Lidovky.cz

Negativní reklama je taky reklama, navíc funguje báječně

Kultura

  5:52
Pravidla šoubyznysu jsou nekompromisní a to, jak se dá přihřát polívčička nebo vydělat nějaka ta zlatka třeba na obchodním artiklu jménem Michael Jackson, předvádějí média každou chvíli. Jedinečný triumf PR prezentuje letní festival Sázavafest. Neštítí se ničeho.

Ilustrační foto foto: Barbora SedláčkováLidové noviny

To, jak se festival sám prezentuje a co ve skutečnosti nabízí, fakt, do jaké míry je atraktivní a aktuální jeho dramaturgie (což je často ale pouze otázka vkusu), či celková jazyková úroveň jednotlivých zpráv - to vše teď stranou. Je mnohem zajímavější, jaké nástroje si vybírá Sázavafest pro svou propagaci v médiích, kterým pochlebuje tzv. exkluzivními a bombastickými materiály.

Nedávná tisková zpráva, kterou bez ostychu či komentáře otiskla většina českých serverů a tiskovin, hlásila: Zajímavostí bude minuta ticha za zesnulého Michaela Jacksona. "Smrt Michaela Jacksona mi doslova vyrazila dech. Je to obrovská ztráta pro hudební scénu. Jackson je nenahraditelný, už nikdy nikdo nebude jako on. Ironií osudu je, že jsme právě s jeho jménem počítali mezi asi desítkou dalších významných jmen, které jsme chtěli oslovit a přilákat do České republiky na O2 Sázavafest příští rok, kdy budeme slavit jubilejní 10. narozeniny," řekl pořadatel festivalu Pavel Kloupar.

Jackson na Sázavafestu? No to se podívejme. Asi skutečně ironie osudu... Festival, který se svým rozpočtem sotva zmůže na stárnoucí hvězdu vyšeptalé taneční scény (rozumějte Moby) a několik zahraničních jmen, které už nikde jinde nikdo jiný nechce? Kde návštěvníky táhne Ewa Farna, Chinaski a Monkey Business? Jméno Michaela Jacksona v takovém výprodeji zní tak bizarně, že tomu snad nikdo ani na vteřinu nemůže uvěřit. Naštěstí už je mrtvý (rozumějte neaktuální a neoslovitelný), takže se jeho management k takovým hloupostem vůbec nemusí vyjadřovat. Taková minuta ticha se ale určitě neztratí... Ostatně v tom má Sázavafest praxi, vloni vytěžil maximum z tragédie kapely Chinaski, když uspořádali tzv. vzpomínkový jam za zemřelého bubeníka Pavla Grohmana.

Mylné asociace
Divadlo s Jacksonem nestačilo. Nejnovější tisková zpráva parazituje na smutných událostech na slovenském festivalu Pohoda, kde v uplynulém víkendu zemřel člověk, když se za špatného počasí zřítil jeden ze stanů. "Na O2 Sázavafestu bude stát podobný stan jako na sloveské Pohodě! jak bude chránit návštěvníky?" Už samotný titulek zprávy dává tušit, kam pateticko-obchodní sdělení samotného ředitele festivalu směřuje: "Předprodej vstupenek, které jsou právě do 20. července v síti Ticketpro za pouhých 1 000 korun sklidil nebývalý úspěch, už nyní je téměř jisté, že na O2 Sázavafestu padne návštěvnický rekord. V současnosti jsem téměř non-stop přímo v Kácově, kde dohlížím na všechny přípravy festivalu."

Vzápětí přišla oprava: "...aby nedošlo k nedorozumění, posílám upřesnění prohlášení ředitele O2 Sázavafestu Pavla Kloupara k nehodě v O2 Aréně na Pohoda festivalu. Informace o rekorním předprodeji v původním prohlášení byla myšlena čistě jen jako uklidňující pro fanoušky festivalu, kteří se chystají příští týden do Kácova. Ačkoliv se čeká, že dorazí opravdu o několik tisíc lidí více než loni, o bezpečnost všech bude postaráno a festival se na nápor návštěvníků připravuje dlouhodobě, prakticky od chvíle, kdy se dostala k vedení festivalu první čísla z předprodejů."

"Jelikož se v prohlášení ředitele O2 Sázavafestu objevila zmínka o rekordním předprodeji vstupenek, organizační tým se rozhodl uvést informaci na pravou míru, aby nedošlo k mylným asociacím. Informace o rekordním předprodeji byla v prohlášení zveřejněna úmyslně v tom smyslu, že festival se letos připravuje na návštěvu několika desítek tisíc lidí, které je schopen ochránit a udělá pro to maximum. Viz například další informace o možné evakuaci návštěvníků do železobetonového prostoru Lenka."

Ani v jedné zprávě neopomenou zdůraznit, že chtěji "projevit upřímnou soustrast", ale zároveň nikde nechybí dovětek, že se "fanoušci O2 Sázavafestu se nemají čeho bát, organizátoři jsou v kontaktu s meteorology i dalšími odborníky". Copak nejde soustrast vyjádřit, aniž by z každé věty čišel buď strach o to, jestli přijde dost lidí, nebo snaha vyždímat ze smutného, ale jinak extrémně vděčného mediálního tématu maximum? Zvláštní, že festival v Trutnově to zvládl s grácií a bez hořké pachutě hyenismu.

Hlavně že se o Sázavě píše! A když se zadaří, tak se zlomí nějaké návštěvnické rekordy a zase budou super témata pro tiskové zprávy. Bohužel i tento článek zapadá do originální mediální strategie. Že nevyznívá zrovna dobře? Negativní reklama je taky reklama, to vám řeknou na každém kurzu PR.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.