Lidovky.cz

Platíme, aby si v divadle mohli rozsvítit

Kultura

  18:36
PRAHA - Nemůžu se zastávat jen těch, co chodí do Archy, říká radní Milan Richter, který je terčem kritiky petice Za Prahu kulturní.

Radní Milan Richter. foto: Lidové noviny

LN: Víte, že si lidé přes internet přeposílají seznamy vašich lží? Některá vaše slova mě taky překvapila. Třeba když jste tvrdil, že jste dal Jiřímu Suchému 50 milionů na divadlo a že kdykoli se probudí, má na účtě 666 tisíc.
Pan Suchý si stěžuje na město, ale je třeba říci, že právě město mu velmi zásadně pomohlo v jeho potížích, když divadlo bylo vytopeno.

LN:To on uznává a děkuje za to.
Městská část za 50 milionů opravila divadlo, které mu bylo dáno do netržního nájmu 60 tisíc měsíčně. A k tomu dostával grant osm milionů ročně. Což je 666 tisíc měsíčně. A nyní dostává asi 360 tisíc měsíčně.

LN: To jsou ty vaše pololži. Před pár dny jste o poloviční částce vůbec nemluvil. A říkal jste, že dostal 50 milionů na opravu divadla, ale budova patří Praze 6.
Já vím, ale když někdo podniká, tak většinou si rekontruuje prostory pro své podnikání.

LN: Když Suchý nebude mít na nájem, tak tyhle prostory opustí.
Ale je neoddiskutovatelná věc, že do té budovy, aby on v ní mohl působit, bylo vloženo 50 milionů korun. A dostával osm a teď bude dostávat čtyři a půl.

LN:Takhle jste to v ČT neříkal. A jak jste přišel na to, že spolu jednáte?
Já jsem s ním nejednal.

LN:Ano, jenže jste to říkal. A on se divil, že vás zná jen z fotky.
Já jsem to netvrdil.

Radní Milan Richter.LN:Taky jste vyprávěl, že jste jediný, "kdo po těch divadlech chodí a mluví o problémech". Ptala jsem se několika režisérů a nějak vás v těch divadlech neviděli.
Obešel jsem příspěvkové organizace, což jsou divadla, která se bouří, protože tam jde o transformaci. Kromě Švandova divadla, kam jsem nestačil dojít, jsem obešel všechna.

LN:Zašel jste i do Kašparu v Celetné?
Ne, to je s.r.o. V tuto chvíli se jedná jen o příspěvkové organizace.

LN: Ne, v tuto chvíle se jedná i o další divadla. o Semafor, o Kašpar... Nevím, jestli se k vám ta informace dostala, ale Kašpar má v červnu skončit. Pokud nevymyslí jinou cestu.
Samozřejmě čtu noviny. Ale to je potřeba debatovat s odbornou grantovou komisí. Já se nepasuji do pozice odborníka. Proto jsem rozdělování grantů historicky poprvé nechal na odbornících. A tak, jak odborníci těch 208 milionů rozdělili, já to rozdělení podporoval.

LN:No moc toho k rozdělování neměli. Nerozdělovali 208 milionů, protože 68 milionů bylo rozdělených již z minula...
Ano, to jsou víceleté granty.

LN: Jistě. Můžu to dokončit? A 50 milionů rozdělovali maximálně tak, že spočítali vstupenky.
Jen pro vaši představu, do roku 1995 ještě žádné granty nebyly...

LN: Na to se neptám.
Já vím. Ale když grantová komise v minulém roce rozdělila čtyřleté granty, tak je jasné, že v tomto roce těch 68 milionů samozřejmě už jsou rozděleny.

LN:To je jasné. Tak neříkejte, že letos grantová komise rozhodla o 208 milionech. Když odečtete i ten pilíř 50 milionů na dotace na vstupenku, ve skutečnosti komise rozhodla o 90 milionech.
Není to pravda.

LN:Tak řekněte, co v případě 50 milionů komise rozhodovala.Radní Milan Richter.
Oni ale nepočítali vstupenky, jak říkáte. Oni udělovali akreditace: "Ano, tento subjekt poskytuje kulturní služby, není to šantán, jedná se o kulturní služby." A pakliže doložil účetnictví, měl nárok.

LN:Přičemž deset akreditací odmítla grantová komise dát, ale ta divadla je stejně dostala.
To opět není pravda, grantová komise to celé odhlasovala.  Dva členové grantové komise, Just a Kreuzmannová, řekli, že mají pochybnosti, co se týče doložení všech mých podkladů. Já jsem na ten argument slyšel a požádal jsem výbor a nezávislé právníky, aby zhodnotili, zda nedošlo k pochybení. Výstupy od právníků jasně říkají, že tam k pochybení nedošlo.

LN: Poslouchala jsem záznam z webu Magistrátu týkající se žádostí o granty. Jan Potměšil jako umělecký vedoucí Kašparu vysvětluje, proč o peníze žádá. A šéf komise, zástupce magistrátu, Pecha říká: "Já jako movitější divák neseženu vstupenku, protože  jsou díky nízkým cenám rozprodané!" To mě jen napadlo, že i bohatý se má postavit do fronty. Máte k tomu komentář?
Já nejsem členem grantové komise, takže jsem to neslyšel.

LN: Máte to na webu.
Projednávají se tam tajné informace...

LN: Poslechněte si to na vlastním webu.
Řada lidí musí podepisovat mlčenlivost...

LN: Vy se nedáte přerušit, já se nedám přerušit, že? Můžete okomentovat výrok pana Pechy?
Já neznám názor pana Pechy.

LN:Tak si to pojďme pustit.
Víte, já myslím, že divadla jsou docela plná. Skutečně. Archa, Činoherní klub, Kalich...

LN. Můžeme se bavit o tom, na co se ptám? Pojďme si pustit Pechu. Internet tady máte, ne?
Tak si to pojďme poslechnout. (Autorka hledá na počítači Richtra záznam.) Nechme to, stejně k tomu řeknu jen, že jsou to slova Pechy.

LN: To jste mě to nemusel nechat hledat. Co je smyslem grantového systému? Vladimír Just říká: "Obecně platí, že jakákoli grantová kultura v kultuře i ve vědě má smysl pouze tehdy, když veřejné finance putujou tam a jenom tam, kam nedosáhne trh." Ztotožníte se s tím? Asi ne, co?
Ta problematika je složitější. Když budeme oddělovat ziskový a neziskový sektor v kultuře...

LN:K čemuž vás vyzval i ministr financí Kalousek...
Ale my jsme to udělali. Ale je velmi složité reálně oddělit ziskový a neziskový sektor, Určitě víte, že není takový problém, když někdo dosahuje zisku, aby se taková firma stala neziskovou. Mnohem větší problém je udělat z neziskové společnosti ziskovou. Těžko se rozděluje na komerční a nekomerční, když všichni prodávají vstupenky.

LN: Těžko se to rozděluje, i když se podíváte na repertoár? Třeba když Činoherní klub staví na Ivanovovi a Rodinné slavnosti, nebo Ta Fantastika na Láska je láska?
Proto je ten systém rozdělování určen odborníkům. Tady vám můžu ukázat, že do roku 1995 divadla granty nedostávala, a přitom fungovala.

LN: To už jste říkal. Pojďme konkrétně. Již jsme zmínili Kašpar. Co byste tomuto divadelnímu spolku radil? Už čtvrtý měsíc nemá na výplaty...
Kašpar podal žádost o grant...

LN: Dostane dva miliony. Místo šesti.
Ano. Na základě rozhodnutí odborníků. Spolek Kašpar by se měl obrátit na grantovou komisi.

LN: Z těch dvou milionů je zhruba 800 tisíc dotace na vstupenku. Ta Fantastika na totéž dostala pět milionů. Chápete ten rozdíl?
Tato divadla to tak chtěla, protože předtím neměla jistotu, že dostanou nějaké peníze. Tento systém jim jistotu dává. Ty peníze nejsou určeny na uměleckou hodnotu. Peníze z prodané vstupenky jsou určené na provoz. Ráno přijdou do práce, můžou rozsvítit, pustit vodu...

LN: Jim je jedno, na co to je.
Není to jedno.

LN: Je to jedno. Když nebudou mít na elektřinu, nebudou hrát. Když nebudou mít na mzdy hercům, taky nebudou hrát. Co tedy radíte například Kašparu?
Musí se obrátit na grantovou komisi, na soukromé podporovatele...

Radní Milan Richter.LN: Třeba by se mohli obrátit na Wobenzym a nazkoušet Elixír života. Tak to myslíte?
Všude ve světě jsou divadla podporována z několika zdrojů. Tady máme většinou soubory, které natahují ruku jen ke státní kase.

LN:Snažím se zjistit, zda vás kultura zajímá. Zda vás nezajímají jen tabulky. Proto se ptám, co má divadlo dělat. Zdražit vstupné? Změnit repertoár?
Nezlobte se, já nemůžu radit konkrétnímu žadateli, co má dělat. To je jeho obchodní politika. Já jako radní musím dohlížet, aby ten systém byl co nejspravedlivější a nejobjektivnější a nedal se zneužít. Tenhle systém je spravedlivý! A o tom to je.

LN: Podle vás je spravedlivé "čím víc prodaných sedadel, tím víc peněz z grantu"?
To není o sedadlech. Je to o prodaných vstupenkách.

LN: Jedno sedadlo je jedna vstupenka, jestli vám to neuniklo.
Otevíráte Pandořinu skříňku. Stejná dotace na jízdenku je v MHD.

LN: Ano, vaše oblíbené srovnání.
A budeme rozlišovat, jestli je někdo podnikatel a dosahuje zisku, nebo je matka s dětmi? Někdo dotaci na MHD dostane a někdo ne?

LN:Vy nedotujete diváky, ale divadlo.
Takže ve vašem podání - kam nechodí lidé, tam je správné umění a musíme je podpořit, protože tam nepřijde divák. A tam, kam lidé chodí, je komerce a brak a to podporovat nebudeme.

LN:To jste asi nikdy nebyl v Kašparu nebo v Činoherním klubu...
Ano, mají plno. A je zvláštní, že třeba Archa je 96 milionů za čtyři roky v mínusu.

LN: A vysvětlil vám to Pavel Bém, který je ve správní radě Archy?
O tomto jsme s primátorem nemluvili.

LN: Zvláštní. Kdybych byla radní za kulturu, tak by mě tohle zajímalo a primátora bych se zeptala.
Kladu otázku. Archa říká: "Jsme na dně, nebudeme mít peníze, nepřežijeme tento rok." Ale proč Archa pak uvádí hru, kterou z finančních důvodů odmítlo Národní divadlo a Vinohradské divadlo? Ta hra je prostě příliš drahá. A Archa ji uvádí! Chápu paní Havlovou, která má určitě dostat honorář, tak podepisuje petice za to, aby Archa dostala víc peněz...

LN: Archa hru Odcházení vzala i proto, že o ni jevila zájem světová divadla, jen u nás se k tomu divadla stavěla nejapně.
Tak jestli hovoříte o Národním divadle...

LN: Ano. Co je spravedlivého na tom, že Ta Fantastika dostala nejvíc ze všech?
Ta Fantastika dostala svůj spravedlivý díl za prodanou vstupenku, grantová komise jí neudělila žádný jiný grant. Dotace na prodanou vstupenku je limitována pravidelm de minimis... Ale to už jdeme hodně do hloubky.

LN: Prostě další dva roky na to nemá Ta Fantastika nárok.
Ano, jsou teď na maximu.

LN: Ale město Praha může být jejich partnerem a financovat je prostřednictvím daru.
Ano, můžeme se stát jejich partnerem, stejně jako se stáváme partnerem města Praha.

LN: Uvádím to proto, aby to nevypadalo, že teď po dva roky nemůže Ta Fantastika dostat od magistrátu peníze.
Ale to pravidlo de minimis se vztahuje na veškeré veřejné finanční prostředky.

LN: Ale nepočítá se do toho partnerství.
Partnerství v tuto chvíli není v rámci pravidel de minimis.

LN: Proto o tom mluvíme, ne?
Proč se nebavíme třeba o Tanci Praha?

LN: Protože se bavíme o Ta Fantastice. Petr Kratochvíl je celkem upřímný v tom, co dělá. Uznává, že dělá showbyznys. Například když dával dohromady obsazení na Obraz Doriana Graye, chtěl angažovat i vítěze první řady Vyvolených Vladka Dobrovodského. A kritikům vzkázal, že to je přece showbyznys.
Já tady nejsem od toho, abych stranil jedné části Pražanů. Nemůžu se zastávat jen těch, kteří chodí do Archy. Je to spravedlivé, protože někdo má rád Ta Fantastiku nebo Kalich! Já nevím, jestli Ta Fantastika grant potřebuje, to je o spravedlnosti toho systému, chápete?

LN: Já jsem myslela, že grantový systém má dotovat potřebné.Milan Richter.
A kdo je potřebný? Ten, kdo nedosahuje zisku? Ten, kdo špatně hospodaří? Jinými slovy, když by Ta Fantastika špatně hospodařila a byla v mínusu, měli bychom říct, že je dobře ji podpořit? To říkáte vy! Tyto věci souvisí s transformací.  Nelze, aby sedm set žadatelů žádalo o granty a byli vystaveni umělecké soutěži před odborníky, a aby osm příspěvkových subjektů dostávalo peníze automaticky.

LN: Není termín umělecká soutěž nesmysl?
Jak chcete nazvat systém, kdy se předstupuje před grantovou komisi?

LN: Ty podmínky jsou nerovné. Diváci mají různý vkus, většinová společnost půjde na koukavější žánry se známými tvářemi. To je naprosto nerovná startovací pozice s těmi, co se věnují menšinovým žánrům. Ale taky tu mají být, ne?
Máte pravdu, ale o tom musí rozhodnout odborníci. Umění je založeno na subjektivních kritériích, tedy líbí - nelíbí. Dotace na vstupenku je jediné objektivní kritérium.

LN: Není to objektivní. Každé divadlo má jiný počet sedadel, jinou cenu vstupenky, jiný repertoár.
Je to nejobjektivnější nástroj, který v tuto chvíli máme.

LN: Jaké divadlo vlastně máte rád?
Já nechci říct, jaká divadla mám rád. Vybírám si konkrétní kusy.

LN: Třeba?
Baví mě Národní divadlo, baví mě balet, opereta... To je zajímavé. Čardášová princezna!

LN: Co činohra?
Činohra... Není to špatný. Ale tenhle žánr mě možná baví trochu víc.

LN: A muzikál?
Na muzikálu jsem byl jednou v životě. Byl jsem na Angelice.

LN: Znáte produkci Ta Fantastika?
Já jsem v divadle Ta Fantastika nikdy nebyl.

LN: A která divadla navštěvujete?
Národní divadlo, Stavovské divadlo, Hudební divadlo v Karlíně...

LN: Ta malá vás nezajímají? Byl jste třeba někdy ve Viole? Zkouším zjistit, jestli pražský radní pro kulturu má rád divadlo.
Kultura není jenom divadlo.

LN: To není.
A já chodím na to, co mám rád a co mě zaujme. Na jazz, na blues, výtvarné umění taky není špatné, taky navštěvuju galerie

LN: To choďte. Na to všechno choďte. Ale to divadlo... Žádná sláva.
To je váš názor.

LN. A jaký je váš názor na již probíraného Petra Kratochvíla, který chtěl nejprve žalovat ČR, hrozil arbitráží, pak žalobu stáhl, dostal dotace a teď říká, že vám děkuje za odvahu, že s křiklouny, kteří stále něco chtějí, diskutujete? Trochu demagogie a účelovost, ne?
Tak je zvláštní, že přišla demonstrovat divadla, která dostávají čtvrt miliardy korun. Já jsem s kroky pana Kratochvíla ne vždy souhlasil, třeba co se týče mezinárodních žalob. Lidsky ho chápu, rozumím mu, ale jako radní pro kulturu nemůžu s těmi kroky souhlasit. Těžko se k tomu vyjadřovat dál.

Taťána Kuchařová bude spolu s Petrou Němcovou provázet TV diváky Prahou.LN: Tak dost divadla. Zajímá mě videoklip, v němž účinkuje vaše údajná přítelkyně, bývalá Miss world Taťána Kuchařová. Proč to stálo osm a půl milionů?
Město vypsalo veřejnou soutěž, do které se mohl přihlásit kdokoli, o prezentaci Prahy ve světě. Přihlásila se agentura Unique one, která zastupuje mimo jiné v Čechách Petru Němcovou. Tato agentura nám nabídla prezentaci města na Fashion TV. Osm a půl milionu korun je za výrobu klipu, autorská práva a umístění klipu na Fashion TV. Fashion TV je televize, která běží ve 202 zemích světa. Sledují ji lidé, kteří velmi významně cestují a rekrutují se z vyšších příjmových skupin. Ubytovávají se v lepších hotelích, utrácejí, nakupují... My samozřejmě v rámci cestovního ruchu stojíme o takovouto klientelu.

LN: Nechci vám do toho mluvit, ale málem jsem cestou na magistrát neprošla Staroměstským náměstím.
 Davy turistů tu jsou, ale my musíme změnit jejich strukturu. Asi není optimální, aby sem jezdily skupinky mladých turistů, kteří víc rozbijou, než utratí. Proto přiblížíme Prahu i jinému spektru turistů ve světě. Nejen těm, co mají zakódováno, že je tady laciné pivo a hezký holky.

LN: A co v tom videoklipu ukazujete jiného, než dvě hezké holky?
Když by v nějakém klipu vystoupil pan primátor nebo...

LN: Nebo vy.
...nebo já, tak to asi nebude mít takový dopad, jako když pozvou do Prahy takovouto skupinu turistů osobnosti ve světě známé. Petra Němcová je světová topmodelka, Táňa Kuchařová je Miss world.

LN: Vám se ten klip líbí?
Mně se ten klip docela líbí. A Táňa Kuchařová to dělala zadarmo.

LN: Mně připadá strašný.
To jsme zase na úrovni líbí - nelíbí. Mně se to líbí. Vidíte tam památky, dobré hotely, evropský standard. Možná světový standard. Vidíte, že se tu může nakupovat v luxusních obchodech... Je to jednoduchá pobídka: "Přijeďte, utraťte peníze."

LN: Kdo ten klip odsouhlasil?
Je to schváleno radou, ten klip viděli kolegové, i primátor Pavel Bém, samozřejmě já...

LN: Mně primátor Bém řekl, že ten klip je hrozný.
Tak já mám od něj jiné zprávy.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.