Lidovky.cz

České dokumenty mají aspirovat na Oscara

Kultura

  13:31
PRAHA - Český dokument zažívá rozkvět. Poté co dokumentaristé dosáhli toho, že mají svou kategorii v rámci České lva, nyní Institut dokumentárního filmu (IDF) přišel s tím, že by české dokumenty bodující v zahraničí mohly dosáhnout až na oscarovou nominaci.

Hlavní hrdinka časosběrného snímku Heleny Třeštíková Katka. foto: Reprofoto

K tomu, aby mohl dokument z jakékoliv země světa usilovat o prestižní oscarovou nominaci, je nutné, aby běžel alespoň jeden týden v komerční kinodistribuci v Los Angeles a New Yorku. Pokud má dokument méně než 40 minut, stačí, aby týden běžel pouze v jednom ze zmíněných měst v USA.

Tato "diskriminační" metoda automaticky vyřazovala mnoho snímků s velkým potenciálem. Proto již v roce 1997 rozhodla Mezinárodní dokumentaristická asociace uspořádat každoročně přehlídku DocuWeeks, na které vždy vybírá 18 delších a 10 kratších dokumentů, kterým zajistí právě týdenní oficiální distribuci v L.A. a NY, které je potřeba k nominaci na Oscara.

Oscar není nedostupný
DocuWeeks zatím uvádí především severoamerické dokumentární filmy, nicméně do budoucna se počítá i se snímky z Evropy. "Letos byl do přehlídky DocuWeeks vybrán polský dokument Rabbit a la Berlin, na jehož vzniku jsme se za IDF podíleli. Dokazuje to, že oscarové sny nejsou pro tvůrce z východní Evropy tak nedostupné," říká ředitelka IDF Andrea Prenghyová.

V pražském kině Světozor se 22. září prezentovalo dvanáct připravovaných dokumentárních filmů, které vznikají v české produkci a mohli by aspirovat na úspěch v přehlídce DocuWeeks. Jedním z favoritů je časosběrný snímek Katka v režii Heleny Třeštíkové, která loni v prosinci získala tzv. "evropského Oscara" za dokument René.

12 nadějných dokumentů

Katka
režie: Helena Třeštíková
Časosběrný dokumentární film o drogách, lásce, vězení a odpovědnosti. 13 let života několika drogově závislých, kteří žijí na ulici, shánějí drogy a kradou. Film by měl být nejen filmem o drogách, ale také o naplnění života, o hodnotách a jejich ceně, o mateřství i o osudu dítěte, které přichází na svět závislé.

Tmář a jeho rod
režie: Karel Vachek

Tmář a jeho rodDokumentární esej Karla Vachka bude tentokrát celovečerním surrealistickým představením složeným z reálných situací ze života českých "záhadologů". Výpovědi ufologů, senzibilů a dalších tzv. kontaktérů by měly být kulisou a katalyzátorem hledání tenké hranice mezi seriózností a bláznovstvím. Zvláštní pozornost chce režisér věnovat průsečíkům, jakými jsou osudy dřívějšího lidového ministra obrany a nyní populárního astrologa Antonína Baudyše či protiteroristický zásah na ruzyňském letišti, který vyvolal telefonát senzibilky. Nejlepší charakteristika tohoto filmu je jeho podtitul: "Modlete se za skeptiky, budou to potřebovat".

Nesvadbov
režie: Erika Hníková

Film o generaci svobodných třicátníků ze středně velké slovenské vesnice a o jejich starostovi, který je chce v zájmu zachování populace za každou cenu dát dohromady. A tak zahájí experiment, který náš film sleduje. Sociální inženýrství 21. století v situační dokumentární komedii. "Nesvadbov" se věnuje jednomu ze zásadních jevů v naší generaci – fenoménu singlovství.

Přízrak svobody II
režie: Karel Žalud
V takzvaném globálním věku je člověk lapen do pasti času, kterou nastavil sám sobě a uvízl v ní spolu se svou svobodou. Experimentální dokument o času, který zkoumá jeho povahu i jeho zásadní dopad na naše chování, jednání, vnímání, společenské rituály a na náš pohled na svět.

Mám ráda nudný život
režie: Jan Gogola

Deník jedné babičky z pražské čtvrti Zbraslav jako deník věčnosti.

Děti našich rodičů
režie: Thomas Feierabend

Tom Feierabend je kalifornský filmař, který své mládí strávil na prkně v přílivových vlnách Tichého oceánu. Zároveň je ale vnukem politika Ladislava Feierabenda, jehož memoáry patřily v devadesátých letech k nejčtenějším titulům žánru.

Šitkredit
režie: Martin Řezníček

Vzali jste si půjčku a zaplatíte mnohonásobek vypůjčené částky nebo přijdete pro pár tisíc o dům nebo máte najednou dluhy do konce života… Raper Chang rapuje o Šitkreditu.

Příběhy lidí, kteří se topí v dluzích, příběhy těch, kteří se do této situace dostali díky špatnému odhadnutí vlastní situace, ale i těch, kteří se topí v dluzích jako kořist žraloků na špatně regulovaném trhu s půjčkami. Nahlédnutí do systému.

Věční hledači
režie: Jan Šikl, Pavel Koutecký

Portréty 4 osobností - Jan Ruml, Michael Kocáb, Kryštof Rimský, Martin Mejstřík - zachycené v průběhu 20 let. Čtyři protagonisté filmu, které listopadová revoluce vynesla do popředí, se stále posouvají po dílčích životních etapách, z nichž každá pro ně otvírá další a novou budoucnost. Ve filmu se prolínají ryze soukromé peripetie, soužití s partnery, děti, s věcmi veřejnými, politikou - vzniká tak ohlédnutí za posledními 20 lety. Natáčení začal režisér Pavel Koutecký v roce 1990 a věnoval se mu do roku 2006. Od roku 2008 v natáčení pokračuje režisér Jan Šikl.

Holky z fildy
režie: Nataša Dudinski, Taťána Marková

Holky z fildyRevolution Girls je film o generaci žen, které společně prožily zlomovou historickou událost – revoluci, která je určitým způsobem nasměrovala. I když se po studentské stávce jejich cesty rozešly, dodnes je spojuje nasazení, s nímž realizují věci, ve které věří.

Nebe, Peklo, Země, Ráj
režie: David Čálek

Mozaika o čtveřici lidí, kteří objevili rozkoš v bolesti a svou neobvyklou vášeň nepotlačují ani neskrývají. Tvoří uzavřené společenství, jež samo sebe označuje zkratkou BDSM.

Cirkus Havel
režie: Břetislav Rychlík

Václav Havel se osobně vrací na divadelní prkna – půl roku trvající společensko-divadelní projekt divadla Husa na provázku, jehož program vyvrcholí scénickou montáží, která obsáhne dramatickou tvorbu V. Havla od Zahradní slavnosti až po Odcházení. Filmová verze tohoto projektu otvírá velké téma prolínání kultury a dějin, moci a outsiderovství, divadla a života, snu a reality; pokusí se být návratem k uměleckým kořenům dramatika V. Havla.

Pahrbek
režie: Lucie Králová

Živlový film o zrodu a podobě současné české architektury na vrcholu Sněžky, v extrémních podmínkách nejen klimatických, ale i drsných vztahů v bývalých Sudetech / Hora státotvorná, spodními proudy propojená se zvláštní verzí národní hrdosti /.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.