Lidovky.cz

Vyhrála „síla obrazů a emocí“

Kultura

  9:20
PRAHA - Obludárium bratří Formanů těsně zvítězilo ve výročních cenách divadelní kritiky. Cenu Alfréda Radoka za nejlepší inscenaci jim přiřklo dvacet hlasů, devatenáct získala opera Aleše Březiny o Miladě Horákové Zítra se bude...

Hlavní cenu získalo Obludárium. Petr Forman, Ivan Arsenjev a Veronika Švábová s kolegy z Divadla bratří Formanů. foto: Lidové noviny

Ceny Alfréda Radoka byly letos vyhlášeny po sedmnácté a vzešly opět z ankety časopisu Svět a divadlo. V té letošní na prvních místech figurovalo několik výrazných inscenací, které se pak o ceny „podělily“ ve více kategoriích. Bylo to Havlovo Odcházení, které uvedla Archa, Březinova opera Zítra se bude... z Národního divadla a Kunderova Ptákovina v Činoherním klubu.

Nad Obludáriem bratří Formanů se kritika netají nadšením, škoda jen, že poetickou inscenaci viděla velká část diváků jako fragmenty v poněkud nepovedeném pořadu k našemu předsednictví EU v ND. Šéfredaktorka Loutkáře Nina Malíková například napsala: „Láska a magie v cirkusovém stanu - zážitek, který vás udiví svou zdánlivou jednoduchostí, profesionalitou a dechvyrážející silou obrazů a emocí. Komediantství definované přes řemeslo a fantazii.“ Charakteristiky, kompletní výsledky ankety včetně toho, jak kritici hlasovali, lze najít ve druhém čísle časopisu Svět a divadlo, které právě vyšlo.

Havlovo Odcházení, které v hlavní kategorii Inscenace roku obdrželo dvanáct hlasů, nakonec získalo dvě ze čtyř nominací, režisér David Radok má cenu za scénografii a text zvítězil i v kategorii Hra roku. Zuzana Stivínová a Jan Tříska, představitelé hlavních rolí, své šance neproměnili. Bodoval i Činoherní klub - Kunderova Ptákovina obhájila svou nadčasovost a jistě také přispěla k titulu Divadlo roku a Jaromír Dulava z téže inscenace si odnesl cenu za mužský herecký výkon. V závěsu za Obludáriem, Zítra se bude... a Odcházením figuruje ještě Pitínského inscenace Vějíř s broskvovými květy (sedm hlasů) a další opera, Mozartova La finta giardiniera manželů Herrmanových v Národním divadle.

Soňa Červená, která si s přehledem odnesla cenu za nejlepší ženský výkon (18 hlasů), je obdivuhodná umělkyně, která ve svém věku srší energií a nejspíš je v historii cen i nejstarší vítězkou. Zajímavé je, že letos se v anketě opět jako před několika lety víckrát objevuje opera jako žánr, a nejde jen o ověnčený Březinův opus. Například za Soňou Červenou následují Zuzana Stivínová a Dagmar Havlová, ale také německá sopranistka tureckého původu Gun-Britt Barkminová, která byla nominována za Emilii Marty v Janáčkově Věci Makropulos.

V kategorii mužských hereckých výkonů tak velké rozdíly v hlasování nebyly, vítěz Jaromír Dulava byl zvolen osmi hlasy, další pánové Jan Mazák, Jan Mikušek a Jan Tříska mají po šesti. V kategorii Talent roku zvítězil mladý absolvent režie pražské DAMU Štěpán Pácl, který naposledy uvedl ve studiové zkušebně Divadla na Vinohradech hru Astrid Saalbachové Transit.

Soutěž o nejlepší původní divadelní hru, kterou stejně jako předchozí ocenění vyhlašuje Nadační fond Cen Alfréda Radoka ve spolupráci s agenturou Aura-pont a Světem a divadlem, vyhrála současná ředitelka slovenského Divadelního ústavu Vladislava Fekete. Její text s názvem Krátke spojenia v květnu v režii Martina Glasera uvede činohra Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a dramaturgie si ji vybrala ještě dříve, než porota rozhodla o jejím prvenství.


NEDĚLÁM SI VŠECHNO SÁM
Režisér a spoluautor scénického řešení Havlova Odcházení v Divadle Archa David Radok se z ceny upřímně těší.

LN Co říkáte tomu, že jste získal ocenění za nejlepší scénografii?
Jsem strašně rád, že si toho někdo všiml. Protože samozřejmě žádný scénograf nejsem. Pro mě je prostor klíčem k řešení inscenace a vždycky začínám úvahou o něm. Když se najde dobré řešení, znamená to, že koncepce jde správným směrem. Pokud jsem někdy nemohl najít dobrého scénografa, tak jsem si občas neoficiálně výtvarné pojetí vymýšlel sám. Ale rozhodně nejsem režisér, který si dělá všechno sám. To mně nevyhovuje. Ani to není správné, protože scénograf pochopitelně dodává inscenaci další dimenze. Při Odcházení mi ohromně pomohl scénograf Jaromír Vlček. Ohlídal spoustu věcí.

LN Viděl jste některou z oceněných inscenací?
Formany jsem neviděl, ale Březinovu operu ano a hodně se mi líbila. Je to zajímavý a originální pokus s výbornou Soňou Červenou.

LN Od mediálního povyku kolem prvního uvedení Odcházení o vás nebylo slyšet. Co děláte vlastně teď? V podstatě nic. Připravuji se zvolna na Stravinského Život prostopášníkův, kterého budu dělat v Kodani. A teď kupuju poličky, protože zařizujeme byt. Takže hlavně se věnuji rodině.




zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.