Lidovky.cz

Americká trojka: on, ona a Los Angeles

USA

  7:11
Romantická komedie Alexe Holdridge si bere to nejlepší ze dvou nesourodých světů: z hollywoodských dojáků tah na city, z nezávislého filmu autenticitu.

Půlnoční polibek. foto: outnow.ch

U nás se líbá na prvního máje pod rozkvetlým stromem. V USA mají podobnou tradici, jen s jiným datem: polibkem má začínat nový rok. Právě to, že ztroskotanec Wilson, který se snaží protlouct dnešním Los Angeles, nemá rande ani na tenhle termín, ho přiměje začít se svým životem něco dělat.

Dobře, přiměje ho k tomu spíš jeho spolubydlící Jacob, když Wilsona přistihne, jak masturbuje nad fotomontáží jeho přítelkyně Min. Ale to nic nemění na tom, že Wilson nakonec prožije noc řekněme... velmi zajímavou.

Dále čtěte:

Půlnoční polibek je zvláštní zvíře. Film scenáristy a režiséra Alexe Holdridge totiž loví na území, které nepatřívá nikomu. Dvě linie amerických romantických komedií - hollywoodská a nezávislá - běžely historií odděleně a málokdo se je odvažoval spojit. Na jedné straně stojí vypočitatelné kýče, ale přiznejme si - kdo se občas nenechá dojmout polibkem na plátně v ten pravý okamžik. Na straně druhé jsou filmy s vědoucím humorem, realistickými postavami a nohama pevně na zemi, jako třeba dvojice konverzaček Před úsvitem/Před soumrakem. Není náhoda, že jejich producentka Anne Walker se podílela i na Půlnočním polibku.

Holdridgeův film toho spojuje víc. Archetypálního losera, který přišel o všechno a lituje se. Postavu potrhlé krasavice Vivian, jež se tváří jako femme fatale, ale uvnitř zůstává malou holčičkou. Přesně napsané a odehrané dialogy i čistě groteskní momenty, kde jsou slova na obtíž - jako když ti dva vykradou její vlastní byt. A dvojnásobnou poctu smutnokrásnému Los Angeles. Jednou coby domovu americké kinematografie, zvláště období klasického Hollywoodu: to mimo jiné černobílým obrazem. A zadruhé coby městu, které zažilo vrcholy a pády a jehož druhdy honosné čtvrtě se dnes drolí v suť.

Opravdu nelze neocenit, jak nesourodé věci dokáže tahle nahořklá komedie přemostit. Jsou tu detaily vytržené přímo z reality, neboť Holdridge film napsal na základě vlastních zkušeností: otřískaný Motel 8, překombinované e-maily bývalé holce či fakt, že lidé ztrácejí vždycky jen jednu botu. A jsou tu i úplné konstrukty: Vivian a celá dynamika její osobnosti jsou nepřehlédnutelný produkt mužské představivosti. A přesto jedno neruší druhé.

Skrze to všechno je Půlnoční polibek současný a nadčasový zároveň. Ukazuje milostné i existenční trable generace, která na rande nevyrazí bez podpory Facebooku, MySpace či inzertního webu craigslist - ale ty trable přitom nejsou o moc jiné, než jaké měli lidé před deseti nebo sty lety. A stejně jako podstatu lidí nemění Facebook, nezmění je většinou ani jediná - jakkoliv divoká - noc. Tohle možná zbytečné filozofování chce jen říct, že Holdridge moc dobře ví, co dělá. Včetně té odrhovačky Wind of Change od Scorpions na konci. Půlnoční polibek je zkrátka recept na ideální rande pro myslící lidi.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.