Ačkoliv koncerty hudební legenty Diamandy Galás už nejsou divokou a démonickou podívanou, během níž její polonahá křičící postava pomazaná krví vystupovala ze tmy sálu, stále zůstávají nezapomenutelným zážitkem, při kterém mrazí v zádech.
Kombinace klavíru doprovázejícího téměř operní zpěv s rozsahem tří a půl oktávy by sice v leckoms neznalém mohla vyvolat dojem komorního recitálu, zdání však klame. Mnohem spíš totiž půjde o komorní smršť, která Archu rozezní hlasovými experimenty a temnými písněmi o smrti, AIDS, genocidách, vraždách i osamění.
Pro pražský koncert chystá Diamanda Galás speciální program, který zatím tají. Celkem určitě ale zazní její osobité verze lidových i pololidových písní (I’m So Lonesome I Could Cry od Hanka Williamse, I Put A Spell On You od Screamin‘ Jay Hawkinse nebo Burning Hell od Johna Lee Hookera).
Diamanda Galás se poprvé představila českému publiku v roce 1995 svým sólo vystoupením Judgement Day. O rok později uvedla na scéně Divadla Archa evropskou premiéru svého představení Shrei X, naposledy zde vystoupila v roce 1998 v rámci své tour Malediction and Prayer.
Diamanda GalásŘekyně narozená nedaleko mexického města Tijuana a vyrůstající v kalifornském San Diegu byla odkojená evropskou vážnou hudbou. Ve čtrnácti letech hrála s doprovodem orchestru koncerty Liszta a Beethovena, nedlouho poté se začala věnovat své vlastní tvorbě a hledání extrémních výrazových podob. Její impozantní hlas s údajným rozsahem tři a půl oktávy se v průběhu let stal pojmem po celém světě. Zatím poslední písňovou položkou v diskografii je loňské album Guilty Guilty Guilty. |