Lidovky.cz

Pražská divadla nejsou černá díra, hospodaří zodpovědně, ukázal audit

Kultura

  19:31
PRAHA - Pražská divadla a některé kulturní organizace, které v minulém roce prověřil audit zadaný magistrátem, hospodaří zodpovědně. Vyplývá to z pracovních závěrů auditu, které byly prezentovány na kulturním výboru pražského zastupitelstva.

Divadlo Bez zábradlí: Josef Carda, Kateřina Janečková a Petr Pospíchal. foto: ČTK

Auditoři neodhalili žádná závažná pochybení a navrhují spíše dílčí opatření.

Pracovní závěry auditorské firmy KPMG prezentovali pracovníci magistrátního odboru kultury. Podle nich prověrky ještě nejsou kompletní, auditoři totiž ještě musí zapracovat do závěrečných zpráv připomínky jednotlivých organizací. Jejich zástupci se dnešního výboru také účastnili, žádná připomínka z jejich strany nezazněla. Už dříve si ale stěžovali, že audit doporučuje zvyšování soběstačnosti kulturních institucí. Podle některých patří pražské příspěvkové organizace v tomto bodě mezi nejúspěšnější v Evropě.

Divadla nejsou černou dírou
Z předběžných závěrů vyplývá, že příspěvkové organizace nakládají s financemi od zřizovatele profesionálně a zodpovědně. "Když auditoři zahajovali audit, přistupovali k tomu, že je to černá díra, kam mizí finanční prostředky. Že je s nimi nakládáno nehospodárně a lehce nezodpovědně. Poté ale konstatovali, že opak je pravdou," uvedla pracovnice odboru kultury.

Se závěry se seznámil v minulých dnech také poradní sbor primátora. Jeho členové se auditorů ptali na to, proč jsou někteří příjemci grantů soběstačnější než příspěvkové organizace města. "Jednoznačná odpověď byla, že rozdíl je v nákladnosti a výpravnosti inscenací. Soukromá divadla uvádějí méně náročné hry co do výpravy i co do obsazení," poznamenala pracovnice odboru kultury.

Magistrát chtěl snížit náklady
Audit začal v dubnu, magistrát si od něj sliboval snížení nákladů na kulturní příspěvkové organizace. Podle pracovních závěrů ale zřejmě nebude na úspory tak velký prostor, jak si město představovalo.

Posudek srovnával například soběstačnost, náklady na zaměstnance a návštěvnost. Zatímco u příspěvkových organizací města nepřesahuje soběstačnost 41 procent, v případě příjemců víceletých grantů se s výjimkou Divadla Archa a sdružení Motus pohybuje nad 50 procenty. Průměrná obsazenost hlediště příspěvkových organizací se pohybuje zhruba od 63 do 96 procent, u příjemců grantů je srovnatelná, zhruba od 61 do 90 procent.

Upravování cen podle nákladů na představení
Prověrka má být také podkladem pro možnou transformaci příspěvkových organizací. Pokud by se město pro transformaci rozhodlo, doporučili auditoři zvolit právní formu obecně prospěšné společnosti. Nástupnické organizace by pak měly mít přednost při poskytování finančních příspěvků města.

Kromě toho auditoři doporučili propojení účetních systémů a systémů pro rezervaci a prodej vstupenek, dále upravovat ceny podle výše nákladů na představení a podle návštěvnosti nebo zvýšit nabídku představení v době divadelních prázdnin.

Prověrka se týkala Studia Ypsilon, Divadla v Dlouhé, Divadla pod Palmovkou, Městských divadel pražských, Divadla Na Zábradlí, Švandova divadla na Smíchově, Divadla Spejbla a Hurvínka, Divadla na Vinohradech, Divadla Minor a Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK.

Auditoři také prověřili společnosti, které čerpají víceleté kulturní granty, tedy Divadlo Bez zábradlí, Divadelní spolek Kašpar, Divadlo Semafor, Dejvické divadlo, Divadlo Archa, DEAI/setkání - Roxy NoD, Rock Café, Motus a Pražskou komorní filharmonii.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.