Lidovky.cz

the pAper chAse: Může se stát cokoliv, můžeme zničit úplně všechno

Kultura

  13:16
PRAHA - Ve středu 21. října zahájí texaská formace the pAper chAse na strahovské Sedmičce svou evropskou šňůru. Večer zahájí Aran Epochal, nová kapela Adama z Gnu a Bourka ze Sporto.

the pAper chAse foto: Dylan Hollingsworth

Jako doma se v Praze musí cítit the pAper chAse, muzikantský projekt rodilého Texasana Johna Congletona. Každou svoji řadovou desku přijíždějí představit i fanouškům v Evropě a stejně je tomu s letošní nahrávkou Someday This Could All Be Yours, první částí velkého "eposu o přírodních katastrofách". (I když se jedná především o ty lidské.)

John Congleton se od založení the pAper chAse (1998) vypracoval v jednoho z nejšikovnějších a nejvyhledávanějších nezávislých producentů a zvukových inženýrů – spolupracoval s Bonem, Modest Mouse, Antony and the Johnsons nebo třeba R. Kellym. Protože se svou prací uživí, jeho kapele zůstává autorská svoboda.

Congleton je možná geniální kytarista a skvěle zvládá práci se zvukem, v osobním životě a v lidských vztazích byl ale vždycky na pokraji hluboké propasti. První nahrávky the pAper chAse charakterizují zvuky "frustrace a dekonstrukce", oblíbenou Johnovou frází bylo: "Může se stát cokoliv, můžeme zničit úplně všechno."

Každá další deska dává zdánlivému chaosu, disharmonii a falši pevnější řád, milion hudebních nápadů tvoří paradoxně sebevědomý hudební epos. Ve středu 21. října hrají the pAper chAse v pražském klubu 007 Strahov.

the pAper chAse

The pAper chAse vznikli v roce 1998 v texaském Dallasu. Založil je John Congleton, zpěvák, textař a kytarista za účelem projevení vlastní kreativity. V té době se živil jako producent (90 Day Men) a zvukař nejrůznějších hudebních těles od The Roots až po Dallas Samphony Orchestra. K projektu se přidali Aryn Dalton na bicí, Bobby Weaver na basu a Sean Kirkpatrick se syntezátorem a klávesy.

První nahrávka vyšla na malém nezávislém labelu Beatville Records v roce 2000. Na albu Young Bodies Heal Quickly, You Know dal Congleton průchod svým častým záchvatům paniky - je to zvuk frustrace, dokonstrukce, zvuk touhy po lásce, životě a smrti a zároveň jejich odmítání. Děsivě drsné a hrubé aranže desky spolu s Congletonovou unikátní, v prvním dojmu improvizovanou hrou na kytaru a vypjatým vokálem se staly charakteristickým pro zvuk the pAper chAse.

Po intenzivním americkém turné následovalo vydání EP Ctrl-Alt-Delete-U na značce Divot, kterým upoutali pozornost evropských Southern Records. S nimi záhy podepsali smlouvu a další album, Hide the Kitchen Knives, vyšlo i v Evropě. Deska navázala na jejich skličující debut, leitmotivem byly opět vztahy.

V roce 2003 vyrazili poprvé na Starý kontinent na turné, při té příležitosti vyšla znovu klíčová deska Young Bodies, doplněná o cover Five Years Davida Bowieho. God Bless Your Black Heart bylo bez nadsázky jedno z nejlepších alb na na nezávislé kytarové scéně 2004. Od té doby se fanoušci dočkali ještě třech splitů: s red worms farm, Willem Johnsonem a Xiu Xiu (2005) a další řadovky, k dokonalosti dotažené Now You Are One of Us (2006). Zatím poslední studiová deska Someday This Could All Be Yours vol. 1 letos na jaře u Kill Rock Stars v Americe, v Evropě na Southern Records.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.