Lidovky.cz

Mezi snímky prvního ročníku Festivalu tanečních filmů bude i Pina Bausch

Kultura

  6:59
PRAHA - Od 13. do 15. listopadu proběhne v pražském kině Světozor první ročník Festivalu tanečních filmů, který vůbec poprvé nabídne českým divákům ucelený pohled na tento žánru stojící na rozhraní mezi současným tancem a filmem.

Pina Bausch foto: Paris MatchReprofoto

Na programu jsou desítky krátkých či středometrážních snímků, řada z nich bude u nás uvedena vůbec poprvé. K největším lákadlům patří dnes již slavný film Enter Achilles britského souboru DV8 či snímek Blush belgického souboru Ultima Vez s hypnotickou hudbou kapely Woven Hand. Oba získaly mnoho ocenění na různých přehlídkách a oba vycházejí ze stejnojmenných představení určených pro jeviště.

Festival zahájí komentovaný večer s unikátním filmem Pina Bausch jako vzpomínka na německou choreografku, které letos zemřela. Jeden blok bude také patřit tanečním filmům z Německa vybraným ve spolupráci s prestižním Deutsches Tanzarchiv Köln. "Většina snímků, které diváci uvidí, nejsou pouhými záznamy představení na jevišti nebo dokumenty o choreografech. Jde o fikce, kde hlavní roli hraje tanec," říká Marta Lajnerová, ředitelka festivalu. Podrobný program a další informace je možné najít na Tanecnifilmy.cz.

Pina Bausch

Choreografka Pina Bausch a její Tanztheater Wuppertal jsou ve světě tance legendární pojmy. Německá vizionářka, která změnila směr současného tance, vytvořila velmi originální pohybový jazyk, který byl dalece vzdálen klasickému baletu. Od roku 1972, kdy se stala uměleckou ředitelkou ve Wuppertalu, do své smrti vytvořila se svým souborem přes třicet choreografií, hostovala a sklízela ovace po celém světě. Nebylo tomu tak ale vždy, v počátcích byla její tvorba odsuzována laiky i kritiky.

Ve snímku Pina Bausch režisérky Anne Linsel z roku 2006 hovoří tato choreografka o počátcích svého souboru, o tvůrčí cestě, po které neochvějně kráčela přes všechny těžkosti a problémy. Hovoří o procesu zkoušení, o svých choreografiích, o turné, o práci v cizích městech a zemích. Ke slovu se zde dostanou i tanečníci, scénograf či kostýmní výtvarník, kteří Pinu znali po dlouhá desetiletí. Film byl natočen v Benátkách, Lisabonu, Bruselu a samozřejmě Wuppertalu.

Nutí tělo dělat věci, které rozum neřídí
Blush je strhující taneční film belgického choreografa Wima Vandekeybuse se členy proslulého souboru Ultima Vez, byl natočen v roce 2005 na motivy stejnojmenného představení z roku 2002, které čeští diváci mohli vidět naživo v pražském Divadle Archa. Blush je snovým putování nebeskou korsickou krajinou i ponurým bruselským podzemím. Film zkoumá divoké podvědomí, mýtické lesy, fantazii, protikladné instinkty, které nutí tělo dělat věci, které rozum neřídí. Autorem hudby, stejně jako v představení, je David Eugene Edwards, frontman denverské kapely Woven Hand, autorem textů pak vlámský rodák Peter Verhelst.

Mezi kamarádíčkováním a agresivitou
Enter Achilles je jeden z nejslavnějších tanečních filmů, oceněný na mnoha přehlídkách, z dílny souboru DV8 Physical Theatre, choreografa Lloyda Newsona a režisérky Clary van Gool. Enter Achilles je filmovou adaptací stejnojmenného tanečního představení s osmi muži - tanečníky a performery. Jde o vzrušující, zneklidňující a kontroverzní snímek, který zkoumá otázky související s mužskostí a řeč mužského těla je zde přetavena do hypnotického tanečního jazyka.

Film se odehrává v typické britské hospodě, zatuchlé, zakouřené putyce nasáklé testosteronem, v místě, kde mužností osazenstva nemůže nic otřást. Z jukeboxu se linou popové písně, v televizi běží fotbal a osm mužů, v rukou půllitry, se baví drsnými vtipy. Skrze všudypřítomnou strojenou dobráckost však vystrkuje růžky paranoia a znepokojivý pocit nejistoty. Muži oscilují mezi nonšalantním kamarádíčkováním a agresivitou, zábava, které se oddávají, je zábavou na tenkém ledě – pohár napětí může kdykoli přetéct. Jak stoupá hladina alkoholu v krvi, stupňuje se i vulgarita a agresivita.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.