog k hotovému filmu a je postavená tak, aby fungovala samostatně,“ vysvětlil.

Sekvence se v amerických IMAXech promítá jako předfilm thrilleru Já, legenda. Ten do českých kin nastoupí tento týden, ale bez Batmanovy společnosti. Americká premiéra Temného rytíře je stanovená na letošní 18. červenec, tuzemská následuje o týden později. V hlavní roli uvidíme opět Christiana Balea.

Šestiminutová bankovní loupež
V IMAXech se promítal i Nolanův předchozí příspěvek do ságy o netopýřím muži, Batman přichází. Stejně jako mnohé jiné filmy uváděné v IMAXu však byl natočený běžnými kamerami a do plochy plátna, které měří na výšku osm poschodí, se zvětšoval speciální technologií. Políčko tohoto formátu má desetkrát větší plochu než okénko běžného filmu.

Temný rytíř je oproti tomu první celovečerní film, při jehož natáčení se používaly přímo IMAXové kamery, i když jen pro několik scén a nikoliv za využití trojrozměrného efektu, kterým je IMAX proslulý především. Touto technologií se dosud natáčely hlavně přírodovědné dokumenty nebo animované tituly.

„Tohle před námi ještě nikdo neudělal - a já jsem o tom snil patnáct let,“ uvedl Nolan. „Co do ostrosti a jasu obrazu i kvality zvuku se IMAXu skutečně nic nevyrovná, nemluvě o prostoru, který dává k dispozici. Díky němu se teď diváci budou cítit, jako by se ocitli přímo uprostřed akce. Takhle jsem mohl Batmanovo střetnutí s Jokerem předvést na největším možném plátně.“

Joker, padouch s maskou klauna, je hrdinovou Nemesis. V prvním filmovém Batmanovi z roku 1989 ho hrál Jack Nicholson, v Temném rytíři se role ujal Heath Ledger. Šestiminutová pasáž je jednou velkou bankovní loupeží v režii Jokera a jeho kumpánů, kteří mají stejně jako on na obličeji klaunské masky. Akce se zcela podle padouchova plánu promění v masakr, v němž útočníci postupně likvidují jeden druhého.

Nolan formát IMAXu nepoužívá samoúčelně. Vykradení banky, scéna skoro stejně stará jako kinematografie sama, v jeho podání působí novátorsky. Je to i zásluha zkušeného kameramana Wallyho Pfistera, který byl dvakrát nominován na Oscara právě za filmy natočené s Nolanem (Batman začíná a Dokonalý trik). Nolan s Pfisterem a střihačem Lee Smithem známé schéma převádějí téměř do podoby baletu: záběry jsou dokonale choreograficky připravené a odehrané.

Taneční souvislosti podtrhuje fakt, že herci mají na tvářích masky, a jsou tak zbavení mimiky. Ve zmíněných šesti minutách není ani vteřina nazmar. Nolan jako jeden z mála současných velkofilmových režisérů využívá formální prostředky (a obrovský rozpočet) ve prospěch celku.

Jeho podání příběhu o Batmanovi estetikou filmu noir a vypravěčskými elipsami skládá poctu době, v níž tahle komiksová ikona vznikla: čtyřicátým letům, klasické éře Hollywoodu. Nový Batman se díky funkčnímu použití velkorysého formátu IMAX odehraje v několikanásobně nadživotní velikosti. Je to to nejlepší, co se může komiksovému hrdinovi stát.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.