Lidovky.cz

Festivalový blog: Duše Paula Giamattiho má nejen duši, ale i srdce

Kultura

  8:29
KARLOVY VARY - Asi nejsem sám, kdo si myslí, že letošní hlavní soutěž je dost pochmurná. Filmy o odcizení, alkoholismu, sebevraždách, cizoložství, dětské prostituci - jasně, je třeba o tom mluvit, je třeba o tom točit. Ale někdy to jednomu trochu přeroste přes hlavu.

Chladné duše foto: Reprofoto

Na film Duše Paula Giamattiho jsem se tvářil od začátku kysele: jeho titulní hrdina je mi od misantropického snímku Bokovka, kde hrál, nesympatický. Takže jsem byl překvapený hned dvojnásob. Najednou jsem před sebou měl chytrou a milou komedii, tedy žánr, po kterém aby se jeden v hlavní soutěži pídil s lupou. A Giamatti v ní hraje chlápka, co sice fňuká úplně stejně jako v Bokovce, ale tentokrát je mi sympatický a cítím s ním.

V kterém jiném filmu uslyšíte věty jako "pronajal jsem si duši ruské básnířky" nebo "přece svoji duši nepošlu do New Jersey"? Jistě, jsou tu podobnosti se scénáři Charlieho Kaufmana (hlavně V kůži Johna Malkoviche a Věčný svit neposkvrněné mysli), ale i tak jde o novátorský film. Motiv transplantace duší tu je po vizuální, technologické i praktické stránce rozpracovaný do posledních detailů, ale naprosto nenásilně, takže to vypadá, jako by ten příběh vyprávěl o něčem stejně běžném, jako je transplantace slinivky.

A když potkáte scenáristku a režisérku Sophie Barthes a jejího partnera, kameramana Andrije Parekha, začnete ten film mít ještě radši. Celé to prý vzniklo z jednoho snu a velkou inspirací byly filmy Woodyho Allena.

Porota ví, co dělá, a všechny soutěžní filmy jsem zdaleka neviděl. Budiž glóby rozdány náležitým majitelům. Jen jsem rád, že tenhle malý milý film našel českého distributora a bude mít svůj český život i po Varech. Nejspíš na něj nakonec nikdo nepřijde, stejně jako na všechny ostatní hity z Varů, které pak v kinech nespravedlivě vyšuměly. Zkuste mě přesvědčit, že se to tentokrát nestane.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.