Lidovky.cz

Mari Boine: Misionáři připomínali teroristy

Kultura

  7:33
PRAHA - Původní obyvatelé severní Evropy považují označení Laponci za vnucené a pejorativní a sami preferují jméno Sámijové. Z tradičního sámijského zpěvu joik čerpá i norská zpěvačka Mari Boine, která vystoupí tuto sobotu na festivalu Respect.

Mari Boine foto: Reprofoto

Laponci prošli podobně bolestným osudem jako indiáni v Severní Americe. Kolonizátoři i misionáři je systematicky obírali o půdu a decimovali jejich domorodou kulturu. Dnes jich žije na severu Norska, Finska, Švédska a Ruska asi 50 tisíc. Hudební projev zvaný joik, zpěv beze slov, je prubířským kamenem fantazie, improvizace i duchovního prožitku. Původně totiž nesloužil k vyprávění příběhů, ale k vytvoření zvukového portrétu – ať už člověka, zvířete nebo přírodního jevu.

Festival Respect je už zavedenou značkou

Dvanáctý ročník přehlídky Respect vrcholí tento víkend na ostrově Štvanice. Domácí barvy zastupuje romský akordeonista Mário Bihári se skupinou Bachtale Apsa, již poněkolikáté se u nás objeví Francouz Erik Truffaz (tentokrát s indickým projektem Benares) či po delší době i maďarští Muzsikas. Západoafrický inovátor Issa Bagayogo z Mali přiveze pouštní blues. Unikátní českou premiérou bude koncert spoluhráče Roberta Planta, kytaristy Justina Adamse, s africkým zpěvákem ahudebníkem Juldehem Camarou a na druhý pokus snad svůj mix pohanského transu s elektronikou konečně zahrají i konžští Kasai Allstars.

Sámijové procházejí v posledních dekádách skutečným národním obrozením. Vytvořili si vlastní vlajku, hymnu a jejich kultura je ve světě známá díky umělcům, jako je Mari Boine. Ta se prosadila před dvaceti lety albem Gula Gula (Slyšte slyšte), jehož titulní píseň o hlasech našich pramatek i otrávených řekách není pouhou reakcí na křivdy minulosti, ale i výzvou k vzájemnému respektu. K sámijské kultuře patří i šamanismus, a joik může být cestou, jak se dostat do změněného stavu vědomí.

Vaše hudba je důkazem, že kolonizátorům se hudební kulturu Sámijů nepodařilo zničit. Uchovaly se i šamanské praktiky?
Když jsem vyrůstala, chodila jsem na náboženská shromáždění a na jejich konci se zpívalo, a to tak dlouho, až lidé upadali do transu. Přesně jako v sámijských rituálech. Ty zpěvy jsem strašně milovala. Určitě ovlivnily moji hudbu.

A lidé na těch shromážděních si tu spojitost s šamanstvím uvědomovali?
Absolutně ne. Kdybych jim řekla, že to jejich vytržení přišlo z šamanismu, rezolutně by to popřeli. Sámijové prošli vinou kolonizátorů a misionářů masovým brainwashingem, mnozí z nich se starého náboženství dodnes bojí, považují je za ďáblův nástroj.

Myslíte tedy, že misionáři pomohli uchovat sámijské duchovní tradice tím, že tolerovali jejich prolnutí do zcela odlišného křesťanství?
V některých oblastech získalo křesťanství dokonce příchuť revolty proti kolonizátorům, ale v jiných částech mělo naopak přísnou formu, lidem přinášelo utrpení, protože v nich vytvářelo pocit viny.

Byly ty zpěvy příbuzné joiku?
Ty církevní písně byly skutečně joikem přibarvené.

Nejedná se tedy o něco podobného jako černošský gospel z amerického jihu? Tam dochází při zpěvu také k vytržení, které hraničí s transem.
Určitě ano. Ale v gospelu je víc euforie, kdežto tady převládá melancholie, smutek, touha.

Misionáři na severu Evropy pálili i hudební nástroje, protože prý sváděly lidi k neřesti. Šlo jim skutečně o morální principy?
Oni se báli přírody. Chtěli všechno řídit, sebe i ostatní. Jako dnes fundamentalisti. Jejich nástrojem byl strach, který vzbuzovali v ostatních, podobně jako nynější teroristé.

Co budete zpívat v Praze?
Vedle starších skladeb i nové, protože koncem srpna mi vyjde nové album, takže na mém turné bude premiéra nového repertoáru apražský koncert je jeden z prvních na šňůře.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.