Lidovky.cz

Člen Support Lesbiens kopíroval od Kalouska

Kultura

  16:37
PRAHA - Soud rozhodl. Bývalý kytarista kapely Support Lesbiens Jaromír "Yarda" Helešic musí zaplatit 200 tisíc korun a úroky zpěvákovi Janu Kalouskovi. Ve své písni In Da Yard prý použil motiv ze starší Kalouskovy skladby Chodím ulicí, a bezdůvodně se tak obohatil.

Hudebník Jan Kalousek foto: www.kalousek.czReprofoto

Zároveň ale zamítl tu část Kalouskovy žaloby, která požadovala, aby soud Helešicovi zakázal s dílem In Da Yard dále nakládat. Formulace žaloby prý soudu ani neumožňovala jiné rozhodnutí. Soud také upozornil, že Helešic není výhradním autorem písně - text totiž složil zpěvák Support Lesbiens Kryštof Michal.

Helešic, který se ve sporu hájil tím, že podobnost několika taktů v obou písních je pouze náhodná, opouštěl jednací síň s rozpačitými pocity. "On i ten rozsudek je takový rozpačitý," řekl. O svém dalším postupu se prý poradí s právničkou. Kalousek odcházel spokojený. Uvedl, že se s Helešicem pokoušel vypořádat mimosoudní dohodou prostřednictvím Ochranného svazu autorského, kytarista ale na dohodu nepřistoupil.

Soudce Martin Valehrach v odůvodnění dnešního rozsudku uvedl, že obě písně jsou autorskými díly ve smyslu autorského zákona. Tím, že Helešic ve své písni použil velmi podobnou část refrénu, porušil Kalouskovo autorské právo. "Nelze tvrdit, že to bylo úmyslné. Když psal Helešic skladbu In Da Yard, motiv zřejmě považoval za vlastní nápad. Kalouskovo dílo tu ale bylo dřív," podotkl soudce.

'Stejné, téměř stejné a velmi podobné'
Helešicovo tvrzení, že Kalouskovu píseň v minulosti nikdy neslyšel, označil Valehrach za nepravděpodobné a připomněl, že rádia hrála Chodím ulicí velmi často. Helešic si píseň nejspíš nevědomky zapamatoval. Valehrach již dříve prohlásil, že spor Kalouska s Helešicem je v České republice ojedinělý. Kauza byla nezvyklá i proto, že se soudce i advokáti museli potýkat s výkladem odborné hudební terminologie, kterou při svých výpovědích používal znalec i svědci, mezi nimiž byl Kryštof Michal či kytarový virtuos Milan Zelenka.

Znalec z brněnské JAMU ve svém posudku uvedl, že obě skladby jsou obyčejné, neobjevné a využívají "prvky dávno známé již odjinud". Ve dvou taktech se prý melodicky zcela shodují, ve dvou taktech jsou téměř stejné a v dalších několika taktech velmi podobné. Určité shody se ale podle znalce dají vysledovat téměř ve všech popových písních, v projednávaném případě jsou pouze více nápadné.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.